Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

24-02-2022 om 14:13

Klets- en vervolgtopic

Zoals besproken in het ja/nee topic van vandaag: Soms willen we misschien nog even doorpraten over het onderwerp van de dag. Of over een ander zijspoor wat offtopic gaat, maar waar we toch nog niet klaar mee zijn. 
Wees welkom om hier over vanalles en nog wat te schrijven, een vast onderwerp hebben we hier niet

Ik kook vreselijk afgepast nu ik alleen ben. Ik weeg het en dan weet ik of er meer bij moet of niet. Of ik een een hapje meer. Met zijn tweeën had ik iets vaker restjes, die gingen, indien gewoon groenten, door de pasta/rijstgerecht. Al met saus of zo, dan in de vriezer en eens in de zoveel tijd deed ik dan meerdere kleine porties bij elkaar. Ik vries de porties in, in bepaalde bakjes zodat ik de hoeveelheid goed kan schatten.

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

15-03-2022 om 13:56

@Peen: geen discussies in het modtopic daarom geef ik hier even antwoord op je vraag. 
Ik weet dat jij niet snapt waarom ik een d of t nou zo belangrijk vind. Wat dat betreft worden we het denk ik niet eens. Ik kan het gewoon niet negeren, net als jij waarschijnlijk iets anders belangrijk vindt waar ik niets om geef.

Als ik iemand quote die toevallig een spelfout heeft gemaakt, dan staat die spelfout op dat moment in mijn eigen post. Daarom wil ik het dan graag verbeteren. Maar als de mods beslissen dat ook dat niet de bedoeling is, zal ik voortaan op mijn handen blijven zitten

ScarceKudu74

ScarceKudu74

15-03-2022 om 14:08

oh ja, geen discussie daar natuurlijk. 

Tja, ik zal vaak zat een d of t verkeerd zetten, dat is een blinde vlek en ga ik nooit leren. Ik vind het nogal betweterig als je dat op zo'n manier zou gaan verbeteren en waar ligt dan de grens? Ei of ij fouten ook? Andere grammaticale fouten? Dan zit je uiteindelijk hele teksten te verbeteren. Ik was nou net blij dat dat soort dingen hier niet toegestaan zijn. 

Maar we wachten af wat de Mods ervan vinden.

Ik heb die neiging ook wel eens Nera, maar stel mij op het standpunt dat ik niet de auteur ben van die tekst en het dus niet aan mij is om het aan te passen. Voor mij voelt het als beschermen van auteursrechten - misschien wat overdreven, maar dat is mijn gevoel erbij.
Verder - toen ik het laatst bijna wel had gedaan - dacht ik bij mezelf: wat aanmatigend van mezelf omdat te doen.
Misschien helpt het jou ook om je te realiseren dat niemand perfect is. De één heeft wellicht een hele foute mening (okay, definieer fout...), maar schrijft foutloos, bij de ander is het weer net andersom. Je kan en moet niet alles willen verbeteren denk ik. There's no such thing as perfection...

En inderdaad: waar eindigt het?

Ik doe dat idd ook een schrijf- of spelfout in een quote verbeteren. 

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

15-03-2022 om 14:20

Waar het eindigt is bij een paar letters, wat mij betreft. Van leiden zou ik ook lijden maken of andersom (hangt af van de betekenis). Maar ik ga natuurlijk geen hele zinnen herschrijven, dan zou ik de tekst pas echt veranderen. 
Iets stilzwijgend verbeteren zonder er verder op in te gaan vind ik wel iets anders dan iemand er letterlijk op wijzen. 

Soms zou ik willen dat een ander mijn typfouten verbetert. Zit al 2 jaar voornamelijk op mijn telefoon te forummen dat maak ik meer typfouten dan op mijn pc (daar kan ik met 10 vingers bijna foutloos tekeer gaan).
Dus wie mij quote en rare typo's ziet: Ga je gang. Sinds hier verbeteren mogelijk is zie ik het soms zelf binnen dat half uur maar soms ook niet, omdat ik wat post als ik thee drink een dan pas weer kijk bij mijn lunch en dan is de correctietijd wel voorbij helaas.

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

15-03-2022 om 14:29

Courage schreef op 15-03-2022 om 14:08:

......
Misschien helpt het jou ook om je te realiseren dat niemand perfect is. De één heeft wellicht een hele foute mening (okay, definieer fout...), maar schrijft foutloos, bij de ander is het weer net andersom. Je kan en moet niet alles willen verbeteren denk ik. There's no such thing as perfection...

......

