Huiskamer
IngridT
13-08-2025 om 16:33
Mijn hulp lijkt onzichtbaar voor de ‘ ring’ camera 🤔
Ok. Raar verhaal dit. Man heeft paar maanden terug 2 ring camera’s aangeschaft. Eentje bij de voordeur ( combi met bel) en eentje aan de zijkant van ons (vrijstaande) huis, met zicht op de door iedereen gebruikte achterom route naar de achterdeur. Ik heb de app sinds een maand of zo. Vind t eigenlijk maar zozo. Al die beelden van de krantenbezorger. En ikzelf die in en uitren. Enzovoorts….maar goed. Het zij zo. Ik negeer eigenlijk alle meldingen.
Moet er wel bij zeggen dat man de camera’s mede heeft aangeschaft nadat we erachter kwamen dat de hulp die we sinds ongeveer een jaar hebben
een vrij bijzonder bestaan leidt. Zonder in detail te treden vermoeden we inmiddels dat ze misschien wel in minder plezierige kringen verkeert soms. Ze heeft een historie van verkeerde relaties, en is beïnvloedbaar, te lief. Ze laat zich gemakkelijk gebruiken.
Maar ze maakt prima schoon, komt altijd. Heeft (wegens chaotisch, vaak dingen kwijt) geen sleutel van ons huis (man werkt veel vanuit huis, en we gebruiken een sleutelkastje als ze komt terwijl we er niet zijn), en we gunnen haar het beetje extra inkomen.
Man wilde eigenlijk toch al eens camera’s regelen, en toen we er recentelijk achterkwamen dat onze hulp vermoedde dat ze gestalkt werd, en mede daarom altijd de deuren op slot deed als ze alleen thuis bij ons aan t werk was, was dat reden voor hem de knoop door te hakken, en die camera’s te regelen.
Maar nou komt ie. Ik kijk dus zelden op die app, maar we waren afgelopen week op vakantie, en ik bedacht pas last minute dat de buurman de huissleutel nog even voor de hulp in t kastje moest hangen, want anders kon ze er niet in.. Alsnog geregeld, en hulp geappt dat de sleutel uiterlijk 0900 in t kastje zou liggen. Klaar.
Toen in de loop van de ochtend uit nieuwsgierigheid even gecheckt of alles idd goed ging en op de camera gezien dat buurman idd al vroeg even langs was gelopen. Pfiew. Maar nog geen hulp in beeld. ( denk dat ik tegen 11 en keek)….nou maakt t me geen moer uit hoe laat de hulp komt als we er niet zijn, maar goed, control freak als ik een beetje ben heb ik in de loop vd dag toch nog een keertje gecheckt..en doodse stilte op de camera’s.
S avonds meldde buurman op de app dat t huis glom, en dat hij de sleutel weer uit t kastje had gehaald en teruggelegd had in huis.
Huh???? Hulp was dus wel geweest??? Maar onzichtbaar???
Omdat ik dat echt gek vond heb ik daarna de geschiedenis van m’n deurbel en de camera aan de zijkant teruggekeken. Voor al die 4 weken dat ik de app heb. En geloof t of niet. De hulp staat op geen enkel camerabeeld. Niet bij aankomst. Niet bij vertrek.
???????
Er is maar 1 route achterom. Haar fiets staat altijd aan de zijkant van t huis. Ik zie in de geschiedenis mezelf met boodschappentassen, fiets of autosleutels lopen. ook op de ochtenden dat zij er was, want vakantie de afgelopen weken. Man rent daar rond. De buurman die de kat komt verzorgen, elke ochtend en avond toen we weg waren. Dochter die op bezoek komt. Fiets uit de garage haalt. You name it. Maar geen hulp. Geen enkele keer.
Ik ben oprecht flabbergasted.
Natuurlijk kan ik het haar vragen. Ga ik vast ook doen. Maar ik vind t zo raar dat ik ook graag jullie ideeën hoor. Is er een logische verklaring???
IngridT
13-08-2025 om 20:40
Wat denken jullie allemaal creatief mee …..nee, geen hoofddoek of zwarte kleding. Ze loopt idd niet razendsnel, maar buurman die op de poes past is ook al een dagje ouder, en heeft een zeer bedaard loopje. Is geen probleem voor de camera……
aanvulling: Man is op mijn verzoek zonet in een extreem slakkentempo om t huis gelopen om de sproeier te verplaatsen. Kwam probleemloos in beeld.
Biebel
13-08-2025 om 20:43
ok. Dit gaat klinken als een rare vraag, maar mis je ook andere beelden?
Achtergrond; toen onze ring net hing, leek het wel alsof hij ‘op moest starten’. Dus soms moest iemand twee keer bellen voordat we het hoorden. En als ik om 9 uur binnenliep zag je het niet, maar als Man dan om 0905 binnenkwam wel. Gekmakend en het duurde even voor we het door hadden omdat het niet constant was.
