Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

27-03-2022 om 07:13

Ja / Nee - 27 maart

Indachtig Ja of Nee bij Mattie en Marieke 

Peiling

Blij met de zomertijd
68 stemmen
47%
53%

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

27-03-2022 om 21:52

Rondstruiner schreef op 27-03-2022 om 21:01:

[..]

Ja. Ik vind onze wintertijd behouden ook prima hoor. Maar die Engelse tijd schijnt dus volgens deskundigen beter bij onze zone te passen. In de ochtend licht schijnt veel belangrijker te zijn voor de gezondheid van mensen dan aan het einde van de dag.

Als we permanent in de wintertijd zouden leven dan ging de zon op om 04:15 en onder om 21:08 op 21 juni. Zou de Engelse tijd gelden, dan was het zelfs 3:15 uur de zon op en 20:08 onder op de langste dag. Ik geloof er geen snars van dat dat onze 'echte' tijd is.

niet_rechts schreef op 27-03-2022 om 21:52:

[..]

Als we permanent in de wintertijd zouden leven dan ging de zon op om 04:15 en onder om 21:08 op 21 juni. Zou de Engelse tijd gelden, dan was het zelfs 3:15 uur de zon op en 20:08 onder op de langste dag. Ik geloof er geen snars van dat dat onze 'echte' tijd is.

Toch is het zo. Deze chronobioloog legt het uit in een kort filmpje:


https://youtu.be/4dv5mJymJTw

Heerlijk weer de zomertijd! Ik heb er naar uitgekeken. Ik zou er echt stevig van balen als het afgeschaft zou worden. Voor mijn stemming is de zomertijd een stuk beter en van het terugzetten/vooruitzetten heb ik nauwelijks last gelukkig.

niet_rechts schreef op 27-03-2022 om 20:57:

[..]

En dan zou het om half 4 weer donker zijn. Half 4.

Als we permanent in de wintertijd zouden leven dan ging de zon op om 04:15 en onder om 21:08 op 21 juni. Zou de Engelse tijd gelden, dan was het zelfs 3:15 uur de zon op en 20:08 onder op de langste dag. Ik geloof er geen snars van dat dat onze 'echte' tijd is.

Die Engelse tijd zou ik echt niet fijn vinden. Ik ben een avondmens en zou dan alsnog in de zomer veel in het donker zitten. Daar krijg ik totaal geen energie van.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

27-03-2022 om 23:55

Sassenach schreef op 27-03-2022 om 23:37:

[..]

Die Engelse tijd zou ik echt niet fijn vinden. Ik ben een avondmens en zou dan alsnog in de zomer veel in het donker zitten. Daar krijg ik totaal geen energie van.

Ik schat de kans dat wij onze tijd gaan afstemmen op Londen in plaats van Berlijn in op ongeveer 0%. Het zou ook vrij dramatisch zijn voor al die mensen met hun sterke biologische klok als ze bij iedere overschrijding van de Nederlandse grens hun klok een uur vooruit moeten zetten.

Verder eens met jouw betoog.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

28-03-2022 om 01:04

Kom maar hier met de permanente wintertijd. 
De zomertijd klopt van geen hol en is enkel goed voor mensen die 's avonds laat graag terrasjes gaan doen. 

Sassenach schreef op 27-03-2022 om 23:37:

[..]

Die Engelse tijd zou ik echt niet fijn vinden. Ik ben een avondmens en zou dan alsnog in de zomer veel in het donker zitten. Daar krijg ik totaal geen energie van.

Ik denk ook niet dat dat gaat gebeuren hoor, veel te veel weerstand.

In de EU is besloten zomertijd af te schaffen, maar het ligt sinds de Brexit, corona en nu Oekraïne op zijn gat. Het staat nergens hoog op de agenda momenteel.

Rondstruiner schreef op 28-03-2022 om 06:30:

[..]

Ik denk ook niet dat dat gaat gebeuren hoor, veel te veel weerstand.

In de EU is besloten zomertijd af te schaffen, maar het ligt sinds de Brexit, corona en nu Oekraïne op zijn gat. Het staat nergens hoog op de agenda momenteel.

