Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Muizen en ratten in huis

Sinds deze week aangevreten fruit weg moeten gooien en vanmorgen houtsnippers bij de deur + een rattenkeutel in de badkamer… De schrik zat er goed in. Ik woon in een studio. 
De huisbaas is op de hoogte en de bestrijdingsdienst heb ik gelijk gebeld en zijn gekomen. Die rekening hoefde ik gelukkig niet te betalen. Er zijn drie gif dingen geplaatst en ik heb goed schoongemaakt. Al het fruit weg, een paar keer stofgezogen, azijn/kruidnagel/lavendel/eucalyptus verspreid en toch lig ik niet heel lekker in bed. 
Meer kan ik denk ik niet doen, het gif moet zijn werk gaan doen en ik moet het goed schoon houden. 

Of ze zijn via de leegstaande woning die al meer dan 7 jaar leeg staat naar boven zijn gekropen of via het raam.
Maar echt lekker zit ik niet in huis.
De huisbaas gaat maandag gelukkig ook aan de slag om erger te voorkomen, dat is fijn. Hij is betrokken.

Kan ik nog iets zelf doen? 

Google eens op hoe ratten en muizen binnen komen én hoe ze zich verplaatsen tussen de aangrenzende huizen. Misschien wil je huisbaas ook iemand laten komen om die routes dicht te zetten met spul waar ze niet doorheen kunnen knagen. Alle kleine openingen die je zelf ziet waardoor ze via tussenvloeren of anders naar binnen kunnen komen, kun je dichtstoppen met staalwol. Je kunt dat voor nog geen tientje aanschaffen en dan heb je gelijk 6 meter.

550x388.jpg

In het complex waar ik woon zitten muizen, bij mij gelukkig niet binnen maar zie ze soms op het balkon. Dit appartement is destijds ontruimd door e.a. bedrijf, oud bewoonster was overleden. Waarschijnlijk zijn ze 'm toen gesmeerd om dat er niets meer te halen viel. onderin het keukenblok lag het vol muizenkeutels   

De eerste tijd alles dichtgehouden en met brillo staalwol schuursponsjes alle kieren in muren op het balkon dicht gepropt. Zo'n rol als Gebruikersnaaminvullen aanbeveelt heb ik later ook gekocht. Zorg er wel voor dat het spul niet nat wordt, anders krijg je last van oranje drap vanwege de roest. Daarnaast heb ik horren op de ramen en deuren en bakjes staan met watjes waar ik pepermuntolie op druppel. Rondom de afvoer van de regenpijp zit ook een soort van rooster.
Woon hier nu 4 jaar en hou het probleem op deze manier onder controle, af en toe kom ik weer een gat in de muur tegen, die ik meteen weer volstop met staalwol. Maar zolang als andere bewoners slordig blijven met etenswaren, zal het probleem blijven. 

Of deze dorpelstrip werkt weet ik (nog) niet, maar ga hem wel aanschaffen omdat ik zag dat ze aan de rubberdorpelstrip hebben geknaagd. Heb er meteen een stukje metaal op geschroefd maar voor de zekerheid...
Dorpelstrip tegen muizen | Raxit | 20 mm | 1 meter (Santoprene) Raxit Kabelshop.nl

Succes vrouw92!

Deksel van de wc potten dichthouden en er iets zwaars op zetten. Alle etenswaren in glazen potten doen. Muizen en ratten lusten namelijk alles wat in kartonnen en plastic pakjes zit. Behalve zoetstof en zout. Ik moest zelfs het kattenvoer midden in de kamer zetten zodat de kattenschare goed bij de muis kon. Muizen lopen langs de plinten in de kamers rond, zet daar je klemmen. Succes en slaap lekker. 

Wat een ouderwets probleem. Vroeger kwam de betreffende gemeentedienst dan in actie (was een van de veel voorkomende basistaken vooral in arme volksbuurten) maar dat was nog vóór mijn tijd. 

Laatst kwam ik de stad binnen en ik schrok en kon nog net uitwijken want op het pad lag een grote rat te sterven. De AI module herkende mijn beschrijving: het dier was bezweken aan interne bloedingen door een veelgebruikt bestrijdingsmiddel. Maar ja, het moet. Je kan ze niet laten leven want ze hebben hevige drang om te eten en zijn door geslaagde evolutie erg vindingrijk om aan voedsel te komen. Grote zeer slimme dieren doden is een kunst apart.

