Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Kunnen jullie schaatsen?

Vroeger ( jaren 70 ) vroor het nog wel eens . Wij ⛸️ dan op de ijsbaan met warme kwast na .
Mijn inmiddels volwassen kinderen hebben minder op natuurijs geschaatst maar wel op binnen ijs .
Hoe zit dat nu . Schaatsen jullie nog wel eens ?

Nee. Ik vind schaatsen vreselijk. Altijd bang om over elk bobbeltje te vallen en de vallen zijn keihard en ijskoud. Gezellig. 

Voor geen meter. Ik kom alleen vooruit als ik me vasthoud aan een reling (of zo'n zeehond ofzo) en ben dan nog zo onstabiel als wat.
Zou het best willen kunnen, maar ik heb er echt geen enkel talent voor. Rolschaatsen of skeeleren kon ik als kind ook nooit (heb een voortand die daar bewijs van is).

Ik heb ooit gehoord dat mensen die kunnen skieën ook kunnen schaatsen. Ik ben het levende bewijs dat dat niet het geval is Ik kan namelijk wel behoorlijk skieën.

Nee, ik vind schaatsen stom en ik kan het helemaal niet. 

Roos57

Roos57

06-02-2025 om 10:39 Topicstarter

Duufje schreef op 06-02-2025 om 10:36:

Voor geen meter. Ik kom alleen vooruit als ik me vasthoud aan een reling (of zo'n zeehond ofzo) en ben dan nog zo onstabiel als wat.
Zou het best willen kunnen, maar ik heb er echt geen enkel talent voor. Rolschaatsen of skeeleren kon ik als kind ook nooit (heb een voortand die daar bewijs van is).

Ik heb ooit gehoord dat mensen die kunnen skieën ook kunnen schaatsen. Ik ben het levende bewijs dat dat niet het geval is Ik kan namelijk wel behoorlijk skieën.

Skiën 🎿 heb ik nog nooit gedaan.

Roos57 schreef op 06-02-2025 om 09:29:

[..]

Jaaaaa zo herinner ik mij het ook . ⛄️

1979 ? Zoveel sneeuw dat ik niet naar school kon

🌨️

Tot mijn 7 jarige kippenborstje hoog door de sneeuw geploegd om te zien dat er een briefje hing dat de school gesloten was.

Terug naar huis door mijn loopspoor en mijn moeder wilde me niet eens geloven.

1987, de ijzel in Groningen.

Ik had helaas nog geen camera. Onze voordeur was dicht geijzeld, een laag van drie centimeter. Mijn moeder kon er niet in, wij konden er niet uit.

Heel veel dikke takken afgebroken in het Noorderplantsoen. Je mocht er niet in. Natuurvrienden liepen te janken hierom, maar in de zomer bleek deze natuurlijke snoei juist goed te zijn geweest. De bomen stonden er mooier bij dan ooit.

On topic.
Ik heb flutenkels (en polsen en knieën, een soort hypermobiliteit).

Krabbelen op de vijver op kunstschaatsen. Nu hen ik.

Twintig jaar geleden heb ik Zandstra's met een hoge plastic schoen gekocht. Twee keer op gestaan en er is geen ijs meer. Hoe moet ik die nieuwe slag dan leren??

Roos57

Roos57

06-02-2025 om 11:03 Topicstarter

Poezenmeisje schreef op 06-02-2025 om 11:01:

On topic.
Ik heb flutenkels (en polsen en knieën, een soort hypermobiliteit).

Krabbelen op de vijver op kunstschaatsen. Nu hen ik.

Twintig jaar geleden heb ik Zandstra's met een hoge plastic schoen gekocht. Twee keer op gestaan en er is geen ijs meer. Hoe moet ik die nieuwe slag dan leren??

Kardinge ?

huisje-sneeuwwinter-warffum-1979.jpg

1979, Groningen was ingesneeuwd en een groot deel van Nederland merkte het niet eens. 😄

Ja ik kan schaatsen en doe het graag.
Als ik weet dat er op de schaatsbaan ijs ligt, wordt ik heel onrustig. De schaatsbaan is een skeelerbaan die wordt op gespoten. Afgelopen weken al 2 keer kunnen schaatsen.
Het liefst wil ik nog wat meer vorst zodat je echt op de meren e.d. kan schaatsen. Lekker in het winterzonnetje.

Roos57 schreef op 06-02-2025 om 11:03:

[..]

Kardinge ?

Dat is geen IJS.

Ik ben er wel een keer met een collega naartoe geweest. De deuk die je daar nog steeds in de ijsbaan ziet, komt doordat ze pootje over probeerde.

Roos57

Roos57

06-02-2025 om 11:16 Topicstarter

Poezenmeisje schreef op 06-02-2025 om 11:06:

[..]

Dat is geen IJS.

Ik ben er wel een keer met een collega naartoe geweest. De deuk die je daar nog steeds in de ijsbaan ziet, komt doordat ze pootje over probeerde.

😂

Roos57

Roos57

06-02-2025 om 11:16 Topicstarter

Groenebroek schreef op 06-02-2025 om 11:05:

Ja ik kan schaatsen en doe het graag.
Als ik weet dat er op de schaatsbaan ijs ligt, wordt ik heel onrustig. De schaatsbaan is een skeelerbaan die wordt op gespoten. Afgelopen weken al 2 keer kunnen schaatsen.
Het liefst wil ik nog wat meer vorst zodat je echt op de meren e.d. kan schaatsen. Lekker in het winterzonnetje.

🥰 

Als kind schaatste ik op een ondergespoten rolschaatsbaan in de buurt. Later wel op slootjes en in de jaren 80 toen onze kinderen klein waren schaatsten we met hen op de sloot. Erg gezellig. Nu durf ik het niet meer, bang om te vallen.

Ik schaats al heel lang niet meer. Als kind had ik er al een pesthekel aan. Aan de kant van de sloot die witte plastic kunstschaatsjes aan prutsen. Als die schaatsen eindelijk aan waren waren mijn vingers en tenen al bevroren. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.