Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Mega-vlooienmarkt: do's and don'ts?

een paar ledlampjes (oplaadbaar) laten je kraam er leuker uitzien. Met wat dozen (evt lappen stof eromheen) kun je verhogingen maken op je tafel, dan kun je spullen leuker presenteren. 

Mijn ervaring is dat het in de ochtend vaak (erg) druk is. Zeker het eerste uur. Bij sommige rommelmarkten staan mensen al bij je kraan als je nog aan het uitpakken bent. Dan wordt alles onder je handen weggehaald. Let op elektronica. Zorg dat dat in je zicht ligt.
Veel mensen willen afdwingen en soms nemen ze spullen per doos mee (bijvoorbeeld schoenen). 
Vanaf 12:00 wordt het vaak rustiger en dan kan de dag lang zijn.

bij kraampjes kun je ook kleding hangen aan de zijkant (de steunen zeg maar). Neem daarvoor genoeg kleerhangers mee. 

Als je nog tasjes (plastic, papier) hebt, neem die mee. Mensen waarderen dat als ze meerdere dingen kopen. 

Ik stond in voorjaar op een markt en herenkleding liep heel erg goed. Dames en kinderkleding liep ook wel, maar daar is veel aanbod in bij andere kraampjes.

Bij ruimtegbrek: je kunt spullen in krat onder tafel zetten (aan kant van de klanten) bijv sjaals 1 euro per stuk. Schoenen kunnen daar ook.

Als je spullen verkoopt, vul dan je tafel aan / hang andere kleding op. Zorg tussendoor dat spullen netjes liggen, dus soms dingen vouwen etc.

Draag comfortabele schoenen.

Hoe komen je spullen bij de kraam? Ik heb een klein steekkarretje, daar kunnen meerdere kratten op.

Beterlaat2021! schreef op 18-09-2025 om 18:03:

En pas op je kassa.

Persoonlijk zou ik een jas, kleed, schort, ..., ... nemen met grote zakken. Briefjesgeld in een grote portefeuille steken en wisselgeld los in de zak zodat je snel wisselgeld kan geven. Kassa die ergens staat vind ik persoonlijk riskant.

Blondie5 schreef op 18-09-2025 om 18:49:

Goeie tips allemaal, dankjewel!
Open Tikkie/QR-code ga ik even uitvogelen, ben zo'n digibeet

Je kunt bij tikkie een qr code maken en die kan je dan printen en lamineren en ophangen. 

Blondie5 schreef op 18-09-2025 om 17:57:

Ik wil sowieso zo min mogelijk mee terug naar huis nemen
Ik denk dat zeker aan het einde van de dag mensen extreem gaan afdingen. Maar so be it, ik wil het ook wel kwijt!

En ik heb inderdaad iemand gevraagd die misschien meewil. ook wel gezellig!

Accepteer ook vroeg op de dag lagere biedingen want vaak komt er geen tweede of beter bod dat artikel. 

Geef stapelkorting. Jij wil er van af, zorg dan ook dat je het kwijt raakt. 

Zeker bij kinderkleding,. Vindt iemand een item leuk dan weet jij precies wat er nog meer in die maat in je kraam ligt, bied dat actief aan. Tweede stuk voor de helft, derde voor een euro enz. 

Wat ik het irritantst vind bij tweedehands kleding shoppen is het zoeken naar maatlabels in de kleding. Als het enigszins gaat zou ik de kleding (zeker de kinderkleding!) op maat hangen/leggen en zorgen dat het duidelijk is welke maat waar is. Als je eigen kleding allemaal maat 38-40 is zou ik dat ook communiceren op een bord. Als je ook meer maten dameskleding hebt zou ik dat ook op maat presenteren. Daar zou je bij mij je verkoopkansen enorm mee verhogen. 

Moosey schreef op 20-09-2025 om 08:56:

Wat ik het irritantst vind bij tweedehands kleding shoppen is het zoeken naar maatlabels in de kleding. Als het enigszins gaat zou ik de kleding (zeker de kinderkleding!) op maat hangen/leggen en zorgen dat het duidelijk is welke maat waar is. Als je eigen kleding allemaal maat 38-40 is zou ik dat ook communiceren op een bord. Als je ook meer maten dameskleding hebt zou ik dat ook op maat presenteren. Daar zou je bij mij je verkoopkansen enorm mee verhogen.

Goed punt. Ik heb niet zin om in stapels kleding te wroeten om de juiste maat. Dan haak ik af. Je kunt het per maat neerleggen en dat duidelijk vermelden, of op elk kledingstuk een klein kaartje hangen met een speldje, en het daarop vermelden. 

Als TO nu geen succesvolle markt heeft na al deze tips, dan weet ik het ook niet meer. 

Kom je vertellen hoe je verkoop is geweest, TO?

Blondie5

Blondie5

20-09-2025 om 14:32 Topicstarter

Dank weer voor de tips! Ik kom hier zeker vertellen hoe het gegaan is! Het is zaterdag de 28e!

Oh, gelukkig niet vandaag, het regent hier  al uren....

Blondie5 schreef op 20-09-2025 om 14:32:

Dank weer voor de tips! Ik kom hier zeker vertellen hoe het gegaan is! Het is zaterdag de 28e!

Succes alvast!  

Ik wens je veel plezier en succes. Ik ben benieuwd hoe het is gegaan. 

Er is er dat weekend ook eentje in Nieuwegein zou daar zelf heen gaan. Maar helaas ben ik ziek. Dus dik een half uur rijden en dan de prikkels van alle kraampjes trek ik momenteel echt niet. 

Jammer hoor! Altijd erg leuk.

Blondie5 schreef op 20-09-2025 om 14:32:

Als het in september is, is het zaterdag de 27ste of zondag de 28ste. Voordat je er op de verkeerde dag staat 😉

Blondie5

Blondie5

21-09-2025 om 10:33 Topicstarter

Oeps ja het is zondag 28 
Het is die in Nieuwegein!

Blondie5

Blondie5

29-09-2025 om 10:08 Topicstarter

Hier nog even een update! 
Het was eigenlijk precies zoals ik had verwacht! Uiteindelijk heb ik 3 kratten vol spullen verkocht en rond de 90 euro verdiend. Het was wel een lange dag, maar ook wel weer leuk. 
Maar denk wel dat dit de enige keer was 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.