Lang verhaal, kort samengevat; ik heb drie nieuwe ring deurbellen gehad, iets met de stroom uitgeschakeld en uiteindelijk bleek het te liggen aan de IP-configuratie van de internetprovider. Iets met statische en dynamische ip-adressering of zoiets. De dame bij Delta (onze glasvezelleverancier) wist meteen wat ze moest omzetten en toen was het over.
Misschien is het dat bij jullie ook en is het toeval dat het nu een paar keer de werkster was?
IngridT
13-08-2025 om 20:56
Biebel schreef op 13-08-2025 om 20:43:
ok. Dit gaat klinken als een rare vraag, maar mis je ook andere beelden?
Achtergrond; toen onze ring net hing, leek het wel alsof hij ‘op moest starten’. Dus soms moest iemand twee keer bellen voordat we het hoorden. En als ik om 9 uur binnenliep zag je het niet, maar als Man dan om 0905 binnenkwam wel. Gekmakend en het duurde even voor we het door hadden omdat het niet constant was.
Lang verhaal, kort samengevat; ik heb drie nieuwe ring deurbellen gehad, iets met de stroom uitgeschakeld en uiteindelijk bleek het te liggen aan de IP-configuratie van de internetprovider. Iets met statische en dynamische ip-adressering of zoiets. De dame bij Delta (onze glasvezelleverancier) wist meteen wat ze moest omzetten en toen was het over.
Misschien is het dat bij jullie ook en is het toeval dat het nu een paar keer de werkster was?
Interessant. Ik heb natuurlijk niet alle historie gecheckt. Maar vandaag/ vanmiddag dus wel. En alles was in beeld. Altijd. En op de dagen dat de hulp er was, en ikzelf ook thuis was, zie ik dus consequent mezelf vertrekken voor boodschap, en terugkomen. Ziet er heel compleet uit. En ik ben beta. Dus even heel technisch: Als zo’n camera af en toe ( laten we heel ruig zeggen 1 op de 10 bewegingen…meer kan t echt niet zijn gezien de ervaringen van vandaag) ) random dienst weigert / iets niet registreert, dan is t statistisch echt heeeeel onwaarschijnlijk dat de 10 keer dat de hulp is langs gewandeld afgelopen maand ( 5 weken historie, aankomst en vertrek dus keer 2) alle 10 gemist zijn door de camera……
ik wacht m’n experiment van vrijdag even af. En hou de camera komende dagen strak in de gaten, om te checken of ie msch idd wegvalt soms.
maar ik ben nog steeds confuus.
Vrijevlinder
13-08-2025 om 20:56
Dit is heel apart. Intrigerend.
Ik heb Chatgpt gevraagd. Ik plaats het antwoord hieronder. Kan het een van deze dingen zijn? Waarschijnlijk is de oorzaak veel simpeler dan we nu denken.
Technische instellingen of defect
Als de persoon op een plek staat waar de belichting slecht is (tegenlicht, schaduw) kan de camera moeite hebben met scherpstellen of belichting, waardoor het lijkt alsof diegene “wegvalt”
Sommige beveiligingscamera’s hebben bewegingsdetectie die werkt op warmte (infrarood). Als die persoon kleding draagt die IR slecht doorlaat (dikke jas, speciale stof) of zich heel weinig beweegt, kan de camera hen niet “zien”.
Software of AI-instellingen
Sommige moderne camera’s hebben privacy masking of gezichtsherkenning. Als er per ongeluk een “mask” op dat gezicht is ingesteld, wordt die persoon automatisch geblurd of weggelaten.
Er bestaan AI-functies die personen negeren of uit beeld filteren (voor privacy of testdoeleinden).
Als het écht lijkt alsof die persoon helemaal niet verschijnt, zelfs als ze midden in beeld staan, dan wijst dat eerder naar een instelling of softwarefilter, niet zomaar een toevallig belichtingsprobleem.
Optische effecten
Reflecterend materiaal (zoals glanzende jassen of bepaalde patronen) kan ervoor zorgen dat de camera vreemd belicht en het beeld van die persoon overbelicht of onderbelicht wordt.
In zeldzame gevallen kan een combinatie van licht en kledingkleur de persoon bijna laten verdwijnen in de achtergrond (camouflage effect).
Tijgeroog
13-08-2025 om 21:06
IngridT schreef op 13-08-2025 om 19:36:
[..]
Man ziet ook alles op de app. Maar geen hulp. ( hij heeft ook even gecheckt naar aanleiding van mijn verhaal)
Vrijdag komt ze weer. ik denk dat ik haar ga uitzwaaien bij vertrek. Loop even mee om de oprit te vegen. Of zo. Ben idd benieuwd wat er dan ( niet) gebeurt.
Ik zou dan een stukje achter haar aan lopen. Zodat je kunt zien of het opnemen pas begint als jij in beeld komt.
Alice12
13-08-2025 om 21:12
Vrijevlinder schreef op 13-08-2025 om 20:56:
Dit is heel apart. Intrigerend.
Ik heb Chatgpt gevraagd. Ik plaats het antwoord hieronder. Kan het een van deze dingen zijn? Waarschijnlijk is de oorzaak veel simpeler dan we denken.
