Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

23-03-2022 om 06:46

Ja / Nee - 23 maart

Indachtig Ja of Nee bij Mattie en Marieke

Peiling

Fooi geven
46 stemmen
67%
33%

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

23-03-2022 om 06:49

Bij de kapper, aan de maaltijdbezorger en in de horeca altijd en vrij veel (10 tot 15%).

Alleen als de service echt goed was, zo niet dan gepast. 

Ja, maar niet altijd en alleen bijvoorbeeld in de horeca. 

Ik heb een hekel aan het fooiensysteem, betaal iedereen gewoon een fatsoenlijk salaris en daar moeten ze het dan mee doen. Net als bijna alle andere beroepsgroepen. Ik heb het altijd maar een raar fenomeen gevonden.

Nee.

Rondstruiner schreef op 23-03-2022 om 07:39:

Ik heb een hekel aan het fooiensysteem, betaal iedereen gewoon een fatsoenlijk salaris en daar moeten ze het dan mee doen. Net als bijna alle andere beroepsgroepen. Ik heb het altijd maar een raar fenomeen gevonden.

Dit inderdaad. 

Soms wel soms niet. Afgelopen zaterdag hadden we ergens geluncht en dat was echt lekker maar voor ik tegen man kon zeggen doe maar wat fooi kwam die jongen al met het precieze bedrag ingetoetst op de pinautomaat aan en cash hadden we niet bij ons.

Rondstruiner schreef op 23-03-2022 om 07:39:

Mee eens. Ik geef fooi in het restaurant, maar (bijvoorbeeld) pakjesbezorgers niet, terwijl die ook hun best doen. En waarom dan ook de vakkenvullers niet? Of degene die zorgt dat er wat te vakkenvullen is?

Als we uit eten gaan dan geef ik altijd fooi. 

Alleen nog in een restaurant en alleen als de service en het eten heel goed is. Bij een overpriced drankje in de horeca heb ik de fooi al geruime tijd geskipped. Andere beroepen geef ik geen fooi. 

Ja, ik geef altijd fooi. Gemiddeld 10%.
In de horeca, maar ook bij andere persoonlijke services zoals de kapper of de maaltijdbezorger. 

Als ik fooi geef, dan alleen in de horeca - wanneer ik tevreden ben en vind dat de prijs redelijk was, wat meestal wel zo is. 

Maar de laatste keer bijvoorbeeld, toen ik na een uurtje voor 7 personen 2 speciaalbiertjes pp van de tap en een twee vrij sneue koude borrelplankjes afrekende, had ik bij het zien van de rekening niet het idee dat ik bovenop die €112,- nog moest tippen zodat ze hun personeel fatsoenlijk konden betalen. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

23-03-2022 om 08:52

In de horeca geef ik quasi altijd fooi, die baantjes worden slecht betaald voor het aantal uren dat ze maken. 
En als ik in Nederland ben geef ik meestal nog meer fooi omdat de uurlonen voor jongeren bij jullie nog lager liggen. 
In andere sectoren niet en als ik iemand om hulp vraag bij een klusje, dan zorg ik er gewoon voor dat deze persoon een fatsoenlijk loon heeft. 

Nee. Ik betaal voor de dienst/goederen en het daarbij behorende proffesionele gedrag. De werkgever moet voor een fatsoenlijk loon zorgen. Extra betalen voor een goede service is idioot, dat hoort gewoon in de prijs te zitten.

Bij uit eten altijd. Het is maandelijks een hele welkome aanvulling voor horecapersoneel , die kunnen er tenslotte niets aan doen dat ze weinig betaald krijgen.

FancyDuck29

FancyDuck29

23-03-2022 om 09:15

Ja, als er iets extra's gedaan is wel! Bezorgservice niet, hotel vaak niet, restaurants vaak wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.