Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Leesmap, ervaringen?

Afgelopen week kreeg mijn zoontje de Okki mee naar huis met een aanbieding voor een abonnement. Ook zijn ze gek van de Donald Duck en ik hou ook wel van een tijdschrift lezen, gewoon lekker bladeren. Dat deed mij denken aan de leesmap van vroeger. En met een beetje googlen zie ik dat het nog wel bestaat. Maar is het wat? En is het betrouwbaar? Het liefst kies ik trouwens voor vrij nieuwe tijdschriften, geen 2 maanden oud bijvoorbeeld. Hoe doen jullie dat? Koop je telkens losse tijdschriften? Heb je meerdere abonnementen? Of heb je iets van een pakket: en zo ja, waar? Of toch nog een traditionele leesmap? 

O, ja digitaal lezen heeft niet mijn voorkeur. Juist zo fijn om even niet op een scherm te turen.

Ben benieuwd! Ook naar jullie nostalgische leesmap ervaringen 


letterlijk

letterlijk

Moderator

03-09-2021 om 15:03

Dat had mijn moeder vroeger, heerlijk vond ik dat. Lekker gedachteloos in al die tijdschriften neuzen! En de stress als die man weer voor de deur stond (altijd als mijn moeder werken was en ik thuis) en er weer eens een tijdschrift kwijt was of ze niet op volgorde lagen. Want daar had onze leesmapman een bloedhekel aan! Begrijpelijk ook wel 😄. 

Ik vind het zelf niks, maar dat is omdat er niet veel van mijn gading tussen zit.

Ik lees zelf Vrij Nederland, HP/De Tijd, de Groene Amsterdammer, Elsevier, The Economist, Opzij en Onze Taal. 

En de Donald Duck 

Jaaaaa…. Die hadden wij vroeger ook!
Heerlijk snuffelen in die bladen en met mijn zusjes knokken om wie er het eerst het tienerblad of de Donald Duck mocht lezen

ik vraag me vooral af hoe je die bladen netjes houd. 

De Okki, bestaat dat nog joh ! Wat leuk, jeugdsentiment!

Een leesmap is wel leuk voor kinderen denk ik, als de bladen die je wil er in zitten tenminste. Ik zit heel hard na te denken of wij thuis nou een leesmap hebben gehad, of dat ze bij een vriendinnetje thuis er één hadden. Hoe dan ook vond ik het erg leuk. Maar wij hadden ook nog geen internet en geen tv overdag .

In de bieb heb je ook tijdschriften trouwens, de nieuwste om daar te lezen, oudere om te lenen. Dat is ook nog een optie, bijvoorbeeld één abonnement op de Okki, en de rest daar lezen of lenen.

Voor mezelf vind ik de meeste tijdschriften niet leuk, je bladert er doorheen en er staat eigenlijk niks in. Ik overweeg een proefabonnement op de Groene Amsterdammer, dan heb je echt wat te lezen.

Ook wij hadden vroeger een leesmap abonnement. Hele vriendelijke bezorger, ik zie zijn gezicht nog voor me. En soms wat stress om alles op volgorde te leggen en erachter komen dat er eentje mist. Mijn ouders haalden Nieuwe Revu en Panorama er altijd uit. Zij wilden niet dat hun kinderen dat lazen. Ik vond het zelf altijd leuk om een leesmap te hebben maar zou er zelf geen abonnement op nemen.

Wij hadden 'm vroeger thuis ook en mijn moeder heeft het nog steeds. Wel een oudje, 4 weken oud ofzo. 
Op m'n werk hadden we ook een leesmap voor in de pauze. Was ook leuk, tot die opgezegd moest worden. Heeft bijna 2 jaar geduurd. 

Ik heb jaren een leesmap gehad. Vroeger thuis ook. Ik vond het altijd heerlijk bladeren door die blaadjes, tot ik merkte dat ik er steeds sneller doorheen was en er ook steeds vaker weken waren dat ik er amper in gelezen had. Toen opgezegd (zonder problemen verder). Maar nu ik ook de bieb heb opgezegd (in ruil voor koboplus) dacht ik er laatst weer aan om het weer te nemen. Leuk, ik ga gelijk weer eens kijken! 