Vroeger waren er in het tijdelijke pand waar ik werkte muizen. Je moest geen pakjes brood in je bureaula laten liggen. Die vond je later leeg terug. Heel het papieren archief was doordrenkt van muizenurine. Ik was niet bang, maar heb er eens een infectie opgelopen doordat ik kennelijk met mijn hand iets besmets had aangeraakt en daarna de rand van mijn lip. Dus ik had banger moeten zijn. Gelukkig genas het snel door middel van jodium.

Sterkte!

Ik had ook muizen, vreselijk! 
Al het eten staat in dichte bakken en potten, kieren in de muren heb ik overal dichtgemaakt, ik heb van die gifbakjes onder de keuken gezet. En ik heb 2 katten rondlopen, die vangen de muizen ook als ze de kans krijgen. 
Zo blijft het wel aardig onder controle. 

Wij hebben ook ooit last gehad van muizen. Toen zo'n speciaal apparaatje gekocht dat een hoge pieptoon uitzendt (bij de dierenwinkel) en na 2 weken nog meer een muis gezien - ook bij de buren waren ze weg.

Anna89 schreef op 07-06-2026 om 09:33:

Wij hebben ook ooit last gehad van muizen. Toen zo'n speciaal apparaatje gekocht dat een hoge pieptoon uitzendt (bij de dierenwinkel) en na 2 weken nog meer een muis gezien - ook bij de buren waren ze weg.

Het lijkt mij dat hij dan eerder de keuken van de buurman prefereert boven die van jou als buurman geen apparaatje heeft, maar als iedereen in de buurt een apparaatje zou hebben dan denk ik dat hij dat dan maar op de koop toe neemt als het alternatief zou zijn doodgaan van de honger. 

rionyriony schreef op 07-06-2026 om 10:42:

[..]

Het lijkt mij dat hij dan eerder de keuken van de buurman prefereert boven die van jou als buurman geen apparaatje heeft, maar als iedereen in de buurt een apparaatje zou hebben dan denk ik dat hij dat dan maar op de koop toe neemt als het alternatief zou zijn doodgaan van de honger.

Het vervelende van die apparaten is dat dit geluid door merg en been gaat. En duidelijk hoorbaar is, niet alleen voor muizen maar ook voor kinderen, pubers en andere mensen met oren die niet beschadigd zijn voor hoge tonen.

Vreselijk!

Mijn ervaring is dat katten de beste remedie zijn. Sinds ik katten heb, nooit meer een muis gezien, hoewel ik ze soms wel op het plafond hoor scharrelen. Mijn moeder had ook een kat en nooit muizen. De kat ging dood en binnen een week lagen er muizenkeutels in de keuken.
Maar ja, daar moet je wel zin in hebben. Een kat in huis levert weer ander gedoe op.

rionyriony schreef op 07-06-2026 om 04:17:

Wat een ouderwets probleem. Vroeger kwam de betreffende gemeentedienst dan in actie (was een van de veel voorkomende basistaken vooral in arme volksbuurten) maar dat was nog vóór mijn tijd.
.....

Dit is geen ouderwets probleem. Ik denk dat het nooit weggeweest is.

De eigenaar van een woning is zelf verantwoordelijk voor ongediertebestrijding. Kan dus ook de woningbouw/verhuurder zijn. Gemeente komt alleen in actie in openbare ruimte (wij hadden wespennest, toen contact gehad met gemeente, zij hadden wel goede tip voor bestrijder).

Muizen kunnen door hele kleine gaatjes binnenkomen. Hier dus via kruipruimte langs leidingen (we wonen in bosrijke omgeving). Gaas in laten plaatsen en ze kunnen er niet meer door. Ze houden van kattenvoer las ik. 

Rattten hebben meer ruimte nodig om binnen te komen. Die gelukkig niet binnen gehad, wel buiten gezien. Ze zitten gewoon in het riool. Riool in de hele wijk werd vervangen, dus dan komen ze tevoorschijn. Ze worden wel aangetrokken door bijv zwerfafval.