Software of AI-instellingen
Sommige moderne camera’s hebben privacy masking of gezichtsherkenning. Als er per ongeluk een “mask” op dat gezicht is ingesteld, wordt die persoon automatisch geblurd of weggelaten.
Dit lijkt me dan de meest logische verklaring.
Biebel
13-08-2025 om 21:53
IngridT schreef op 13-08-2025 om 20:56:
[..]
Interessant. Ik heb natuurlijk niet alle historie gecheckt. Maar vandaag/ vanmiddag dus wel. En alles was in beeld. Altijd. En op de dagen dat de hulp er was, en ikzelf ook thuis was, zie ik dus consequent mezelf vertrekken voor boodschap, en terugkomen. Ziet er heel compleet uit. En ik ben beta. Dus even heel technisch: Als zo’n camera af en toe ( laten we heel ruig zeggen 1 op de 10 bewegingen…meer kan t echt niet zijn gezien de ervaringen van vandaag) ) random dienst weigert / iets niet registreert, dan is t statistisch echt heeeeel onwaarschijnlijk dat de 10 keer dat de hulp is langs gewandeld afgelopen maand ( 5 weken historie, aankomst en vertrek dus keer 2) alle 10 gemist zijn door de camera……
ik wacht m’n experiment van vrijdag even af. En hou de camera komende dagen strak in de gaten, om te checken of ie msch idd wegvalt soms.
maar ik ben nog steeds confuus.
Mede beta hier
het was hier ook echt confuus en duurde een paar maanden voor we het door hadden wat het patroon was.
Zeker als je een dag aan het testen bent, is de verbinding steeds ‘actief’. Dan verdwijnt geen enkel beeld. Daar staat tegenover dat je werkster steeds op een tijdstip komt dat de verbinding net weer niet actief is, zie je haar nooit. Komt ze elke dag op hetzelfde tijdstip, dan is de verbinding elke keer niet actief.
Maar de optie dat het iets is wat je werkster doet (heeft ze een scrambler op zak?) is veel interessanter
Fenyw
13-08-2025 om 22:06
Ik denk dat ze helemaal het huis niet verlaat maar om haar stalker te ontlopen stiekem bij jou op de vliering woont. Eens per week komt ze er af om te poetsen.
Schemerlampje
13-08-2025 om 22:53
Fenyw schreef op 13-08-2025 om 22:06:
Ik denk dat ze helemaal het huis niet verlaat maar om haar stalker te ontlopen stiekem bij jou op de vliering woont. Eens per week komt ze er af om te poetsen.
En dan je kinderen beschuldigen van het plunderen van de voorraadkast. 🤣
Pooh-Bear
14-08-2025 om 00:00
Echt heel bijzonder. Onze deurbel registreert soms ook niet.
Ik denk omdat de wifi dan even weg is gevallen.
Maar is inderdaad wel veel te toevallig als dat steeds bij dezelfde gebeurt.
Pilatespas
14-08-2025 om 00:27
bij een vriendin van mij is pas een fiets vd oprit gestolen. Alles registreert haar Ring, en van de diefstal was n stukje weg!
Denk dat zij een app op haar telefoon heeft die een Ring kan uitschakelen. Waarschijnlijk maakt ze niet alle uren vol als jij er niet bent, of ze is op boevenpad in de avonduren 🤪
lientje69
14-08-2025 om 02:21
Biebel schreef op 13-08-2025 om 21:53:
[..]
Mede beta hier
het was hier ook echt confuus en duurde een paar maanden voor we het door hadden wat het patroon was.
Zeker als je een dag aan het testen bent, is de verbinding steeds ‘actief’. Dan verdwijnt geen enkel beeld. Daar staat tegenover dat je werkster steeds op een tijdstip komt dat de verbinding net weer niet actief is, zie je haar nooit. Komt ze elke dag op hetzelfde tijdstip, dan is de verbinding elke keer niet actief.
Maar de optie dat het iets is wat je werkster doet (heeft ze een scrambler op zak?) is veel interessanter
Dat laatste zou zomaar kunnen. Zodat haar stalker haar niet kan volgen via haar telefoon of hacken of zoiets of een volgapparaatje onder haar auto kan plaatsen . Dat ze daar bang voor is en zo'n scrambler op zak heeft die allerlei signalen blokkeert.
Prachtwacht
14-08-2025 om 04:25
Ik heb geen ring-apparaat maar ander merk, Tapo, die registreert ook echt niet alles. Ik verdacht ook eerst mijn puber ervan dat hij beelden wiste, maar dan kon ook niet kloppen omdat dingen van mij ook niet er op stonden. Ik zou mild zijn.
Waterfles
14-08-2025 om 05:54
Schemerlampje schreef op 13-08-2025 om 17:53:
Je hulp is een engel!
Misschien letterlijk 😁
Zeespiegel
14-08-2025 om 06:40
misschien loopt ze wat dichter langs de muren, of juist tussen de planten een shortcut? Zo'n bewegingsmelder heeft meestal een beperkte hoek.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.