Betrouwbaarheid was trouwens prima. Ik hing de oude map in een tasje aan de deur (ik woon in een buurt waar dat kan) en de bezorger ruilde de map netjes om. Soms vergat ik dat en dan lag er ineens een leesmap op de mat. Shit vergeten, maar was ook geen probleem, dan leverde ik de andere map de volgende week extra in. 

Chrissie80 schreef op 03-09-2021 om 16:34:

Ik heb jaren een leesmap gehad. Vroeger thuis ook. Ik vond het altijd heerlijk bladeren door die blaadjes, tot ik merkte dat ik er steeds sneller doorheen was en er ook steeds vaker weken waren dat ik er amper in gelezen had. Toen opgezegd (zonder problemen verder). Maar nu ik ook de bieb heb opgezegd (in ruil voor koboplus) dacht ik er laatst weer aan om het weer te nemen. Leuk, ik ga gelijk weer eens kijken!

Er is toch ook een soort Koboplus voor tijdschriften?

Ja dat geloof ik wel, maar het gaat eigenlijk niet eens echt om de inhoud, ook gewoon om het bladeren. Ik snap de opmerking van Okkie juist zo goed dat even niet naar een scherm turen ook wel eens lekker is, vandaar. 

heel lang leesmap gehad maar een aantal tijdschriften kocht ik toch nog los want niet in de leesmap. Nu een online abonnement op een tijdschriften app, 75 week/maand bladen voor €10 per maand! Qua kosten misschien toch proberen?

Okki21

Okki21

03-09-2021 om 19:41 Topicstarter

Chrissie80 schreef op 03-09-2021 om 16:34:

Ik heb jaren een leesmap gehad. Vroeger thuis ook. Ik vond het altijd heerlijk bladeren door die blaadjes, tot ik merkte dat ik er steeds sneller doorheen was en er ook steeds vaker weken waren dat ik er amper in gelezen had. Toen opgezegd (zonder problemen verder). Maar nu ik ook de bieb heb opgezegd (in ruil voor koboplus) dacht ik er laatst weer aan om het weer te nemen. Leuk, ik ga gelijk weer eens kijken!

Betrouwbaarheid was trouwens prima. Ik hing de oude map in een tasje aan de deur (ik woon in een buurt waar dat kan) en de bezorger ruilde de map netjes om. Soms vergat ik dat en dan lag er ineens een leesmap op de mat. Shit vergeten, maar was ook geen probleem, dan leverde ik de andere map de volgende week extra in.

Wat leuk zeg. Was dat dan ook echt van de firma leesmap of van iets anders? 

Ja gewoon leesmap.nl, ik had de compactmap met extra bladen. In de andere mappen zaten voor mij te veel roddelbladen die ik niet lees dus iets meer zelf kiezen vond ik fijner. 

Ik zie net dat ze nog steeds welkomscadeaus geven, ik heb toen volgens mij ooit een senseo apparaat gehad (toen dat nog hip was). 

Wij hadden ook een fijne bezorger, die kwam zich persoonlijk voorstellen en kreeg altijd een envelopje met kerst. Daar kon ik ook prima aan doorgeven als we op vakantie waren. 

Ik kan het echt wel aanraden (zonder dat ik aandelen heb). 

Wij hebben t ook jaren gehad. Eerst een redelijk nieuwe map die wij bij de voordeur zetten en de bezorger ruilden m dan om. Als we een keer een blad vergaten zat er een briefje bij en dan ging hij in de week erop erbij. 
later heb ik een houdmap gehad die ik zelf kon samenstellen. Dat was qua interesse ideaal.

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

03-09-2021 om 20:41

Ik vind het een onhygiënisch idee, net als boeken van de bieb. Zal vast aan mij liggen hoor. 😅

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.