MMcGonagall schreef op 07-06-2026 om 10:58:

Mijn ervaring is dat katten de beste remedie zijn. Sinds ik katten heb, nooit meer een muis gezien, hoewel ik ze soms wel op het plafond hoor scharrelen. Mijn moeder had ook een kat en nooit muizen. De kat ging dood en binnen een week lagen er muizenkeutels in de keuken.
Maar ja, daar moet je wel zin in hebben. Een kat in huis levert weer ander gedoe op.

Dat is inderdaad een goede oplossing, zou ik wel willen maar deze balkons zijn niet katproof te maken. 

Wat wel helpt voor vrouw92 is een paar klompen met urine uit de kattenbak neerleggen, op plaatsen waar je denkt dat ze binnen komen.

Mugske schreef op 07-06-2026 om 11:02:

[..]

Dit is geen ouderwets probleem. Ik denk dat het nooit weggeweest is.

De eigenaar van een woning is zelf verantwoordelijk voor ongediertebestrijding. Kan dus ook de woningbouw/verhuurder zijn. Gemeente komt alleen in actie in openbare ruimte (wij hadden wespennest, toen contact gehad met gemeente, zij hadden wel goede tip voor bestrijder).

Muizen kunnen door hele kleine gaatjes binnenkomen. Hier dus via kruipruimte langs leidingen (we wonen in bosrijke omgeving). Gaas in laten plaatsen en ze kunnen er niet meer door. Ze houden van kattenvoer las ik.

Rattten hebben meer ruimte nodig om binnen te komen. Die gelukkig niet binnen gehad, wel buiten gezien. Ze zitten gewoon in het riool. Riool in de hele wijk werd vervangen, dus dan komen ze tevoorschijn. Ze worden wel aangetrokken door bijv zwerfafval.

De woningstichting doet hier niets aan, heb contact met ze opgenomen toen ik hier net kwam wonen en zag en hoorde van buren dat er een muizen probleem was. Zelfs een briefje op het prikbord met het verzoek geen vogels te voeren deden ze niet, ik moest mensen er zelf maar op aanspreken. Tsja dat kan je beter niet doen als nieuwe bewoner, dus dat heb ik ook niet gedaan.

Ysenda schreef op 07-06-2026 om 10:46:

[..]

Het vervelende van die apparaten is dat dit geluid door merg en been gaat. En duidelijk hoorbaar is, niet alleen voor muizen maar ook voor kinderen, pubers en andere mensen met oren die niet beschadigd zijn voor hoge tonen.

Vreselijk!

Precies dit, doe het niet! Ze staan wel eens in tuinen tegen katten. In de tuin van de vorige buren van mijn moeder bijvoorbeeld. Mijn kinderen vroegen mijn moeder steeds wat die piep was. “Welke piep?” Nou die hoge -tonen-genen heb ik niet van haar, dat is duidelijk. Hondenfluitjes hoor ik ook. Heb ik ter plekke een keer moeten bewijzen aan een meneer die elke dag om 7:00 uur zijn hond in het bos achter mijn huis floot, en floot en floot…. Ik ben hem een keer gaan opwachten. 

vrouw92

vrouw92

07-06-2026 om 13:23 Topicstarter

Vooralsnog alles gedaan wat ik kon doen. Vannacht niets nieuws aangetroffen en de huisbaas neemt verdere maatregelen

ToetieToover schreef op 07-06-2026 om 12:57:

[..]

Precies dit, doe het niet! Ze staan wel eens in tuinen tegen katten. In de tuin van de vorige buren van mijn moeder bijvoorbeeld. Mijn kinderen vroegen mijn moeder steeds wat die piep was. “Welke piep?” Nou die hoge -tonen-genen heb ik niet van haar, dat is duidelijk. Hondenfluitjes hoor ik ook. Heb ik ter plekke een keer moeten bewijzen aan een meneer die elke dag om 7:00 uur zijn hond in het bos achter mijn huis floot, en floot en floot…. Ik ben hem een keer gaan opwachten.

Haha opgewacht om 7.00 uur in het bos, klinkt dreigend...meneer zal vast geschrokken zijn  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.