Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

12-02-2022 om 07:01

Ja / Nee - 12 februari

Indachtig Ja of Nee bij Mattie en Marieke 

Peiling

Je onvrede in het verkeer uiten met een handgebaar
58 stemmen
55%
45%

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

12-02-2022 om 07:05

Als iemand het nogal bont maakt, bijvoorbeeld door mij bijkans te overrijden op een zebrapad, dan ben ik wel geneigd iets als 'rustig aan' te gebaren. Of niet, en maar gewoon weg te springen, want bij agressief rijgedrag vermoed ik een agressieve houding en ik heb geen zin in geschreeuw van iemand die denkt dat zijn auto een vorrangsvoertuig is.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

12-02-2022 om 07:44

Als automobilist niet. Als fietser soms wel, als ik bij een rotonde of kruising weer eens bijna wordt aangereden omdat men niet op fietsers let. Dan geef ik meestal ook een luide gil, deels schrik, deels boosheid

jazeker maar geen obscene gebaren.
Maar ik bel en schreeuw ook zo luidruchtig mogelijk als een automobilist mij weer eens niet ziet, afsnijdt of geen voorrang wil geven.
En bij afsnijden klop ik ook op de auto, sommige mensen zijn echt levensgevaarlijk voor fietsers.

Toen ik nog in De Grote Stad woonde, deed ik dit minder, ik was bang voor agressie. In een midden grote stad doe ik het wel

ja hoor, en soms incl middelvinger. 
Laatst ook weer iemand die nog even snel voor mij de rotonde op moest. En ik dan in de remmen moet. Dan gaat de hand even flink op de toeter. 

Ben gisteren nog bijna aangereden door een man die het nodig vond om door rood te rijden. Ik heb toen toch wel een handgebaar gemaakt. Geen middelvinger ofzo. Maar WTF.

Hooguit een “rustig aan” gebaar.
Middelvinger of vinger tegen voorhoofd vind ik vreselijk ordinair waarmee je jezelf verlaagt tot het asociale gedrag van de weggebruiker die je wil corrigeren.
Daarnaast weet je niet wie je tegenover je hebt. Als iemand zo asociaal is om echt gevaarlijke toeren uit te halen, zijn ze vaak ook asociaal genoeg om niet te willen worden aangesproken. Je zal niet de eerste zijn die verzeilt raakt in een verkeersruzie met minder prettige afloop.

Ja regelmatig. 
Woon vrij dicht bij de rondweg die 40 jaar geleden werd aangelegd om het dorp maar inmiddels zijn er wijken bijgebouwd aan de buitenkant dus loopt de rondweg nu door het dorp. De weg heeft gedeeltelijk vrijliggende fietspaden maar op de stukjes waar dat niet zo is ben je als fietser je leven niet zeker.  Regelmatig dat je wordt afgesneden of met een hoog tempo wordt ingehaald.  En handgebaar dat rustig rijden uitbeeld gebruik ik daar vaak.  De rakelings langs me rijdende snelheidsduivelsroep ik meestal een paar krachttermen toe. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

12-02-2022 om 10:07

Nee. 
Ik vind degenen die handgebaren maken vaak zelf juist vreselijk asociaal en agressief rijden. En dan gaan zitten schelden tegen anderen...tja. 

Peen schreef op 12-02-2022 om 10:07:

Nee.
Ik vind degenen die handgebaren maken vaak zelf juist vreselijk asociaal en agressief rijden. En dan gaan zitten schelden tegen anderen...tja.

Nou als fietser moet je soms wel. Er zijn zoveel mensen die met hun auto je bijna van de weg rijden.  Ik ben weekends achter iemand aan gefietst om bij het stoplicht even op het raampje te kloppen om te zeggen dat ze mij bijna had aangereden. 

Een keer ben ik zo rakelings ingehaald dat ik in de berm belandde tussen de weg en het kanaal.  De bodem was nogal drassig dus ik zakte tot mijn enkels in de blub. Als er net zoals 25 meter verder en steiger had gestaan dan had ik net fiets en al in het kanaal gelegen. 

