Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

24-02-2022 om 14:13

Klets- en vervolgtopic

Zoals besproken in het ja/nee topic van vandaag: Soms willen we misschien nog even doorpraten over het onderwerp van de dag. Of over een ander zijspoor wat offtopic gaat, maar waar we toch nog niet klaar mee zijn. 
Wees welkom om hier over vanalles en nog wat te schrijven, een vast onderwerp hebben we hier niet

Als je iets constant verkeerd geschreven ziet worden zonder dat 't gecorrigeerd wordt heb je kans dat meer mensen de verkeerde versie als standaard gaan gebruiken. 

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

15-03-2022 om 17:07

redbulletje schreef op 15-03-2022 om 16:54:

Als je iets constant verkeerd geschreven ziet worden zonder dat 't gecorrigeerd wordt heb je kans dat meer mensen de verkeerde versie als standaard gaan gebruiken.

Precies dit. En dat is wat nu aan de hand is met woorden als dit betekend. Steeds meer mensen schrijven dat zo, en als dat zo doorgaat wordt het standaard. En dat gooit dan de complete spelling overhoop, want dan moet je andere woorden ook anders gaan vervoegen. Dat vind ik best wel relevant. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

15-03-2022 om 17:08

Ik denk maar zo: niet iedereen is even taalvaardig en een forum is toch laagdrempelig om te posten. Dan zit je er niet op te wachten dat je ongevraagd telkens gecorrigeerd wordt. Dan is de lol er snel af. 

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

15-03-2022 om 17:10

Moxxie schreef op 15-03-2022 om 16:32:

[..]

Tja, ik heb het ook niet verzonnen maar iedereen zegt het. 'Als je zo graag verbetert moet je maar schooljuf worden' zeggen ze dan. Met een vernietigende blik erbij.

Alsof dat zou helpen, die mensen zitten zelf niet meer op school waarschijnlijk. 

Is het ook niet een beetje zinloos om in een quote te verbeteren? Ik lees zelden nog de quote waar iemand op reageert. Of in ieder geval heel globaal. Tenslotte heb ik het origineel al gelezen.

Ik zie wel 'ns een knoepert van een schrijf/spelfout in m'n eigen post terug doordat iemand 'm quote voor ik 'm zelf heb kunnen corrigeren, dat voelt dan wel een beetje genant. 

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

15-03-2022 om 17:25

Schemerlampje schreef op 15-03-2022 om 17:18:

Is het ook niet een beetje zinloos om in een quote te verbeteren? Ik lees zelden nog de quote waar iemand op reageert. Of in ieder geval heel globaal. Tenslotte heb ik het origineel al gelezen.

Het mag dus ook niet, maar goed. Het is voor mij een kwestie van principe. Ik kan zoiets niet laten staan als ik weet dat het niet klopt. En als ik dan toch quote... 

Quoten alleen om te verbeteren heb ik nooit gedaan. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

15-03-2022 om 17:50

Nera schreef op 15-03-2022 om 13:56:

...

Als ik iemand quote die toevallig een spelfout heeft gemaakt, dan staat die spelfout op dat moment in mijn eigen post. Daarom wil ik het dan graag verbeteren. Maar als de mods beslissen dat ook dat niet de bedoeling is, zal ik voortaan op mijn handen blijven zitten

Logisch toch dat je niet in een quote gaat zitten verbeteren. Waar eindig je dan? Oh, deze zinsconstructie trekt op niets, laat me dat maar even aanpassen; deze mening is onzinnig, ze zal vast dit bedoelen. 

Tenzij je iets wilt inkorten of accentueren, blijf je gewoon van quotes af en laat je de verantwoordelijkheid bij de oorspronkelijke poster. 

Schemerlampje schreef op 15-03-2022 om 17:18:

Precies, heb ik ook. 

Nera schreef op 15-03-2022 om 17:25:

[..]

Het mag dus ook niet, maar goed. Het is voor mij een kwestie van principe. Ik kan zoiets niet laten staan als ik weet dat het niet klopt. En als ik dan toch quote...

Quoten alleen om te verbeteren heb ik nooit gedaan.

Misschien geen berichten meer quoten waar taalfouten in staan. Ben je gelijk van een heel groot probleem af.

Lees net een krantenartikel waarin het woord 'verassend' staat. Echt ongelooflijk zulke fouten. 

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

15-03-2022 om 18:20

Valdemar schreef op 15-03-2022 om 17:50:

[..]

Logisch toch dat je niet in een quote gaat zitten verbeteren. Waar eindig je dan? Oh, deze zinsconstructie trekt op niets, laat me dat maar even aanpassen; deze mening is onzinnig, ze zal vast dit bedoelen.

Tenzij je iets wilt inkorten of accentueren, blijf je gewoon van quotes af en laat je de verantwoordelijkheid bij de oorspronkelijke poster.

Ik heb al gezegd dat ik het bij spellingsfouten zou laten. Natuurlijk ga ik geen zinsconstructies veranderen of iemand mijn mening laten zeggen. 

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

15-03-2022 om 18:21

Tuinfluiter schreef op 15-03-2022 om 18:00:

[..]

Misschien geen berichten meer quoten waar taalfouten in staan. Ben je gelijk van een heel groot probleem af.

Dat had ik inmiddels ook bedacht ja.

redbulletje schreef op 15-03-2022 om 17:24:

Ik zie wel 'ns een knoepert van een schrijf/spelfout in m'n eigen post terug doordat iemand 'm quote voor ik 'm zelf heb kunnen corrigeren, dat voelt dan wel een beetje genant.

Dat heb ik ook wel eens gehad, voordat ik de post kon aanpassen. Helemaal als dat door meerdere mensen gebeurd.

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

15-03-2022 om 19:11

I rest my case en ik hou er nu over op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.