Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

27-01-2022 om 06:45

Ja / Nee - 27 januari

Indachtig Ja of Nee bij Mattie en Marieke 

Peiling

Een ander om hulp vragen
50 stemmen
60%
40%

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

27-01-2022 om 06:47

Ik ben daar niet zo goed in en heb de neiging alles zelf op te lossen, terwijl anderen vaak best zouden willen helpen. Maar op de één of andere manier voelt hulp vragen altijd bezwaarlijk. 

wegens ziekte wel moeten leren. Al schiet ik nog wel eens in de “ik moet het allemaal zelluf kunnen modus”. Om mezelf vervolgens keihard weer tegen te komen. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

27-01-2022 om 07:18

erinhanson schreef op 27-01-2022 om 07:14:

wegens ziekte wel moeten leren. Al schiet ik nog wel eens in de “ik moet het allemaal zelluf kunnen modus”. Om mezelf vervolgens keihard weer tegen te komen.

Dat is helemaal vervelend, als je het jezelf om zo'n reden moet aanleren.  Hopelijk heb je lieve mensen om je heen die je met een glimlach helpen!

Ja, ik vraag wel om hulp. Ik vind eigenlijk dat wat je zelf kan, je zelf moet doen.  Maar ik heb zo ongeveer de meest behulpzame schoonzoon die er bestaat en die zei toen hij pas in de familie kwam: dat je het kan wil niet zeggen dat je het ook moet. Dus binnenkort gaat hij een boomstronk uit mijn tuin scheppen. Kan ik waarschijnlijk prima zelf maar dan heb ik erna drie weken spierpijn, terwijl hij een grote sterke jongen is wiens armen bijkans boomstronken zijn, dus hem gaat het waarschijnlijk makkelijker af. Dan ben ik superblij dat het gebeurd is en hij heeft precíes genoeg Neanderthaler in zich om graag dit soort brute kracht te tonen. Dochter en ik zijn precíes ongeëmancipeerd genoeg en bewonderen hem dan braaf en zo is iedereen gelukkig 😉.

Om hulp vragen ben ik niet goed in. Al doe ik het als het echt moet. Zo had ik anders nooit mijn vaccinaties kunnen halen, omdat ik die reis niet kon maken.

Hulp aannemen word ik wel steeds beter in. Of te wel als iemand het aanbied, niet wegwuiven en zeggen dat het niet nodig is. Daar ben ik aan het begin van mijn long covid een paat keer flink mee op mijn bek gegaan namelijk, omdat het dan toch niet ging. Dus als ik nu visite heb en die wil me helpen, zeg ik ja. Nu nog afleren om dan zelf ook iets te willen doen, want de visite zelf kost al energie genoeg.

Work in progress dus, maar tegen de tijd dat ik beter ben, kan ik het vast heel goed

Dat vind ik heel moeilijk. Doe het ook praktisch nooit. Ook omdat ik zelf vaak niet genoeg energie heb om anderen te helpen.

Ja hoor. Bijvoorbeeld op het werk zijn er dingen die ik best uit zou kunnen vogelen maar dat kost dan bijvoorbeeld heel veel tijd, dan vraag ik het een collega en dan is het zo gedaan of ik weet het voor de volgende keer.

Ja, inmiddels wel. Vroeger deed m'n vader alles voor me wat ik niet zelf kon. Nu vraag ik hulp aan een buurman. Een flesje wijn of iets wat ik gebakken heb vindt hij helemaal prima als beloning. 

Op het werk doe ik het juist andersom, bij iets wat ik niet direct weet of kan vraag ik me meteen af wie ik ken die dat wel weet/kan?

erinhanson schreef op 27-01-2022 om 07:14:

wegens ziekte wel moeten leren. Al schiet ik nog wel eens in de “ik moet het allemaal zelluf kunnen modus”. Om mezelf vervolgens keihard weer tegen te komen.

Idem. Maar ik heb nu in elk geval wel hulp. Heeft best ff geduurd voor ik daar aan wilde geloven. Geen idee of die momenten van frustratie ooit weg gaan. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

27-01-2022 om 09:02

erinhanson schreef op 27-01-2022 om 07:14:

wegens ziekte wel moeten leren. Al schiet ik nog wel eens in de “ik moet het allemaal zelluf kunnen modus”. Om mezelf vervolgens keihard weer tegen te komen.

Hier net zo. Ik moet wel hulp vragen en wat heb ik daar een hekel aan 

niet_rechts schreef op 27-01-2022 om 06:47:

Ik ben daar niet zo goed in en heb de neiging alles zelf op te lossen, terwijl anderen vaak best zouden willen helpen. Maar op de één of andere manier voelt hulp vragen altijd bezwaarlijk.

Dit heb ik ook.

Vind het vervelend, want stel je voor dat het niet uit komt, geen tijd of wat dan ook

Dolfje schreef op 27-01-2022 om 08:23:

Ja hoor. Bijvoorbeeld op het werk zijn er dingen die ik best uit zou kunnen vogelen maar dat kost dan bijvoorbeeld heel veel tijd, dan vraag ik het een collega en dan is het zo gedaan of ik weet het voor de volgende keer.

Werk is voor mij heel anders, daar heb ik er geen moeite mee om hulp te vragen. Ook geen probleem om anderen te helpen. Alleen prive heb ik dat.

Rondstruiner schreef op 27-01-2022 om 10:07:

[..]

Werk is voor mij heel anders, daar heb ik er geen moeite mee om hulp te vragen. Ook geen probleem om anderen te helpen. Alleen prive heb ik dat.

Herkenbaar. Op het werk hulp vragen is een tweede natuur. Dat benadrukken we ook altijd bij nieuwe medewerkers. Wie niet kan vragen, red het niet. Daarvoor is het werk te complex.

Maar privé, heel andere koek. Ben wel blij dat ik wel steeds beter wordt in aangeboden hulp aannamen, anders had mijn kerstboom er waarschijnlijk tot komende zomer gestaan 😂

erinhanson schreef op 27-01-2022 om 07:14:

wegens ziekte wel moeten leren. Al schiet ik nog wel eens in de “ik moet het allemaal zelluf kunnen modus”. Om mezelf vervolgens keihard weer tegen te komen.

Dit bij mij ook. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.