Ja, de middelvinger gebruik ik wel 'ns maar ook een dankjewel handgebaar als iemand bewust voorrang geeft waar dat beter uitkomt maar officieel niet zo geregeld is. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

12-02-2022 om 10:26

Bakblik schreef op 12-02-2022 om 10:16:

[..]

Nou als fietser moet je soms wel. Er zijn zoveel mensen die met hun auto je bijna van de weg rijden. Ik ben weekends achter iemand aan gefietst om bij het stoplicht even op het raampje te kloppen om te zeggen dat ze mij bijna had aangereden.

Een keer ben ik zo rakelings ingehaald dat ik in de berm belandde tussen de weg en het kanaal. De bodem was nogal drassig dus ik zakte tot mijn enkels in de blub. Als er net zoals 25 meter verder en steiger had gestaan dan had ik net fiets en al in het kanaal gelegen.

Als fietser snap ik het inderdaad wel hoor,. Er zijn zoveel automobilisten die echt niet opletten en als een malloot rondrijden. 

Fietsers nemen vaak voorrang van links waar ze dat niet hebben. Heel asociale verkeersgebruikers zijn dat meestal. Die krijgen van mij dus ook de middelvinger. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

12-02-2022 om 10:35

Bakblik schreef op 12-02-2022 om 10:16:

[..]

Nou als fietser moet je soms wel. Er zijn zoveel mensen die met hun auto je bijna van de weg rijden. Ik ben weekends achter iemand aan gefietst om bij het stoplicht even op het raampje te kloppen om te zeggen dat ze mij bijna had aangereden.

Een keer ben ik zo rakelings ingehaald dat ik in de berm belandde tussen de weg en het kanaal. De bodem was nogal drassig dus ik zakte tot mijn enkels in de blub. Als er net zoals 25 meter verder en steiger had gestaan dan had ik net fiets en al in het kanaal gelegen.

Wat erg!

Ik werd eens bijna omver gereden door iemand die illegaal geparkeerd stond aan een weg en zonder op- of omkijken achteruit wilde wegrijden. Uit schrik sloeg ik op de auto. Nou, dat was natuurlijk heel raar van mij, want waarom liep ik daar? Euh, vriend, waarom parkeer jij je aftandse auto niet op een daarvoor bestemde (betaalde) plek, waarom rijd jij zonder te kijken achteruit en waarom ken jij de verkeersregels niet? Aangezien ik met baby in de wandelwagen liep, heb ik er nog weken slecht van geslapen. Het had heel anders kunnen aflopen omdat één of andere malloot per se een paar euro wil uitsparen en probeert snel weg te komen voor de parkeerwachters er zijn.

Nope. 

Als iemand naar bij gebaart, zwaai ik vriendelijk terug.

Maar ik lul achter mijn stuur heel wat af tegen medeweggebruikers en dat is niet altijd aardig ... 

'Halloooo, u mag hier 50!
Kom op opa! 
Uw gas zit rechts!'

'Yo bro, 
steek je nog ff een hand uit of zo?' 

'Groen!
Joehoe?
Jij daar?
Groehoen!'
*toet*
'En weer rood   Bedankt muts'

'Welja lul! 
Hier inhalen?! 

Wil je als eerste voor rood staan? 

Sukkel'  


'Ah, een Audi.'

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

12-02-2022 om 13:44

Ik claxonneer meestal terug naar mensen die naar mij claxonneren. 
Niet dat ik me zo asociaal gedraag, maar heel soms maak ik een inschattingsfout.
Zoals iemand die geen richting aangeeft op een rotonde en ik dus aanneem dat 'ie rechtdoor gaat (2/4 rond), maar plots 3/4 rond gaat... terwijl ik intussen de rotonde oprijd... maar kennelijk de niet-richting-aangevende bestuurder laat schrikken.

Ook maak ik opmerkingen als snelheid-fetisjist... naar mensen die precies de maximum snelheid rijden waar het gemakkelijk wat harder kan. Zoals op de 60-wegen hier in de omgeving.
Ja, niet helemaal fair....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.