Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Kat uit slaapkamer houden

Door een van de katten slapen we slecht.
Koe is een heel aanhankelijke poes. Ze wilt het liefst de hele dag door knuffelen.
Vanaf de ze bij ons is, vind ze het vervelend als we overdag inde slaapkamer of douche zijn.
Wanneer we het bed verschonen, blijft ze maar krijsen en krabben aande deur. Dit gebeurt ook al jaren als we douchen.
Nachts sliep ze met de twee andere katten in de kattenkamer. Dat ging tot 3 jaar geleden goed. Toen hebben we de badkamer laten verbouwen. De katten waren daar wat gestrest van. Nachts was het een drama. Zo erg dat de buren er last van kregen. Toe deden we de deur van hun kamer open. De twee andere katten gingen rustig inde woonkamer liggen, daar liggen ze nog steeds. Koe bleef aan onze slaapkamerdeur, krabben en krijsen. Zij slaapt sindsdien bij ons.
Alleen ze houdt ons vaak uit de slaap. Wil de hele tijd knuffelen. We hebben verschillende keren geprobeerd haar uit de slaapkamer te houden.
Weer in kattenkamer. Toegang tot het rest van het huis. Ze blijft krabben en krijsen.
Aangezien we in een gehorig huis wonen, willen we niet dat de buren haar horen.
We hebben ook geprobeer wanneer ze op bed springen, haar eraf te zetten zonder wat te zeggen of aaien. Hebben nog nooit zo volhoudende kat als haar mee gemaakt

Dus Koe is gewend om altijd aandacht te krijgen. Zal niet meevallen dit weer af te leren!
Koe toch weer bij de andere katten zetten en straal negeren. Niks zeggen en niet heengaan. Radio aan. Feliway gebruiken.
De buren inlichten en oordoppen in. 

Anders katten therapeut om advies vragen.

krijgt koe overdag genoeg aandacht? 

Dat komt vermoedelijk omdat je ooit toegegeven hebt aan je kat, en dat succes staat in zijn geheugen gegrift. Hij gelooft dat je de driehonderdste of drieduizendste keer er genoeg van krijgt en het verzet opgeeft.

Veronderstel dat er een heel gemene hond of dominante kat op je bed zou liggen, nou je kan er donder op zetten dat jouw kat het dan echt niet gaat proberen om op je bed te komen. 

Ik denk dus dat je een geloofwaardigheidsprobleem hebt. Hij ziet jou dus niet als de dominant in huis.

Okergeel

Okergeel

06-03-2026 om 19:04 Topicstarter

Koe is gewoon de Diva in huis. Misschien moeten we haar zo noemen 😂 
Zij krijgen extreem aandacht.

Maar wat gebeurt er als je haar gewoon wél in de slaapkamer binnenlaat maar haar daar zo weinig mogelijk aandacht geeft? Je slaapt namelijk  .

Of is het een optie om een kartonnen doos met een deken in een hoek van de slaapkamer te mikken? Wie weet vindt ze een eigen "bed" niet te ver van jullie wel leuk.

Ik zou geen zin hebben in elke dag gekrab en gekrijs en zowel jij als de buren wakker en voor de simpelste oplossing gaan voor iedereen. Tja, het is een diva en ze is verwend, maar daar doe je verdomd weinig aan. Daarvoor is het een KAT. Klein, Attractief en af en toe Terroristisch.

En ja, hier loopt ook zo'n verwend nest rond dat de hele dag en nacht de vrije keuze heeft waar ie in huis gaat liggen. Of dat nu in de kelder, op zolder, op de bank of bovenop ons in bed is.

Okergeel

Okergeel

06-03-2026 om 19:49 Topicstarter

We geven vlak voor we naar bed gaan de katten genoeg aandacht.
De ene keer komt ze mij kopjes geven, daar word ik wel wakker van. Zet haar dan  naast het bed. Dan springt ze gelijk er weer op om opnieuw kopjes te geven. 
Of mijn vriend word wakker omdat ze bij hem op het hoofdkussen ligt 
Er zijn ook nachten dat ze rustig op het voeteneind gaat liggen. 
We hebben ook al een extra mandjes inde slaapkamer staan. Heel soms ligt daar een andere kat in 
We hebben ook al eens onze gedragen kleding in haar favoriete mand inde woonkamer gedaan en de deur dicht.
Maar de deur dicht willen we straks weer proberen als de buren een week met vakantie zijn. Wil  niet dat zij wakker worden door onze kat.

Okergeel

Okergeel

06-03-2026 om 19:52 Topicstarter

Moet er wel bij zeggen, als ze gewoon elke nacht rustig zou zijn. Niet steeds komt knuffelen of bij vriend op zijn kussen gaat liggen. Dan zouden we er geen probleem mee hebben.
Een vande andere katten ligt ook wel eens op bed. Maar zij maakt ons niet wakker 

oh ik begrijp wel dat je hier last van hebt. Maar je kunt er best aan wennen. Mijn slaapkamerdeur is altijd open en mijn kat loopt in en uit. Hij beweegt vrij veel, komt ook wel knuffelen, of dicht tegen me aan liggen. Ik slaap er inmiddels meestal wel doorheen en vind het anders gewoon gezellig.

Gaan de buren weleens op vakantie? Dan zou ik toch maar een keertje doorbijten.
Niet zo leuk, weet ook niet hoe er nu tegen aan gekeken wordt, maar vroeger gebruikte men wel een plantenspuit.

Mijn ene kat slaapt ook graag op mijn bed maar mag nu een paar weken de slaapkamer niet in vanwege pollen aan zijn vacht en ik heb hooikoorts. Normaal gesproken springt hij naar mijn hoofd zodra hij merkt dat ik wakker ben. Voor een knuffelsessie. Maar nu zit hij dus achter de slaapkamerdeur iets als “goedemorgen!” te roepen. Mijn vriend is echter geen ochtendmens en is twee keer opgestaan om een kussen naar hem te gooien. Daarna heeft de kat besloten om stilte bij de badkamerdeur op mij te wachten. Sowieso weet de kat wat ‘nee’ betekent. Hij stelt vaak vragen en dan antwoord ik doorgaans met ‘nee’ tenzij ik aan het verzoek wil voldoen. Het is echter een needy clingy type, high sensitive sensation seeker zou ik zeggen, een rooie met een beetje oosters bloed. Sterke wil. De moeilijkste kat van alle ongeveer 20 katten die ik in mijn leven heb gekend. 

Evaluna schreef op 06-03-2026 om 20:56:

Gaan de buren weleens op vakantie? Dan zou ik toch maar een keertje doorbijten.
Niet zo leuk, weet ook niet hoe er nu tegen aan gekeken wordt, maar vroeger gebruikte men wel een plantenspuit.

Die gebruiken wij nog steeds. De ene keer helpt het de andere keer niet 😅

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.