Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

22-02-2022 om 07:22

Ja / Nee - 22 februari

Indachtig Ja of Nee bij Mattie en Marieke 

Peiling

Piekeren over zaken die buiten je invloedssfeer liggen (zoals klimaatverandering of de situatie in Oekraïne)
60 stemmen
35%
65%

Ik denk er wel eens aan, maar da's niet echt piekeren.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

22-02-2022 om 07:26

Met name klimaatverandering boezemt mij angst in. Ik lig er niet letterlijk wakker van. Het is meer overdag, op onverwachte momenten, dat gedachten eraan me kunnen aanvliegen en benauwen.

Piekeren doe ik voornamelijk over persoonlijke en dus kleinere problemen en angsten.

Maar de klimaatverandering ligt niet buiten onze invloedssfeer natuurlijk , dat is veroorzaakt door ons allemaal samen. Dus daar kun je je eigen kleine bijdrage wel degelijk aan leveren, wat het voor mij anders maakt dan bijvoorbeeld de Oekraïne.

Wat er in de Oekraïne gebeurt volg ik wel, maar het houdt me verder niet bezig, omdat dat wel compleet buiten mijn invloedssfeer ligt. Ik heb vooral te doen met de mensen daar en prijs me gelukkig dat ik in Nederland woon.

https://www.omdenken.nl/inspiratie-en-verhalen/heb-je-een-probleem

Deze kaart heeft lang bij ons op de kast gestaan. Het is niet helemaal waar natuurlijk (voor een groot aantal piekermomenten wel overigens, want ik spendeer teveel tijd aan zorgen maken over dingen die het niet waard zijn), maar het relativeert wel lekker. 

(ik zou me toch eens moeten verdiepen in het hoe en wat van plaatjes plakken 😄)

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

22-02-2022 om 07:45

flowchart-met-rond-logo.png

Wat een goede, Wieder. Ik hou van omdenken!

Ik steek mijn kop in het zand. Heel bewust. 
Als tiener en student was ik veel met dit soort dingen bezig, echter zorgde dat vooral voor heel veel frustrratie en stress omdat je er geen invloed op hebt. Na een discussie er over was ik dan volledig uitgeput. Ik werd er ook heel angstig van. Het koste me vooral heel veel energie.

Pas na mijn autisme diagnose begreep ik dat dat kwam omdat ik zo extreem sterk voel en daarbij nogal obsessief kon zijn en heep gefrustreerd door mensen die het maar niet snapten. Waarom het me dus zo heel veel energie kost.

 Gelukkig wad ik 10 jaar daarvoor al zo verstandig geworden om het zo verl mogelijk los te laten en mij er niet in te verdiepen. Wat niet betekent dat ik niet enigzins klimaatbewust probeer te zijn, maar daarbuiten laat ik het los. Dingen waar ik geen invloed op heb negeer ik. Ik hoor het wel als het gedrag van Rusland relevant wordt voor mij bijvoorbeeld. Anders raak ik te angstig en gestresst. En tja mijn mentale welzijn is toch belangrijker dan politiekbewust zijn.

Nee niet over die dingen in algemene zin. Wel over de gevolgen van politieke keuzes daarover die mij direct raken. Als ik denk aan van het gas af in combinatie met mijn jaren 30 huis. Dan kan ik daar wel erg over piekeren. Omdat ik het echt niet zie gebeuren.  Te duur, te veel ingrepen, niet technisch haalbaar. 

Dit soort grote dingen niet, ik kan wel over persoonlijke dingen piekeren, een onder de gordel opmerking ofzo. 
Ik denk wel na over toevallig klimaatverandering of Oekraïne, maar dat vind ik geen piekeren. 

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

22-02-2022 om 08:08

nee niet piekeren 
Volg wel het nieuws en denk er wel over na 

Dutchgirly schreef op 22-02-2022 om 08:03:

Nee niet over die dingen in algemene zin. Wel over de gevolgen van politieke keuzes daarover die mij direct raken. Als ik denk aan van het gas af in combinatie met mijn jaren 30 huis. Dan kan ik daar wel erg over piekeren. Omdat ik het echt niet zie gebeuren. Te duur, te veel ingrepen, niet technisch haalbaar.

Oh, help, dat ja. Precies dat voorbeeld. Ik kan dat juist wél eindeloos nadenken of welke keus ík dan moet maken en enorm moedeloos worden als het persoonlijke advies ook het tegengestelde is van wat de politiek wil. 

Ik houd mij er wel mee bezig volg het nieuws en praat er over maar ik pieker er niet over.

Toen het allemaal begon heb ik wel over corona gepiekerd, verder valt het mee.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

22-02-2022 om 08:23

Moxxie schreef op 22-02-2022 om 08:17:

Toen het allemaal begon heb ik wel over corona gepiekerd, verder valt het mee.

Ik weet nog dat er op Viva iemand een paniekerig draadje opstartte omtrent de situatie in China en haar angst dat het hierheen zou komen en ik kon mijn daar zo niks bij voorstellen: niet bij de paniek en niet bij dat het hierheen zou kunnen komen.

Hoe fout ik het had...

niet_rechts schreef op 22-02-2022 om 08:23:

[..]

Ik weet nog dat er op Viva iemand een paniekerig draadje opstartte omtrent de situatie in China en haar angst dat het hierheen zou komen en ik kon mijn daar zo niks bij voorstellen: niet bij de paniek en niet bij dat het hierheen zou kunnen komen.

Hoe fout ik het had...

Wij hadden bezorgde collega's in China die met allerlei adviezen over afstand en mondkapjes kwamen nog voor patiënt zero er was, dat vond ik zwaar overdreven. Maar de tijd dat we overspoeld werden door beelden uit Italië begon ik wel te piekeren.

niet_rechts schreef op 22-02-2022 om 08:23:

[..]

Ik weet nog dat er op Viva iemand een paniekerig draadje opstartte omtrent de situatie in China en haar angst dat het hierheen zou komen en ik kon mijn daar zo niks bij voorstellen: niet bij de paniek en niet bij dat het hierheen zou kunnen komen.

Hoe fout ik het had...

Ik heb dat constant. En soms zit ik fout, soms niet. 

Ik paniekeer niet zo snel, maar het klimaat is sinds mijn puberteit wel al een drama-scenario in mijn hoofd. Het is geen paniek, maar wel heb ik die 30 jaar iedereen behoorlijk losbandig zien leven wat dat betreft, en zelfs nu. Ik ben eerder cynisch en bij maatregelen die genomen worden zie ik ook weer allerlei milieutechnische nadelen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.