Huiskamer
Schemerlampje
07-08-2025 om 19:30
Leeftijd eerste huwelijk
Naar aanleiding van een opmerking in een ander topic, dat er jong getrouwd wordt, leek me deze peiling wel grappig.
Peiling
Hoe oud was je toen je (de eerste keer) trouwde
afrodite05
08-08-2025 om 09:18
Ik was nog net 29. We zijn getrouwd op de dag dat we 10 jaar een relatie hadden. We zijn nu 5 jaar getrouwd, 15 jaar samen dus.
Tuinfluiter
08-08-2025 om 09:21
Madamecannibale schreef op 08-08-2025 om 07:37:
Ik ben 35+ en niet getrouwd. Wel woon ik samen en hebben we een gezin. Ik wil niet trouwen, heb er vrij weinig mee. Ik vrees dan ook ergens het moment dat hij het vraagt, want iemand afwijzen lijkt me ook niet goed voor je relatie. Ik probeer dus maar regelmatig te zeggen dat ik niet wil trouwen en hoop dat hij het onthoud.
Hebben jullie alle praktisch zaken wel goed geregeld. Toen wij trouwden 39 jaar geleden kon je niet alles wat wij wilden regelen met een samenlevingscontract regelen. Dat is in de loop der tijd wel veranderd. Voor ons was trouwen dus een manier om dat te doen. Ik ben ook niet ten huwelijk gevraagd na wat gesprekken over hoe we ons leven wilden inrichten en zaken goed wilden regelen hebben we samen besloten om te trouwen.
Madamecannibale
08-08-2025 om 09:44
Tuinfluiter schreef op 08-08-2025 om 09:21:
[..]
Hebben jullie alle praktisch zaken wel goed geregeld. Toen wij trouwden 39 jaar geleden kon je niet alles wat wij wilden regelen met een samenlevingscontract regelen. Dat is in de loop der tijd wel veranderd. Voor ons was trouwen dus een manier om dat te doen. Ik ben ook niet ten huwelijk gevraagd na wat gesprekken over hoe we ons leven wilden inrichten en zaken goed wilden regelen hebben we samen besloten om te trouwen.
Ja, daar hebben we extra op gelet. We hebben een samenlevingscontract, een testament, een voogd, partnerpensioen etc. Maar er zijn ook bepaalde dingen die we bijvoorbeeld juist niet wilden die bij een huwelijk zo’n beetje de standaard (of wettelijk verplicht zijn). Ik verbaas mij er zelf juist over dat veel van mijn vrienden/kennissen die gingen trouwen weinig aandacht gaven aan hoe alles op zakelijk vlak geregeld moest zijn. Ik snap het ook wel, dat is ook het minst leuke stukje.
Tuinfluiter
08-08-2025 om 09:56
Madamecannibale schreef op 08-08-2025 om 09:44:
[..]
Ja, daar hebben we extra op gelet. We hebben een samenlevingscontract, een testament, een voogd, partnerpensioen etc. Maar er zijn ook bepaalde dingen die we bijvoorbeeld juist niet wilden die bij een huwelijk zo’n beetje de standaard (of wettelijk verplicht zijn). Ik verbaas mij er zelf juist over dat veel van mijn vrienden/kennissen die gingen trouwen weinig aandacht gaven aan hoe alles op zakelijk vlak geregeld moest zijn. Ik snap het ook wel, dat is ook het minst leuke stukje.
Partnerpensioen kon je toen bv niet met een samenlevingscontract regelen en dat vonden wij belangrijk als één van beide met jonge kinderen zou achterblijven.
Zaken goed voor elkaar regelen vind ik belangrijk en dat je je realiseert wat de zakelijke consequenties van een huwelijk of samenlevingscontract zijn.
SuzyQFive
08-08-2025 om 13:18
Ik was 26 toen ik trouwde. Ik was toen zwanger van mijn 3e (zijn eerste). We zijn 7 jaar getrouwd geweest en 12 jaar samen.
Eerder op mijn 19e al verloofd geweest maar die relatie eindigde op mijn 22e. Wel twee kinderen toen.
Nu niet getrouwd nog, tien jaar relatie maar we willen eerst de meeste kinderen de deur uit hebben voor we dat doen (wonen daarom niet samen).
lientje69
08-08-2025 om 14:55
Ik kreeg op mijn 15e een relatie en we zijn getrouwd op de dag dat we 10 jaar verkering hadden. Op mijn 25- ste dus. Inmiddels bijna 41 jaar samen, waarvan dus bijna 31 jaar getrouwd.
zwaankip
08-08-2025 om 19:10
Ik was 18j toen ik met mijn man ging samenwonen en 19j toen we trouwden.
Ik ben nu 61 en heel gelukkig samen met mijn man die 74j wordt! 
Ik was 17 toen ik man leerde kennen en hij was bijna 30.
Schemerlampje
08-08-2025 om 19:15
Bedankt voor jullie stem en reacties. Leuk om te lezen. Ook veel mensen die al lang getrouwd zijn.
Groentetuin
08-08-2025 om 20:13
man en ik waren beide 28 toen we elkaar leerden kennen, 10 dagen later trok hij bij mij in en een jaar later trouwden we dat is nu 38 jaar geleden
We hebben t erg goed samen.
Schemerlampje
08-08-2025 om 22:18
PhilDunphy schreef op 08-08-2025 om 20:52:
39 jaar, twee weken getrouwd nu
Gefeliciteerd nog!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.