Huiskamer
Moosey
30-01-2025 om 16:19
Liedje gezocht
Mijn ouders vieren binnenkort hun 60-jarig huwelijk. Onze hele familie is nogal muzikaal, dus wordt er geopperd om samen iets te spelen/zingen. Maar t is natuurlijk ook wel leuk als het lied in kwestie wel iets met de gelegenheid van doen heeft. Nu hebben mijn ouders meer een praktisch dan een romantisch huwelijk, dus ik vind grootse romantische liefdesliederen een beetje besides the point. En ze zijn zelf ook niet echt liefhebbers van bepaalde artiesten ofzo (mijn vader luistert sowieso geen muziek, moeder alleen klassiek) dus dat biedt ook weinig aanknopingspunten.
Ik meende me iets te herinneren van Ramses Shaffy of iets in die trent over mensen die lang samen zijn maar ik vind alleen ‘Liefde van later’ van Herman van Veen en dat herken ik ze toch ook niet echt in
Iemand leuke suggesties? ik denk dat het wel leuk is om iets Nederlandstaligs te doen. In het ergste geval moeten we misschien zelf in de pen klimmen maar daar ben ik ook weer nooit zo’n fan van..
afrodite05
30-01-2025 om 16:31
Misschien Voor haar, van Frans Halsema? Of is dat nog te liefdesachtig? Mijn ouders (70+) vonden dat altijd een mooi liedje.
Bakblik
30-01-2025 om 16:35
Samen zijn van Willeke Alberti? Is er ook in wat swingendere versies in samenwerking met andere artiesten.
rionyriony
30-01-2025 om 17:19
Als liefde zoveel jaar kan duren
Dan moet het echt wel liefde zijn
Ondanks de vele kille uren
De stomme fouten en de pijn.
https://www.songteksten.nl/songteksten/363214/herman-van-veen/als-liefde-zoveel-jaar-kan-duren.htm
In het Frans natuurlijk helemaal top:
https://genius.com/Jacques-brel-la-chanson-des-vieux-amants-lyrics
Je kan de tekst natuurlijk zelf een beetje aanpassen als een deel wat te pikant is. 
Moosey
30-01-2025 om 17:36
afrodite05 schreef op 30-01-2025 om 16:31:
Misschien Voor haar, van Frans Halsema? Of is dat nog te liefdesachtig? Mijn ouders (70+) vonden dat altijd een mooi liedje.
Wel heel prachtig inderdaad Afro!
Dank ook voor de andere suggesties. Nog niet helemaal wat ik zoek maar misschien bestaat dat ook niet. Ik begin geloof ik ook te ontdekken dat ik iets meer moeite heb met het huwelijk van mijn ouders dan ik zelf door had 
Courage
30-01-2025 om 17:38
Moosey schreef op 30-01-2025 om 17:36:
[..]
Dank ook voor de andere suggesties. Nog niet helemaal wat ik zoek maar misschien bestaat dat ook niet. Ik begin geloof ik ook te ontdekken dat ik iets meer moeite heb met het huwelijk van mijn ouders dan ik zelf door had
Het hóeft niet natuurlijk... 
afrodite05
30-01-2025 om 19:22
Moosey schreef op 30-01-2025 om 17:36:
[..]

Dolfje
30-01-2025 om 19:28
Misschien moet je het in dichtbundels of zo zoeken Moos en er dan iemand daar muziek onder laten zetten. Misschien iets breder zoeken dan alleen liedjes.
absor
30-01-2025 om 19:51
’omdat ik zoveel van je hou’ van willy en willeke alberti. Vond ik tegelijk altijd romantisch en beledigend 😆
Ambra
30-01-2025 om 20:07
rozegeur maneschijn is ook gezongen door Herman en gaat over een heel wat allerdaagser huwelijk. Misschien herken je ze daar wel in maar of ze daar dan blij van worden..
Ginevra
30-01-2025 om 20:24
het is niet met vuurwerk en violen van Brigitte Kaandorp? Vind ik zelf een prachtig lied. Wel nog steeds een klein beetje romantiek maar niet de grote romantiek zeg maar.
