Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

08-03-2022 om 06:51

Ja / Nee - 8 maart

Indachtig Ja of Nee bij Mattie en Marieke 

Peiling

Je schamen voor iemand anders
60 stemmen
78%
22%

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

08-03-2022 om 06:55

Ik heb al plaatsvervangende schaamte als, pak 'm beet, een boer in BzV sociaal onhandig gedrag vertoont, dus: ja, ik kan mij erg schamen namens iemand anders. En ook als een naaste dingen zegt die naar mijn mening niet door de beugel kunnen, schaam ik mij voor iemand anders.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

08-03-2022 om 07:16

Ja, over vanalles en nogwat heb ik plaatsvervangende schaamte! Echt erg. Inderdaad ook al voor wildvreemde boeren op tv enzo, dat slaat eigenlijk nergens op 😂
 

Herkenbaar, ook op tv😂.

Ik probeer het wel los te laten en me er bewust van te zijn dat ik niet verantwoordelijk ben voor wat een vriendin of familielid van mij zeg of doet.

Schamen is een groot woord, maar ik vind bijv. boer zoekt vrouw vaak tenenkrommend genant. Hoe blij die vrouwen doen als ze zijn uitgekozen, alsof het een soort veemarkt is. Soms vind ik familie van de oudere generatie ook genant, de uitspraken die zij doen over andere bijvoorbeeld. In hun jeugd en deel volwassen leven heel normaal, maar nu echt niet meer acceptabel. En dat snappen ze niet.

Wollstonecraft schreef op 08-03-2022 om 07:49:

Schamen is een groot woord, maar ik vind bijv. boer zoekt vrouw vaak tenenkrommend genant. Hoe blij die vrouwen doen als ze zijn uitgekozen, alsof het een soort veemarkt is. Soms vind ik familie van de oudere generatie ook genant, de uitspraken die zij doen over andere bijvoorbeeld. In hun jeugd en deel volwassen leven heel normaal, maar nu echt niet meer acceptabel. En dat snappen ze niet.

Dit dus, een schoonmoeder, geboren voor WO II die op een verjaardag zegt wat er in haar opkomt, zonder te beseffen dat dat in deze tijd gewoon echt niet meer kan, ze snapt niets van andere culturen en beseft niet dat je daar niet openlijk over praat als die mensen erbij zijn. Ik schaamde mij dood als ze weer eens lekker bezig was met het uitpluizen en benoemen van alles wat "achterlijk" was van "die zwartjes".

Tenenkrommend en heel jammer dat sommigen mensen niet meer binnenkomen als ze zien dat mijn schoonmoeder er is.

Ik schaam mij niet voor anderen maar vind uitspraken of gedrag soms wel tenen krommend. Soms zeg ik daar wel iets van maar meestal weet ik dan al dat dat niets uitmaakt.

Plaatsvervangende schaamte voor sommige (schoon   ) familieleden inderdaad .

Bij BzV e.d. heb ik dat gelukkig dan weer niet

Ja mijn moeder kan nogal idiote en botte  luidruchtige opmerkingen maken in het openbaar.
Mijn schoonvader ook trouwens.
Het lijkt alsof de filter weg is bij oude mensen.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

08-03-2022 om 08:42

https://www.psychologiemagazine.nl/artikel/waarom-hebben-we-plaatsvervangende-schaamte/

"Müller-Pinzler betrok bij haar onderzoek twee bijzondere groepen. Bij mensen met sociale angsten, die zich erg bewust zijn van hun omgeving, blijkt de hersenstructuur die betrokken is bij plaatsvervangende schaamte overuren te draaien. Daarentegen leken mensen met een vorm van autisme zich juist nauwelijks te schamen namens anderen."

😂 nou, sociale angsten heb ik toch echt niet. 

Ik schaam mij voor leeftijdgenoten die meedoen aan de wokehype van de jonge generatie. 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

08-03-2022 om 09:46

Ik schaam me regelmatig voor de uitlatingen die de multi-media-afdeling doet bij ons bedrijf. Niet zozeer de inhoud, maar het tenenkrommend nederlands.

Ik heb dat wel als ik een vrouw zie met opgespoten lippen, die daardoor ook zo raar haar gezicht gaat bewegen als ze praat of lacht, met getuite en pruilende mond alsof ze haar lippen pas heeft gestift.

Dit gaat misschien heel gek klinken, mensen hebben immers ook een privéleven:

Ik was eens met een stel collega's uiteten en de helft daarvan was baliemedewerker op een gemeentehuis. Op een gegeven moment kwam het op het onderwerp liefde&seks uit en werden ze een beetje luidruchtiger. Is jaren geleden, dus weet niet meer hoe en wat. Maar ik weet nog dat ik me op dat moment schaamde. Ik heb er ook iets van gezegd, maar aangezien ze vrij waren deed het ze niets.

“Schaamte is de leugen die een ander je verteld heeft (over jezelf)” 

Waarom schamen voor anderen? 
Waarom schamen? 

Laat mensen gewoon praten over hun onderwerpen, zeker als ze het naar hun zin hebben 
Doe gewoon niet mee, ipv schamen

Laat mensen sociaal onhandig zijn, daar leren ze van en het is juist ontzettend dapper dat ze doorzetten 
Help ze door ze voorzichtig ergens op te wijzen ipv schaamte, niks zeggen en een mening vormen over iemand

Laat mensen zelf kiezen of ze Botox mooi vinden want zij vinden jouw en mijn rimpels weer lelijk en schamen zich daar ook niet voor

Laat mensen meedoen aan welke hype ook 
Het is niet voor niks een hype
(Hoewel ik liever blijf slapen)

Laat iedereen gewoon zichzelf kunnen zijn! 
Dan wordt de wereld echt een stukje liever!

Nou sommige mensen lijken geen filter te hebben. Bij ouderen komt dat vaak door ouderdom, de filter werkt minder én omdat mensen op een gegeven moment denken; fuck it.

Als iemand in mijn omgeving beschamende opmerkingen maakt, bijvoorbeeld zich discriminerend uitlaat over iemand of bv aan een vollere vrouw vraag of diegene zwanger is, dan ga ik mij niet schamen, ik zeg er wat van. Dat de opmerking ongepast is of dat je zo'n vraag niet stelt.

Dus nee, ik laat mensen niet ongegeneerd praten over de onderwerpen die zij belangrijk vinden. Dat mag wel, maar doe dat dan wel in gezelschap dat het gepast is of tussen mensen die er geen aanstoot aan zullen nemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.