Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

12-01-2022 om 07:03

Ja / Nee - 12 januari

Indachtig Ja of Nee bij Mattie en Marieke. 

Peiling

Beter een goede buur dan een verre vriend
55 stemmen
76%
24%

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

12-01-2022 om 07:07

Absoluut! Een aantal van onze buren zijn inmiddels ook vrienden, en ook met de buren met wie we niet bevriend zijn, en die wij dus niet meer zouden zien, als wij of zij ooit verhuizen, is de band goed. Als er iets is bijvoorbeeld dan kun je overal aanbellen en dat werkt omgekeerd ook zo.

Bij het spreekwoord zelf moet ik altijd denken aan Herman Finkers die er ooit van maakte: "Beter een verre buur dan een goede vriend".

mijn buren die meteen naast mij wonen die ben ik liever kwijt, maar een aantal andere buren prima! 

Zeker! Ik ben verhuisd vanwege een burenruzie. Dat was echt een vreselijke situatie, waarbij ik zelfs lichamelijke en psychische klachten kreeg. 

Met een buur heb je dagelijks te maken, dus daar heb ik bij voorkeur een goede van! En gelukkig heb ik het tot nog toe altijd getroffen. Maar mijn verre vrienden heb ik ook absoluut zeer lief, dus eigenlijk heb ik ze liever allebei.

Sinds ik in een dorp woon heb ik zeker liever een goede buur dan een verre vriend.

En eerlijk,  in een moeilijk jaar vorig jaar had ik meer aan m'n fijne buren dan aan een verre vriendin. 

Ik heb nee gestemd omdat ik mijn verre vrienden dierbaarder vind dan mijn buren. Daar heb ik weinig contact mee en dat is prima genoeg.

Lastig..

Ik wil geen ruzie met mijn buren en die heb ik gelukkig ook niet, maar we komen niet bij elkaar over de vloer.
Als we elkaar tegenkomen maken we wel even  een praatje, maar dat is het ook wel.

Ik denk dus dat ik nee ga invullen

noas_1993 schreef op 12-01-2022 om 08:44:

Lastig..

Ik wil geen ruzie met mijn buren en die heb ik gelukkig ook niet, maar we komen niet bij elkaar over de vloer.
Als we elkaar tegenkomen maken we wel even een praatje, maar dat is het ook wel.

Ik denk dus dat ik nee ga invullen

En dat schaar ik dus onder een goeie buur. Eentje waar je niet al teveel last van hebt, die je gedag zegt, waar je een praatje mee maakt. Eentje die jouw pakketjes aanneemt als je niet thuis bent en waar je aan kunt bellen voor de fietspomp als de jouwe stuk blijkt. En dat je dat dan ook andersom naar hen doet. Meer moet dat niet zijn om je voor mij een superbuur te maken 😉.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

12-01-2022 om 09:00

Irregular_Choice schreef op 12-01-2022 om 07:36:

Zeker! Ik ben verhuisd vanwege een burenruzie. Dat was echt een vreselijke situatie, waarbij ik zelfs lichamelijke en psychische klachten kreeg.

Jeetje, wat erg zeg!

Heb je inmiddels wel leuke buren of ben je gegaan voor verre buren?

Wij zijn ook verhuisd door een burenruzie (weggepest is een beter woord waarschijnlijk)
Mijn man ging er lichamelijk en psychisch aan onderdoor 
En het had ook veel impact op ons gezin.
Ik ben nog steeds heel erg op mijn hoede in mijn omgang met de buren en over ons doen en laten 
We hadden bij onze vorige woning totaal geen privacy, want de buren hielden ons in de gaten, zaten ze niet voor het raam te kijken, dan was het wel via de camera die ze zogenaamd voor beveiliging hadden opgehangen en de microfoon die erbij hing om ons af te luisteren.

Maar zoals hier boven al gezegd is.
Af en toe een praatje kunnen maken 
Of aan kunnen kloppen voor hulp ofzo, daar zien wij ook een goede buur in.
Het is een verademing in wat voor buurt we nu wonen.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

12-01-2022 om 09:36

noas_1993 schreef op 12-01-2022 om 08:44:

Lastig..

Ik wil geen ruzie met mijn buren en die heb ik gelukkig ook niet, maar we komen niet bij elkaar over de vloer.
Als we elkaar tegenkomen maken we wel even een praatje, maar dat is het ook wel.

