Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Ik zoek een boek...

Ik zoek een boek dat ik ooit gelezen heb, maar ik ben zowel de titel als de auteur vergeten, dus dat schiet lekker op. Het is een long shot, maar misschien dat hier iemand een ingeving heeft.

In mijn hoofd was het een boek van Nicci French, maar welk boek ik daarvan ook google, hij staat er niet bij. En in mijn hoofd heette het iets van 'het eiland' ofzo. Het speelt zich in het nu af, maar met langdurige flashbacks naar de jaren 50 (meen ik me te herinneren). Een vrouw is in haar jeugd als 'asociaal' bestempeld, zonder daar als kind zelf iets van te snappen. Haar taalgebruik was grof en de opvoeding niet goed. Ze wordt daarom naar een soort jeugdinrichting op een eiland (?) gestuurd. Maar daar gebeuren vreemde dingen. Ik meen me ook te herinneren dat ze daar een vriendin heeft die ook verdwijnt. Er zit een scene in waarin ze verkracht wordt door een gynaecoloog. 

Iemand??

ImpassionedPelican38

ImpassionedPelican38

22-10-2021 om 21:19

Ik weet het helaas niet, maar met deze beschrijving is er vast iemand die het wel weet!

Nu word ik ook nieuwsgierig, maar daar heb je natuurlijk niet veel aan.

De onderstroom van Nicci Gerrard?

De trilogie van Stieg Larsson? 

Fenyw schreef op 22-10-2021 om 21:53:

De trilogie van Stieg Larsson?

Dacht ik ook aan inderdaad!

Fenyw schreef op 22-10-2021 om 21:53:

De trilogie van Stieg Larsson?

Het heeft inderdaad iets weg van het eerste deel van de millennium trilogie. Maar helemaal komt het niet overeen.

OxfordComma

OxfordComma

22-10-2021 om 23:56 Topicstarter

Bedankt voor het meedenken allemaal! De trilogie van Stieg Larsson heb ik wel gelezen, zit dat daarin ja? Ik weet nog best veel van de trilogie (alhoewel lang geleden gelezen), maar ik koppel dit verhaal er niet direct aan. Maar het zou wel kunnen, het is ook echt een vage herinnering in mijn hoofd 🤔. 

De onderstroom van Nicci Gerrard zegt me zo eigenlijk niets, ook niet als ik de recensies lees. Maar ik sluit het ook niet uit.

OxfordComma schreef op 22-10-2021 om 23:56:

Bedankt voor het meedenken allemaal! De trilogie van Stieg Larsson heb ik wel gelezen, zit dat daarin ja? Ik weet nog best veel van de trilogie (alhoewel lang geleden gelezen), maar ik koppel dit verhaal er niet direct aan. Maar het zou wel kunnen, het is ook echt een vage herinnering in mijn hoofd 🤔.

De onderstroom van Nicci Gerrard zegt me zo eigenlijk niets, ook niet als ik de recensies lees. Maar ik sluit het ook niet uit.

In de trilogie van Stief Larson woont de vrouw niet in een soort inrichting maar bij haar vader en broer volgens mij. Ze is daar ook niet naartoe gestuurd maar woonde daar gewoon. Maar het is lang geleden dat ik het gelezen heb.

Jérôme Loubry, Toevluchtsoord? 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

23-10-2021 om 11:24

Madamecannibale schreef op 23-10-2021 om 08:54:

[..]

In de trilogie van Stief Larson woont de vrouw niet in een soort inrichting maar bij haar vader en broer volgens mij. Ze is daar ook niet naartoe gestuurd maar woonde daar gewoon. Maar het is lang geleden dat ik het gelezen heb.

Nee, ze is uit huis geplaatst naar een jeugdinrichting (omdat ze door haar vader is misbruikt, broer keek toe). Vervolgens wordt ze ook in die jeugdinrichting misbruikt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.