Huiskamer
SophisticatedCaribou75
19-03-2022 om 08:08
Ja / Nee - 19 maart
Indachtig Ja of Nee bij Mattie en Marieke
Peiling
Ontbijtkoek
Bakblik
19-03-2022 om 10:40
MMcGonagall schreef op 19-03-2022 om 10:36:
[..]
Is dat precies hetzelfde? Net zoals metworst en gekookte worst?
Ja lekker ontbijtkoek. En peperkoek is hetzelfde alleen dan de Brabantse naam.
Metworst en gekookte worst is niet hetzelfde. Metworst is een droogworst en gekookte worst is, zoals de naam al zegt, gekookt. Als ik het mij goed herinner van toen ik 35 jaar geleden bij de slager werkte.
MMcGonagall
19-03-2022 om 10:44
Bakblik schreef op 19-03-2022 om 10:40:
[..]
Ja lekker ontbijtkoek. En peperkoek is hetzelfde alleen dan de Brabantse naam.
Metworst en gekookte worst is niet hetzelfde. Metworst is een droogworst en gekookte worst is, zoals de naam al zegt, gekookt. Als ik het mij goed herinner van toen ik 35 jaar geleden bij de slager werkte.
Nee dat klopt niet helemaal. Je hebt boeren metworst, dat is cervelaat. Maar in sommige regio’s noemen ze gekookte worst metworst.
Auwereel
19-03-2022 om 11:05
Peperkoek zoals ik het ken heeft een totaal andere consistentie dan ontbijkoek, peperkoek heeft een hogere dichtheid en smaakt veel peperiger.
Ontbijttkoek: één keer in de week bij de koffie op zaterdag voor mij, oud wijf van een warme bakker. Mijn man neemt het elke avond bij de koffie.
Peperkoek: niet vaak meer sinds mijn schoonmoeder niet meer leeft, en we niet meer met de jaarmarkt in haar woonplaats èchte peperkoek kopen.
ShowyHummingbird30
19-03-2022 om 11:07
Ikzelf: nee. Maar mijn kinderen zijn er dol op, dus ik haal het wel regelmatig. Altijd een hele. Voorgesneden vind ik geldverspilling (hoeveel seconden tijdwinst levert dat nu op??).
Brabeau
19-03-2022 om 11:08
Auwereel schreef op 19-03-2022 om 11:05:
Peperkoek zoals ik het ken heeft een totaal andere consistentie dan ontbijkoek, peperkoek heeft een hogere dichtheid en smaakt veel peperiger.
Ontbijttkoek: één keer in de week bij de koffie op zaterdag voor mij, oud wijf van een warme bakker. Mijn man neemt het elke avond bij de koffie.
Peperkoek: niet vaak meer sinds mijn schoonmoeder niet meer leeft, en we niet meer met de jaarmarkt in haar woonplaats èchte peperkoek kopen.
In Brabant is de peperkoek die je in de supermarkt koopt hetzelfde als ontbijtkoek. Maar misschien dat het van oudsher anders is, zoals pepernoten en kruidnoten, in de volksmond zijn kruidnoten pepernoten geworden.
Puddingbroodje
19-03-2022 om 11:18
Soms! Maar dan wel een verse van de bakkerij.
Vroeger vond ik de Peijnenburg lekker (vooral de oude wijven, die hebben ze helaas niet meer), maar tegenwoordig vind ik die zo droog. Bolletje hetzelfde. Bij de bakker zijn ze lekker smeuïg.
Bailey26
19-03-2022 om 12:11
Af en toe koop ik een ontbijtkoek. Eet het niet bij het ontbijt maar als tussendoortje met een beetje boter.
SpiritedMagpie74
19-03-2022 om 12:30
Ontbijtkoek niet-- teveel suiker, te plakkerig. (zelfgebakken) kruidkoek daarentegen.... yumm !
Dutchgirly
19-03-2022 om 12:59
Daddy_gijs schreef op 19-03-2022 om 12:30:
Ontbijtkoek niet-- teveel suiker, te plakkerig. (zelfgebakken) kruidkoek daarentegen.... yumm !
Heb je een lekker recept? 😋
rionyriony
19-03-2022 om 14:11
Lekker! Maar eerder snoep dan voedsel. Het verschilt van koek(jes) door het lage vethalte en hoort bij de familie van taaitaai en pepernoten. Maar ontbijtkoek werk je sneller naar binnen.
Veel suiker en wit meel. De ene zegt: ongezond en de andere zegt: kan best deel uitmaken van je voedsel.
Ik vind de goedkope versie prima smaken overigens.
Velca
19-03-2022 om 14:17
Ja, lekker! Her liefste met kandijsuiker en roomboter. Dat is ook gelijk de reden dat ik het zelden koop. Ik zou dichtgroeien.
Als ik bijzijn oma op visite ga, krijg ik wel regelmatig een plak (naturel) bij de koffie.
Moxxie
19-03-2022 om 14:25
Niet iets om altijd in huis te hebben maar af en toe heel erg lekker, als ontbijt of tussendoortje met boter en een klein beetje suiker.
Mama-Inge
19-03-2022 om 14:54
Af en toe koop ik het.
Wij eten het als tussendoortje met wat boter en een plakje kaas
ScarceKudu74
19-03-2022 om 15:07
Lekker! Ontbijtkoek met candij of gember en dan een laag boter erop. Smullen is dat.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.