Ik ben er ook niet bang voor dat ze de Engelse tijd door gaan voeren, dat is inderdaad te extreem. En bij mijn weten is daar de discussie ook nooit over gevoerd. Wel ben ik huiverig voor het invoeren van het hele jaar Berlijnse tijd. Ik hoop voor mezelf dat het nog lang uitgesteld wordt.

Valdemar schreef op 28-03-2022 om 01:04:

Kom maar hier met de permanente wintertijd.
De zomertijd klopt van geen hol en is enkel goed voor mensen die 's avonds laat graag terrasjes gaan doen.

Ik ben meer ochtend dan avondmens, maar heb toch liever zomertijd. 

Sassenach schreef op 28-03-2022 om 08:19:

[..]

Ik ben er ook niet bang voor dat ze de Engelse tijd door gaan voeren, dat is inderdaad te extreem. En bij mijn weten is daar de discussie ook nooit over gevoerd. Wel ben ik huiverig voor het invoeren van het hele jaar Berlijnse tijd. Ik hoop voor mezelf dat het nog lang uitgesteld wordt.

Dat lijkt mij ook rampzalig. In de winter om 10 uur licht. Dat kunnen ze toch niet door laten gaan? Het is bewezen slecht voor de gezondheid en verkeersveiligheid.

Sassenach schreef op 28-03-2022 om 08:19:

[..]

Ik ben er ook niet bang voor dat ze de Engelse tijd door gaan voeren, dat is inderdaad te extreem. En bij mijn weten is daar de discussie ook nooit over gevoerd. Wel ben ik huiverig voor het invoeren van het hele jaar Berlijnse tijd. Ik hoop voor mezelf dat het nog lang uitgesteld wordt.

Ik weet niet wat Berlijnse tijd is. Is dat onze wintertijd of onze zomertijd?

Is er met Berlijn een uur tijdsverschil nu? 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

28-03-2022 om 12:13

Rondstruiner schreef op 28-03-2022 om 12:08:

[..]

Ik weet niet wat Berlijnse tijd is. Is dat onze wintertijd of onze zomertijd?

Beide feitelijk. Het punt is dat wij geen tijdverschil hebben met Duitsland en de zone volgen die voor Berlijn handig is. Net als België, Frankrijk en Spanje trouwens.


tijdzones-wereld.png

Overigens vallen de tijden van onze zonsopkomst en zonsondergang volgens mij hartstikke gunstig, maar dat is ook smaak natuurlijk. 
https://zonsondergang.info/amsterdam/2022-05-10

Het midden van ons daglicht, zit tussen 13 (wintertijd) en 14 uur (zomertijd). Volgens de theorie zou dit om "noen" (12 uur) moeten zijn. Wat mij onhandig lijkt, gezien het feit dat het midden van de wakkere dag van minstens 90% van de mensen voorbij 14 uur ligt. Ooit, in de middeleeuwen, was dat vast anders en in mijn optiek is dat waar het hele Engeland verhaal vandaan komt.

Voor degenen die moeite hebben met omschakelen: Hoe voelen jullie je vandaag? 
Gisteravond op de klok naar bed gegaan maar kon de slaap niet vatten.  Vanochtend ging de wekker voor mijn gevoel midden in de nacht. Ik loop al de hele ochtend te gapen.
Vanavond maar een veiligheidspil erin gooien.  Die voorkomt epilepsieaanvallen en maakt ook dat ik iets makkelijker inslaap.  Die pillen heb ik in huis om in te nemen als ik risicovolle activiteiten heb gehad waarna ik vaak een aanval krijg. Slecht slapen is een risicoactiviteit. 

niet_rechts schreef op 28-03-2022 om 12:13:

[..]

Beide feitelijk. Het punt is dat wij geen tijdverschil hebben met Duitsland en de zone volgen die voor Berlijn handig is. Net als België, Frankrijk en Spanje trouwens.


tijdzones-wereld.png

Overigens vallen de tijden van onze zonsopkomst en zonsondergang volgens mij hartstikke gunstig, maar dat is ook smaak natuurlijk.
https://zonsondergang.info/amsterdam/2022-05-10

Ja, maar welke tijd bedoelt Sassenach dan als ze zegt dat ze niet het hele jaar Berlijnse tijd wil?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.