Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Kaartje ontvangen, bedankje sturen?

Als jij een kaartje krijgt, bijvoorbeeld van iemand die op vakantie is geweest, of omdat je jarig bent, of een kerstkaartje, stuur je dan een bedankje (bijvoorbeeld via WhatsApp) terug? 

Ik merk namelijk dat een aantal mensen dat schijnt te verwachten. Nu bijvoorbeeld met kerstkaarten: wij ontvangen een kerstkaart van X, wij sturen een kerstkaart naar diezelfde X (of hadden dat al gedaan), en zodra die kaart van ons bij hen binnen is, krijgen we een appje van X waarin hij/zij ons bedankt voor het kaartje. Moeten wij dan ook weer gaan appen: "ook bedankt voor jullie kaartje"? Ik vind dat gek, aangezien je dan impliciet al hebt bedankt door een kaartje terug te sturen. Zo blijf je toch bezig? 

Peiling

App jij om te bedanken voor een kaartje?
66 stemmen
12%
82%
6%

Voor een kaartje bedank ik niet.
Is het een kaartje met kadobon of geld (kadootje) dan bedank ik wel.

ik doe dat eigenlijk alleen als iemand echt een speciaal kaartje stuurt wat die zijn best op heeft gedaan. Daarmee bedoel ik een kaartje met een speciaal voor mij geschreven lieve tekst bijvoorbeeld. 

Die standaard kerstkaarten waar alleen een naam op staat daar ga ik niet voor bedanken

Vakantiekaartje: ja! Ik vraag me bij die van mezelf namelijk regelmatig af of ze wel aangekomen zijn…

Verjaardag: ja. Ik bedank ook voor een felicitatie-appje, dus ook voor een kaartje. 

Kerst: ligt er aan van wie. Ik verstuur zelf geen kerstkaarten, maar als ik dat wel zou doen, zou ik degenen bij wie beide een kaart sturen niet appen. Bij degenen bij wie ik denk dat we het verplichte kaartje zijn, app ik ook niet.

Nee hoor, dat doe ik niet. 

Ooit was ik attent. Maar de laatste jaren neem ik me veel vaker voor om een kaartje (terug) te sturen, dan dat ik dat ook daadwerkelijk doe. Het zit niet meer in mijn systeem. Meestal blijft het bij het idee, soms zelfs nadat ik al wèl een kaartje en postzegel heb gekocht Het gevolg: ik heb ladingen kerstkaarten en buitenlandse kaarten die ik ooit wilde versturen. Op mijn prikbord hangen bovendien verschillende jaargangen kerstzegels en in mijn portemonnee zitten een stuk of wat aan elkaar geplakte Franse postzegels.

De intentie is er dus wel. Enigzins ... 

yette schreef op 20-12-2025 om 13:13:

Ooit was ik attent. Maar de laatste jaren neem ik me veel vaker voor om een kaartje (terug) te sturen, dan dat ik dat ook daadwerkelijk doe. Het zit niet meer in mijn systeem. Meestal blijft het bij het idee, soms zelfs nadat ik al wèl een kaartje en postzegel heb gekocht Het gevolg: ik heb ladingen kerstkaarten en buitenlandse kaarten die ik ooit wilde versturen. Op mijn prikbord hangen bovendien verschillende jaargangen kerstzegels en in mijn portemonnee zitten een stuk of wat aan elkaar geplakte Franse postzegels.

De intentie is er dus wel. Enigzins ...

Kaartje terugsturen doe ik wel. Bedanken over de app niet.

Bij verjaardagskaarten wel (appje), maar die krijg ik bijna nooit meer.
Bij kerstkaarten stuur ik eentje terug.

Bij verjaardagskaarten, kerstkaarten en condoleance kaarten zeker niet, dan kan je wel aan de gang blijven. Verwacht je dan dat degene die jouw bedank-appje krijgt ook weer terug appt met ' bedankt voor je appbericht' 🤔 
Een incidentele kaart die je niet verwacht, daar wil nog wel eens een bedankje aan sturen of bedanken op het moment dat je die persoon weer tegenkomt.

Het is geen enkele moeite om even een bedankje je appen als je een kaart hebt ontvangen. Is gewoon aardig toch?

Lollypopje schreef op 20-12-2025 om 12:53:

ik doe dat eigenlijk alleen als iemand echt een speciaal kaartje stuurt wat die zijn best op heeft gedaan. Daarmee bedoel ik een kaartje met een speciaal voor mij geschreven lieve tekst bijvoorbeeld.

Die standaard kerstkaarten waar alleen een naam op staat daar ga ik niet voor bedanken

Dit. 

Ik bedank wel voor onverwachte kaart. 
Niet bij kerst of verjaardag.

Ik stuur regelmatig kaartjes als die persoon iets meemaakt, leuk of vervelend. Krijg dan eigenlijk altijd een bedankje. 

afrodite05

afrodite05

20-12-2025 om 21:31 Topicstarter

Wilgenkatje- schreef op 20-12-2025 om 16:43:

Het is geen enkele moeite om even een bedankje je appen als je een kaart hebt ontvangen. Is gewoon aardig toch?

Ik denk dat ik er vooral moeite mee heb omdat het van twee personen is met wie ik liever geen contact meer heb of zo min mogelijk. Voor de lieve vrede dan toch maar een kaartje, maar als ze daarna gaan appen om te bedanken, willen die twee er meteen weer een heel gesprek uit slepen. Daar heb ik geen zin in. Maar alsnog vind ik het raar om te bedanken voor kaartjes die je had kunnen verwachten (kerst, verjaardag). Interessant om te zien hoe anderen daarover denken. Bedankt voor alle reacties!

afrodite05 schreef op 20-12-2025 om 21:31:

[..]

Ik denk dat ik er vooral moeite mee heb omdat het van twee personen is met wie ik liever geen contact meer heb of zo min mogelijk. Voor de lieve vrede dan toch maar een kaartje, maar als ze daarna gaan appen om te bedanken, willen die twee er meteen weer een heel gesprek uit slepen. Daar heb ik geen zin in. Maar alsnog vind ik het raar om te bedanken voor kaartjes die je had kunnen verwachten (kerst, verjaardag). Interessant om te zien hoe anderen daarover denken. Bedankt voor alle reacties!

Dat snap ik helemaal. Je wilt geen aanleiding geven tot een heel verhaal. 

kerstkaartjes - kaartje terug sturen, of een kerstwensappje.

Ik krijg ieder jaar een kerstkaart (al bijna 30 jaar) van iemand waarmee ik in de bus zat naar mijn werk zo'n 30 jaar geleden.  Inmiddels al 20 jaar niet meer maar die kaart komt nog steeds.  Zij zijn al 2x verhuisd en een adreswijziging heb ik nooit ontvangen, ik heb geen telefoonnummers van die mensen. Hij staat tussen de andere kaarten en dan neem ik me voor dat ik het eens te sprake breng als het buitenbad in april weer open gaat en ik haar weleens tegenkom de laatste 10 jaar. Maar als het dan april is dan ben ik dat weer vergeten en in de dagen voor kerst 2026 ligt die kaart weer in de brievenbus. 😂

Ik doe dat niet, ik vind de traditie van een dankbetuiging als ik een condoleancekaartje heb gestuurd al stom. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.