Ik denk dus dat ik nee ga invullen

Hier eenzelfde relatie met de buren en juist daarom heb ik "ja" ingevuld. Een goede buur hoeft toch geen vriend te zijn? 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

12-01-2022 om 09:38

Mama-Inge schreef op 12-01-2022 om 09:15:

Wij zijn ook verhuisd door een burenruzie (weggepest is een beter woord waarschijnlijk)
Mijn man ging er lichamelijk en psychisch aan onderdoor
En het had ook veel impact op ons gezin.
Ik ben nog steeds heel erg op mijn hoede in mijn omgang met de buren en over ons doen en laten
We hadden bij onze vorige woning totaal geen privacy, want de buren hielden ons in de gaten, zaten ze niet voor het raam te kijken, dan was het wel via de camera die ze zogenaamd voor beveiliging hadden opgehangen en de microfoon die erbij hing om ons af te luisteren.

Maar zoals hier boven al gezegd is.
Af en toe een praatje kunnen maken
Of aan kunnen kloppen voor hulp ofzo, daar zien wij ook een goede buur in.
Het is een verademing in wat voor buurt we nu wonen.

Wat een verschrikkelijk verhaal! Waarom zijn mensen zo, denk ik dan. Zal wel iets met verveling zijn. Of jaloezie. Of gewoon een onprettig gestoorde geest.

Eén van onze buren vertelde bij de eerste ontmoeting dat zij verhuisd waren wegens burenruzie. Zij waren in het begin ook erg op hun hoede, maar inmiddels komen we regelmatig bij elkaar over de vloer voor een hapje en een drankje en een geanimeerd gesprek. Gelukkig!

Ja, nu we eindelijk fijne buren hebben zeg ik van wel. Familie en vrienden wonen toch wel iets verder, dus als er acuut iets aan de hand is, is het fijn om te weten dat ik altijd kan aankloppen bij mijn buurvrouw. Ik zou haar ook ten alle tijden helpen.
Na jarenlang moeizame tot slechte relaties te hebben gehad met buren, is onze nieuwe buurvrouw (en achterburen) écht een lot uit de loterij. 

Jazeker, aan goede buren heb je meer dan aan verre vrienden. Vrienden die ver weg wonen zie je minder en als de levens zich dan ook nog anders ontwikkelen is het moeilijk om het contact goed te houden.

Hier in het ene huis dat aan ons huis grenst eindelijk buren die "normaal" zijn. Normaal in de zin van geen harde muziek, geen feestjes tot diep in de nacht, geen kinderen die bij elke correctie een keel opzetten, geen illegaal gevangen paling roken en niet zelf constant klussen op de meest vreemde tijden en dan komen klagen als wij een keer een noodreparatie moeten verrichten met wat geluid om 22.00 uur.
In het andere huis dat aan ons grenst eigenlijk altijd wel redelijke buren gehad op een buurvrouw na, die ging na een jaar of 8 out of the bleu met iedereen ruzie maken, beginnend bij mij, daarna de andere buren daarna haar familie die haar niet steunde en toen met haar man, wat uiteindelijk binnen 2 jaar eindigde in een scheiding en zij ging weg, want met die buren (wij dus) was het geen leven. De achterblijvende buurman vond een nieuwe liefde en is ook vertrokken. Nu een jong stel aan die kant.
Komende maand wonen we 26 jaar hier. Aan de ene kant de 5e buurvrouw, aan de andere kant de 3e.
Hele fijne mensen waar ik altijd op kan rekenen en zij op ons. Hulp vragen bij de buren is hier in het rijtje heel normaal. Dat is ook makkelijker dan vrienden vragen die ver weg wonen.
Buren waar je op kan rekenen is een groot goed.

niet_rechts schreef op 12-01-2022 om 09:00:

[..]

Jeetje, wat erg zeg!

Heb je inmiddels wel leuke buren of ben je gegaan voor verre buren?

Ik woon inmiddels heerlijk met leuke buren! Wel bewust voor een hoekhuis gekozen, zodat we zo min mogelijk last konden krijgen. Maar dat is dus helemaal goed gekomen. Al mis ik mijn oude huis na 5 jaar nog steeds. Mijn huidige huis is nooit zo gaan voelen als dat huis. Als ik nu kon kiezen om dat huis hier neer te zetten dan deed ik dat. Gewoon de lichtinval, de sfeer…dat huis was echt top. Jammer van de buren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.