Meningen kan ik niet verbeteren, feiten wel. Die staan voor iedereen vast. Het zal mijn autistische kant wel zijn die zich in dit soort dingen vastbijt. Mensen die mij persoonlijk kennen weten dit ook wel van mij, alles moet altijd kloppen/logisch zijn. Blijkbaar is dat best een irritante eigenschap. Voor mijzelf ook wel eigenlijk

OnherkenbaarAnoniem schreef op 15-03-2022 om 14:21:

Soms zou ik willen dat een ander mijn typfouten verbetert. Zit al 2 jaar voornamelijk op mijn telefoon te forummen dat maak ik meer typfouten dan op mijn pc (daar kan ik met 10 vingers bijna foutloos tekeer gaan).
Dus wie mij quote en rare typo's ziet: Ga je gang. Sinds hier verbeteren mogelijk is zie ik het soms zelf binnen dat half uur maar soms ook niet, omdat ik wat post als ik thee drink een dan pas weer kijk bij mijn lunch en dan is de correctietijd wel voorbij helaas.

Lees net in het mod-topic dat het niet mag dus die maar niet dan. 

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

15-03-2022 om 15:20

OnherkenbaarAnoniem schreef op 15-03-2022 om 15:07:

[..]

Lees net in het mod-topic dat het niet mag dus die maar niet dan.

Nee, tja. Het is maar zo dan.

Nou Nera, op je handen gaan zitten dus als het nodig is. Zelf moet ik heel vaak op mijn tong bijten. Kan er niet tegen als mensen zeggen 'Ik irriteer me aan.....'.

Vind ik dus heel irritant maar verbeteren is net zo irritant, dus dan bijt ik op maar op mijn tong.

Edit: O nee, verbeteren is niet net zo irritant maar nóg irritanter.

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

15-03-2022 om 16:22

Moxxie schreef op 15-03-2022 om 16:13:

Nou Nera, op je handen gaan zitten dus als het nodig is. Zelf moet ik heel vaak op mijn tong bijten. Kan er niet tegen als mensen zeggen 'Ik irriteer me aan.....'.

Vind ik dus heel irritant maar verbeteren is net zo irritant, dus dan bijt ik op maar op mijn tong.

Edit: O nee, verbeteren is niet net zo irritant maar nóg irritanter.

Maar waarom is verbeteren irritant? Als ik zeg 1+1=3 dan heeft een ander toch ook gelijk als ie zegt: nee, dat is 2? Dan ga ik toch ook niet zeggen wat maakt dat nou uit?

Nera schreef op 15-03-2022 om 16:22:

[..]

Maar waarom is verbeteren irritant? Als ik zeg 1+1=3 dan heeft een ander toch ook gelijk als ie zegt: nee, dat is 2? Dan ga ik toch ook niet zeggen wat maakt dat nou uit?

Tja, ik heb het ook niet verzonnen maar iedereen zegt het. 'Als je zo graag verbetert moet je maar schooljuf worden' zeggen ze dan. Met een vernietigende blik erbij.

Ik ben ook zo'n verbeteraar, valt mij altijd op hoe slecht er soms geschreven wordt. Heb weleens een docent van een van mijn kinderen een mail gestuurd als antwoord op zijn mail dat ik van een docent Engels toch wel wat meer verwachtingen had van correct geschreven Engels. Mijn god, niet alleen overduidelijke typefouten maar ook grammaticaal rammelde het aan alle kanten. Hoe moest zo'n man de toetsen van mijn kind nakijken? 
Ik heb ook een keer een uitgeverij gemaild dat hun boek vol fouten zat met een keurig lijstje erbij welke fouten op welke bladzijdes.  Kreeg ik mail terug en via de post het volgende deel van die detective serie,  als ik fouten vond mocht ik dat altijd laten horen dan konden ze dat in een volgende druk verbeteren.
Ja dag!! Het is mijn werk niet, neem iemand aan die dat werk betaald doet!

Nera schreef op 15-03-2022 om 16:22:

[..]

Ik kan zelf enorm betweterig en een mierenneuker zijn en doe heel erg mijn best om dat zoveel mogelijk te beperken. Met wisselend succes . Maar ik begrijp heel goed dat mensen het gewoon (terecht) niet fijn vinden om ongevraagd gecorrigeerd te worden, en al helemaal niet met betrekking tot iets dat niet relevant is op dat moment. Of dat nou op gebied van taal is of iets anders.

En daarbij gebruiken we taal om met elkaar te kunnen communiceren. Als je elkaar begrijpt, doet een d of t er toch eigenlijk niet toe?

(Zakelijk vind ik het wel weer een ander verhaal trouwens .)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.