Het is niet met vuurwerk en violen
Het is niet met goud en diamant
Niet met een duel en met pistolen
Het is niet met palmen en een strand
Het is niet met een jacht in Porto Fino
Het is niet met champagne bij een haard
Het is niet met een Griek of een Latino
't Is niet meet een prins of met een paardHet is met zijn sokken in je wasmand
Met zijn hemden aan je lijn
't Is met z'n strepen in je pleepot
Die ook niet meer weg te krijgen zijn
Maar ook met ontbijt op zondagmorgen
Als hij roer ei voor je maakt
En als hij met een rare muts op
Op je bed springt poedelnaaktHet is niet meer met vuurwerk en violen
't Is niet met goud en diamant
't Is niet meet een prins of met een paardHet is met de kranten die hij wegbrengt
Met het grasveld dat hij maait
't Is met als die in de trein voorbij komt
Dat ie dan nog even naar je zwaait
En het is met de paling die hij meeneemt
Van de beste palingtent
En met een glaasje koude Riesling
Op precies het goede momentHet is wel niet met vuurwerk en violen
Het is niet met goud en diamant
't Is niet meet een prins of met een paardHet is met de trui die hij je omslaat
Als het koud is op het strand
't Is met: kom we gaan uit eten
Als je piepers zijn verbrand
Het is met zijn adem in het donker
Als je thuis komt in de nacht
Als je stil bij hem in bed kruipt
En hij is helemaal warm en zacht
Moosey
30-01-2025 om 20:33
Ambra schreef op 30-01-2025 om 20:07:
rozegeur maneschijn is ook gezongen door Herman en gaat over een heel wat allerdaagser huwelijk. Misschien herken je ze daar wel in maar of ze daar dan blij van worden..
Nee misschien niet, maar wel een mooie tekst! Ik ga m niet doen hoor 
Ginevra, dat is denk ik wel heel dicht bij wat ik bedoelde, heel mooi. Zal morgen het liedje ns luisteren en kijken of ik de rest mee krijg
Jillz
30-01-2025 om 22:54
Als ik ons allebei zou kennen maar wij nog niet
Had ik ons nooit aan elkaar voorgesteld
Of misschien ook wel
Maar dit dit had ik nooit voorspeld
Dat jij als ik s'ochtends niet de harde van de haast
Weer naast je zit te vloeken bij de krant
Rustig kijken kan alsof de hemel hier aan tafel is geland
Maar wat klinkt en eruit ziet als een slecht humeur
Is een levensgroot verlangen naar sleur
Sleur met jou ik zo'n zin in sleur met jou
Samen wakker worden ergens heen
Lekker eten en weer slapen
Sleur met jou
Ze zeggen dat ieder mens geeft wat die zelfs graag krijgen zou
Als dat waar is vind ik wel dat jij
Heel wat vraagt van mij
Zoveel zoveel krijg ik van jou
Als je als ik het niet meer hou en hoewel niemand het je vraagt
Mijn hoofd weer voor me in je handen draagt
Sleur met jou ik zo'n zin in sleur met jou
Sleur met jou
Ik weet niet wat liefde is
Maar als ik hier zo naast je zit
Dan denk ik dit
Luchtpost
31-01-2025 om 00:22
Je kan het jezelf ook misschien wat makkelijker maken door te kiezen voor "liedjes van toen". De meeste mensen 'hebben' muzikaal het meest met muziek uit hun tienerjaren en vroeg volwassen jaren. De gasten (familie en oude bekenden?) zullen in dezelfde leeftijdsgroep vallen?
Misschien zijn er familieleden of bekenden die iets willen zingen of iets met een instrument kunnen met 'liedjes uit de jaren '50 en '60'.
Dan heb je meteen een soort thema waar voor het hele feest/avond waar je de muziek aan kunt koppelen.
Bijvoorbeeld de muziek van And're André (Andre van Duin die oude nummers zingt) zal goed vallen in die leeftijdsgroep. Of is in elk geval bekend, neutraal, niet te 'wild' etc.
https://akerrecords.nl/product/andre-van-duin-andre-andre-1-50-onvergetelijke-liedjes-cd-album-rp/?utm_source=Google%20Shopping&utm_campaign=Google%20Shopping%20Feed%20NL&utm_medium=cpc&utm_term=3263985&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIxM_d1smeiwMV-JSDBx2a3hGEEAQYBSABEgL5h_D_BwE
(op het middelste plaatje links kan je de titels van de liedjes lezen)
Hier de andere albums uit die serie te zien: https://www.bol.com/nl/nl/p/andre-van-duin-and-re-andre-4/9300000109281966/?Referrer=ADVNLGOO002010-S--9300000109281966-PMAX-C-22090745700&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIxM_d1smeiwMV-JSDBx2a3hGEEAQYBCABEgL8B_D_BwE
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.