Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

21-02-2022 om 07:19

Ja / Nee - 21 februari

Indachtig Ja of Nee bij Mattie en Marieke 

Peiling

Heb jij nagedacht over je vluchtwegen in geval van brand
47 stemmen
83%
17%

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

21-02-2022 om 07:23

Zo'n gebeurtenis als vannacht in Kaag maakt me wel weer even alert. Ik heb nog nooit een brand meegemaakt en het lijkt me behoorlijk traumatisch. Wij hebben rookmelders en als die zouden afgaan dan zijn er twee manieren waarop we weg zouden kunnen komen. Mijn grootste zorg is hoe je binnen de korte tijd die je hebt bij brand ook de kinderen buiten kunt krijgen. 

Ik wil er liever niet over nadenken, want ik heb een bovenwoning, en moet gewoon de trap af om naar buiten te komen. Als de brand bij de onderburen begint ben ik best wel de klos. Via het balkon zou ik echt hulp nodig hebben om er zo uit te komen.

Ja 
Verschillende vluchtwegen, ook weleens geoefend in het donker en laag door de ruimtes lopen ivm rookontwikkeling.
Brandmelders hebben we in elke ruimte en ik heb laatst mijn poederblusser vervangen voor de nieuwste brandspuitbussen. Super handig in gebruik en effectief. 

We hebben trouwens ook nog koolmonoxide melders. Want daar hoor je af en toe akelige verhalen over als dat misgaat, want dat heb je dus helemaal niet door als je dat inademt. 

Hier via het tussendak helemaal boven als het beneden is. Gewoon via de trap naar beneden als het boven is. 
Als het op de middenverdieping is wordt het lastiger, want dan is alleen het raam een optie. Laag genoeg om het te overleven als ik me via het raam laat zakken. Te hoog om er zonder kleerscheuren vanaf te komen. 
Onze bovenverdieping is het handigst want een tussendak, maar als er daar in de hal wat gebeurt dan zul je er door moeten, want te hoog om naar beneden te zakken. En daar maak ik me dan wel eens zorgen om. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

21-02-2022 om 08:46

Ja, wij kunnen op elke verdieping naar buiten, dus dat moet wel goedkomen.

Ja, maar de vraag blijft natuurlijk of het bedachte ook zo uit te voeren is. Sommige routes zijn niet echt handig om te oefenen, qua risico of mogelijke schade aan het huis.

We hebben rookmelders en koolmonoxide melders, dus die maken ons (als het goed is) wakker. We kunnen via de voor- of achter deur naar buiten als we beneden zijn. Zijn we op de 1e verdieping, kunnen we nog de trap naar beneden nemen om bij de voordeur te komen (die is afgesloten van de rest van de onderverdieping).
We kunnen ook via het slaapkamerraam, laag genoeg om te overleven, maar niet zonder haken of ogen.
Ook kunnen we via het zolderraam, vrij makkelijk het dak op en dan op het platte dak van de bijkeuken komen. Dat is veiliger dan het slaapkamerraam, maar toch ook niet geheel zonder risico.
Het lastigste wordt het als ik (of man) alleen thuis is met zoon. Als we samen zijn, kan er eerst een, dan zoon en dan de ander. Maar als een van ons alleen is, zullen we zoon gelijk mee moeten nemen. Dat maakt het een grotere uitdaging.

Jazeker.

Daarom heb ik een opgerolde brandladder liggen op beide balkons/dakterrassen. 

Toen de kinderen jong waren, hebben we er zelfs een keer mee geoefend. Dat gaf heel wat bekijks en het nodige commentaar, én veel vragen waar we de ladders hadden gekocht. Ze hangen nog steeds ongebruikt in hun hoekjes en ik maak ze elk jaar braaf schoon want ze liggen stof te vangen, gelukkig.

123


Ik heb ook brandblussers op elke verdieping en een blusdeken in de keuken.

Wij zijn beide dermate klauteraars dat we zelfs uit het zolderraam wel veilig beneden kunnen komen, mits de regenpijp blijft hangen. Anders kun je nog via het dak naar een van de buren die beide een balkon hebben op de eerste verdieping.
In hotels kijk ik ook altijd als eerste waar de dichtstbijzijnde nooduitgang is.

Wij hebben ook zo’n brandladder liggen als Toetie. 
Verder overal rookmelders en een branddeken. Nog geen blusser, maar daar ga ik nu meteen even naar kijken. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

21-02-2022 om 09:53

Ik moet zeggen dat ik goede ideeën opdoe dankzij jullie bijdragen! Een brandoefening had ik bijvoorbeeld nog niet bedacht, maar is natuurlijk wel bijzonder verstandig om te doen. En lekker boeiend of de buurt dat raar vindt. (Zal wel loslopen, denk ik overigens)

Ik heb tuindeuren in m'n slaapkamer dus ik kan zo naar buiten lopen mits de elektra 't nog doet want ik heb wel rolluiken. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

21-02-2022 om 09:56

redbulletje schreef op 21-02-2022 om 09:54:

Ik heb tuindeuren in m'n slaapkamer dus ik kan zo naar buiten lopen mits de elektra 't nog doet want ik heb wel rolluiken.

Oh, daar moet je dan misschien nog iets op verzinnen. Rolluiken zijn top om inbrekers te weren, maar bij brand moet je zelf nog wel weg kunnen!

ToetieToover schreef op 21-02-2022 om 09:30:

Jazeker.

Daarom heb ik een opgerolde brandladder liggen op beide balkons/dakterrassen.

Toen de kinderen jong waren, hebben we er zelfs een keer mee geoefend. Dat gaf heel wat bekijks en het nodige commentaar, én veel vragen waar we de ladders hadden gekocht. Ze hangen nog steeds ongebruikt in hun hoekjes en ik maak ze elk jaar braaf schoon want ze liggen stof te vangen, gelukkig.

123


Ik heb ook brandblussers op elke verdieping en een blusdeken in de keuken.

Wat een goed idee, dat zou ik wel een geruststellend idee vinden, zo'n ding op mijn balkon. Waar heb jij jouw ladder vandaan? Ik zie van alles op Bol, maar vraag me af of dat allemaal even betrouwbaar is.

Ik woon gelijkvloers dus kan in alle gevallen zo naar buiten lopen.
Ik heb wel een zolder boven maar daar ben ik op dit moment zo weinig, in het geval het wel zo is kan ik via het dakraam ontsnappen.
Daarna vanaf de dakrand springen, niet comfortabel maar wel te doen.
Dan zorg ik dat ik in het zand land en niet op de tegels.

Als er iets zou dreigen wel. Veronderstel er worden random bomaanslagen gepleegd, dan ga ik wel letten op nooduitgangen. Voor zolang ik eraan denk. Op de meeste dingen die je overkomen heb je je niet voorbereid en dat is prima: je hoofd zou omlopen als je aan alles moest denken.

Het jezelf voorbereiden doe je om je nervositeit te verminderen: je voelt je gestrest en dan doe je een move om je even beter te voelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.