Huiskamer
SophisticatedCaribou75
31-03-2022 om 07:21
Ja / Nee - 31 maart
Indachtig Ja of Nee bij Mattie en Marieke
Peiling
Blij dat wegwerpbekers worden verboden
ScarceKudu74
31-03-2022 om 11:34
Ja.
Op mijn werk hadden we al nooit plastic bekers, maar eigen mokken en ik ben al vaker bij evenementen en concerten geweest waar je hard plastic bekers kon kopen of waar statiegeld op zat . Dat werkt wel goed hoor, iedereen loopt gewoon met zijn eigen beker naar de bar om 'm te laten vullen. Scheelt een enorme berg zooi op de grond van alle plastic die weggegooid wordt.
redbulletje
31-03-2022 om 11:56
Valdemar schreef op 31-03-2022 om 11:21:
[..]
Hier zijn die op veel plaatsen vervangen door stoffen netjes die je eenmaal aankoopt en vervolgens kunt hergebruiken.
Dat was hier ook een tijdje. Gaven een proefverpakking mee, maar bij 't openen trek je dat netje al kapot. Ik gebruik dus gewoon de plastic zakjes. Die ze van mij best voor papier mogen vervangen.
Lijkt me best een probleem als wegwerp niet meer mag.
Ze kunnen beter belangrijkere dingen aanpakken zoals mobiele telefoons die een godsvermogen kosten maar die maar 2-3 jaar meegaan omdat accu's niet vervangen kunnen worden.
stokstaart
31-03-2022 om 12:02
Als ik in de supermarkt een los broodje koop haal ik meestal eerst op de groenteafdeling een papieren zakje. Ik vind het zo stom dat het broodje in een plastic zak moet. Zakjes die ik van thuis mee moet nemen vergeet ik standaard.
Irregular_Choice
31-03-2022 om 12:03
stokstaart schreef op 31-03-2022 om 12:02:
Als ik in de supermarkt een los broodje koop haal ik meestal eerst op de groenteafdeling een papieren zakje. Ik vind het zo stom dat het broodje in een plastic zak moet. Zakjes die ik van thuis mee moet nemen vergeet ik standaard.
Ik heb hem standaard in de boodschappentas zitten.
EnchantedDragonfly18
31-03-2022 om 13:45
Irregular_Choice schreef op 31-03-2022 om 09:51:
Ik vraag me af hoe dit gaat werken bij festivals en grote evenementen. Een herbruikbare beker gaat niemand terug brengen naar de balie. Dan krijg je dus allemaal hard plastic bekers die op de grond liggen en waar je je nek over breekt of zo? Ik zie het nog niet echt voor me…
Voor op kantoor, tja…ik heb geen wasbak ofzo vlakbij. Zou dan moeten kijken hoe ik dat ga doen. Bij de wc ofzo maar.
Hier werken ze met statiegeld. 1 euro per glas. Haal je een volgend rondje dan zijn de bekers uitwisselbaar.
Irregular_Choice
31-03-2022 om 15:47
Tickel schreef op 31-03-2022 om 13:45:
[..]
Hier werken ze met statiegeld. 1 euro per glas. Haal je een volgend rondje dan zijn de bekers uitwisselbaar.
Maar bij een groot evenement haal je niet continu rondjes. Dan moet je dus terug naar de bar om die bekers in te leveren telkens. Er mee in je handen blijven staan voor een uur doe je ook niet. Lijkt me heel onhandig. Ik heb het dan bijvoorbeeld over de foute party in de brabanthallen. Sta je lekker te feesten, heb je die bekers weer die terug moeten. Nu is het opdrinken en gooien ipv het gefeest te moeten onderbreken om jezelf door de menigte terug naar de bar te moeten wurmen. Eer dat je terug bent bij je groepje, ben je zo een kwartier verder. Zonde van de tijd en wat een gedoe.
Netherfield
31-03-2022 om 16:29
wild-flower schreef op 31-03-2022 om 09:42:
Over plastic gesproken . Bij de supermarkt hangen nog steeds plastic zakken aan de rol voor groente , fruit en broodjes . Dat mag van mij ook wel in een papieren zak .
“Mijn” Jumbo heeft ook papieren zakjes. Alleen moet je ze altijd zoeken en zijn ze vaak op.
Rondstruiner
31-03-2022 om 16:38
rionyriony schreef op 31-03-2022 om 11:28:
Ik neem aan dat alle aspecten zijn meegenomen in dit verbod, bijvoorbeeld kosten van warm water om de mokken af te wassen, afwasmiddel, arbeidsduur, hygiëne. En dat het minder kost dan de afval te verzamelen en te verwerken.
Als de uitkomst van de analyse is dat aarden bekers beter zijn, dan zal dat wel waar zijn dus waarom zou ik daar dan tegen zijn.
Waar ik altijd beducht voor ben zijn maatregelen voor de bühne.
Maar vergeet niet het grote probleem van plastic: dat het allemaal voor eeuwig op aarde rondzwerft, niet vergaat, maar ondertussen wel allerlei dieren op land, in de zee en in de lucht doodt. Het plastic blijkt nu zelfs al in ons bloed te zitten, zie de link onder. Ik vind het echt onbegrijpelijk dat we als mensheid nog zo onze kop in het zand blijven steken als het om plastic gaat en zo tergend langzaam maatregelen nemen.
https://nos.nl/artikel/2422543-microplastics-voor-het-eerst-aangetoond-in-menselijk-bloed
Beerlover
31-03-2022 om 16:38
Die kartonnen en plastic bekers vallen ook veel sneller om. Doe mij maar aarden mokken. Moet je wel collega's hebben die ook wel eens de vaat in de vaatwasser willen doen!
Rondstruiner
31-03-2022 om 16:44
wild-flower schreef op 31-03-2022 om 09:42:
Over plastic gesproken . Bij de supermarkt hangen nog steeds plastic zakken aan de rol voor groente , fruit en broodjes . Dat mag van mij ook wel in een papieren zak .
Ja, zo stom. AH zegt al een jaar dat ze gaan stoppen en ze verkopen nu ook herbruikbare zakjes (van plastic
). Maar die rollen plastic liggen er nog steeds. Waarom geen papieren zakken...
Ik vind vooral iets van mensen die een tros bananen in zo'n plastic zak stoppen. Bananen zijn toch al verpakt mensen.
Irregular_Choice
31-03-2022 om 20:27
Netherfield schreef op 31-03-2022 om 16:29:
[..]
“Mijn” Jumbo heeft ook papieren zakjes. Alleen moet je ze altijd zoeken en zijn ze vaak op.
Hier geen last van. Liggen altijd op dezelfde plek en zijn nooit op
ik heb al tijden geen plastic zakjes meer gezien bij de groente en fruit hier.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.