Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

✔ Klusje geklaard


Na twee dagen oppassen (waarin ik nergens toe kom, behalve eten maken) vandaag het volgende op de agenda:

- Naar de bioboer om rundergehakt voor de vriezer
- toilet beneden schoonmaken
- benedenverdieping en trap stofzuigen
- minstens twee en waarschijnlijk meer wassen draaien, ophangen/drogen
- mijn hoofd breken op het maken van een weekmenu. Daar ben ik sinds kort mee begonnen omdat me dat door de week toch wel veel rust oplevert. Maar het kost me moeite om zo lang van te voren dingen te bedenken. Ik hou rekening met een aantal dingen zoals 'geen knoflook als ik de volgende dag moet sporten', 'de eerste oppasdag een van te voren gemaakte soep' enz. En ook afwisseling tussen vegetarisch, vlees, vis, aardappelen, pasta, rijst. Ik vind het altijd een gedoe maar ga het toch volhouden. Op zondag doen wij altijd de weekboodschappen. 

Herfstappeltaart schreef op 04-02-2023 om 07:24:

Na twee dagen oppassen (waarin ik nergens toe kom, behalve eten maken) vandaag het volgende op de agenda:

- Naar de bioboer om rundergehakt voor de vriezer
- toilet beneden schoonmaken
- benedenverdieping en trap stofzuigen
- minstens twee en waarschijnlijk meer wassen draaien, ophangen/drogen
- mijn hoofd breken op het maken van een weekmenu. Daar ben ik sinds kort mee begonnen omdat me dat door de week toch wel veel rust oplevert. Maar het kost me moeite om zo lang van te voren dingen te bedenken. Ik hou rekening met een aantal dingen zoals 'geen knoflook als ik de volgende dag moet sporten', 'de eerste oppasdag een van te voren gemaakte soep' enz. En ook afwisseling tussen vegetarisch, vlees, vis, aardappelen, pasta, rijst. Ik vind het altijd een gedoe maar ga het toch volhouden. Op zondag doen wij altijd de weekboodschappen.

Ik herken me best veel in jouw posts, vooral toen ik dit las. Wat ik altijd doe is folders van verschillende supermarkten doorspitten. Misschien een idee om inspiratie op te doen?

Broodjebrie schreef op 04-02-2023 om 08:33:

[..]

Ik herken me best veel in jouw posts, vooral toen ik dit las. Wat ik altijd doe is folders van verschillende supermarkten doorspitten. Misschien een idee om inspiratie op te doen?

Zeker! Ik doe dat ook omdat ik toch ook de kosten in de gaten wil houden 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

04-02-2023 om 11:42

Herfstappeltaart schreef op 04-02-2023 om 11:21:

[..]

Zeker! Ik doe dat ook omdat ik toch ook de kosten in de gaten wil houden

Ik ben er juist vanaf gestapt, omdat een weekmenu hier resulteerde in veel eten weggooien. Zonde vond ik dat, dus dan maar vaker naar de winkel. 

- Naar de bioboer voor het wekelijkse groentepakket
- Naar de kringloop voor 3 volle shoppers af te geven (niks mee teruggenomen, geen leuke kringloop)
- Fiets helpen repareren
- Was ingezet (worden er waarschijnlijk 2)
- Zitten bedenken wat we vanavond eten. We eten zo langzamerhand de vriezer leeg, maar dat valt niet mee. Ik ga zo inspiratie opdoen. Misschien vind ik ook nog een brood, dan hoef ik niet meer zelf te bakken😂

Mug schreef op 04-02-2023 om 11:42:

[..]

Ik ben er juist vanaf gestapt, omdat een weekmenu hier resulteerde in veel eten weggooien. Zonde vond ik dat, dus dan maar vaker naar de winkel.

Dat probeer ik te voorkomen. Wat gooide je zoal weg dan?

Bed van zolder gehaald en verkocht via marktplaats (en is ook al weg!  ) . Nu een railsysteem met drie deuren aan het bouwen als knieschot. Nou ja, man bouwt en ik houd dingen vast. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

04-02-2023 om 14:35

Herfstappeltaart schreef op 04-02-2023 om 13:50:

[..]

Dat probeer ik te voorkomen. Wat gooide je zoal weg dan?

Groente voornamelijk, maar regelmatig ook ingrediënten zoals room, crème fraiche en dergelijke. En een paar keer vlees, ondanks dat de tht datum later in de week viel, was het toch al bedorven. Echt zo zonde! 

Bakblik

Bakblik

04-02-2023 om 14:39 Topicstarter

Mug schreef op 04-02-2023 om 14:35:

[..]

Groente voornamelijk, maar regelmatig ook ingrediënten zoals room, crème fraiche en dergelijke. En een paar keer vlees, ondanks dat de tht datum later in de week viel, was het toch al bedorven. Echt zo zonde!

Staat je koelkast koud genoeg?  Zo door de week heb gaat hij vaak open en dicht en als hij vol is een je moet iets zoeken staat hij ook wat langer open waardoor de temperatuur kan schommelen.  Kouder zetten kan dan helpen.  Mijn koelkast staat standaard op 4 hoewel er vaak gezegd wordt dat 7 ook kan. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

04-02-2023 om 14:55

Bakblik schreef op 04-02-2023 om 14:39:

[..]

Staat je koelkast koud genoeg? Zo door de week heb gaat hij vaak open en dicht en als hij vol is een je moet iets zoeken staat hij ook wat langer open waardoor de temperatuur kan schommelen. Kouder zetten kan dan helpen. Mijn koelkast staat standaard op 4 hoewel er vaak gezegd wordt dat 7 ook kan.

Ik heb geen idee eigenlijk    Goede tip wel, ik zal zo gelijk eens kijken.

Mug schreef op 04-02-2023 om 14:35:

[..]

Groente voornamelijk, maar regelmatig ook ingrediënten zoals room, crème fraiche en dergelijke. En een paar keer vlees, ondanks dat de tht datum later in de week viel, was het toch al bedorven. Echt zo zonde!

Groente probeer ik altijd "van kwetsbaar naar sterk" op te eten. Dus eerst spinazie, daarna broccoli, daarna wortels, en dan als het niet meer gaat stap ik over op diepvriesgroente (is natuurlijk maar een voorbeeld). Vlees koop ik alleen van twee bioboeren uit de omgeving (kipfilet en angus-rund) en heb ik altijd in de vriezer. Room en crème fraîche is toch altijd wel een weekje houdbaar?  Ik heb wel altijd over(van een flesje room en een potje crème fraîche en dat gaat inderdaad ook weg.

Ik probeer met het weekmenu voornamelijk te voorkomen dat ik op de twee drukke oppasdagen mijn toevlucht neem tot het halen van een pizza ofzo  . Dus van te voren soep maken bijvoorbeeld.

Ik zag nu dat ik nog wat biologische winterwortels over heb die op moeten dus maandag wortelsalade met vis.


Bakblik schreef op 04-02-2023 om 14:39:

[..]

Staat je koelkast koud genoeg? Zo door de week heb gaat hij vaak open en dicht en als hij vol is een je moet iets zoeken staat hij ook wat langer open waardoor de temperatuur kan schommelen. Kouder zetten kan dan helpen. Mijn koelkast staat standaard op 4 hoewel er vaak gezegd wordt dat 7 ook kan.

Ja klopt hoogstens 7 maar 4 is veel beter.

O en ik heb ook standaard 2 gesneden en gewassen preien in de vriezer liggen. Altijd handig.

Stofzuiger geleegd.

- Boom in de voortuin gezet
- Boodschappen gedaan
- Was opgehangen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.