Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Ik kan niet meer tegen koffie

Zou het mijn leeftijd zijn?

Even een pauzenummer tussendoor, ik zou zeggen, pak een kop koffie en lees even bij  

Sinds mijn eerste zwangerschap drink ik graag (zwarte) koffie. Kopje om de dag mee te beginnen, nog eentje in de pauze, oké nog eentje dan, vaak zit ik op een kop of drie, vier op een dag. Niet heel schokkend.

Ik begon een halfjaar terug te merken dat als ik veel koffie drink (op drukke dagen werd mijn kom automatisch bijgeschonken door lieve collega's) gingen er wel acht of tien koppen doorheen, en daar begin ik van te stuiteren.

Tegenwoordig kan ik beter helemaal maar stoppen met koffie denk ik weleens, want soms begin ik na kop 1 al te stuiteren  Ik word dan heel bijdehand, recalcitrant en kan niet stilzitten. Afhankelijk van de bui van mijn collega's niet altijd even leuk  Mijn gemiddelde inname heb ik daarom ook teruggebracht naar één á twee koppen per dag.

Waar komt dit nu door? Mijn jongste is bijna 10, dus daar kan het niet aan liggen. Word ik oud?! En wie herkent dit?? 

Je kan ook gewoon overstappen op caffeinevrij

ik kon vanaf mijn ongeveer 33e ook niet meer tegen cafeine

Wordt er heel opgejaagd van, hartkloppingen, vervelend gevoel

en ik dronk er altijd 3 per dag max

( het begon trouwens met extreme hoofdpijn als ik een kopje oversloeg, en het stoppen daar ben ik wel 3 dagen ziek van geweest ) 

Zelf lust ik geen koffie. Alleen de geur al maakt me misselijk!
Ik denk echt  dat  koffiedrinken een soort van verslaving is, net zoals een alcoholverslaafde die zijn/ haar dag met bier/ wijn MOET beginnen.

Man drinkt 3/4 koppen koffie per dag maar toen hij onlangs gehospitaliseerd werd had hij echt ontwenningsverschijnselen. 

absor schreef op 23-11-2021 om 15:45:

ik kon vanaf mijn ongeveer 33e ook niet meer tegen cafeine

Wordt er heel opgejaagd van, hartkloppingen, vervelend gevoel

en ik dronk er altijd 3 per dag max

( het begon trouwens met extreme hoofdpijn als ik een kopje oversloeg, en het stoppen daar ben ik wel 3 dagen ziek van geweest )

Wat ik schreef: koffie is net zogoed een 'drug' als alcohol. 

Het lijkt heel onschuldig maar de meeste koffiedrinkers zijn eraan verslaafd. 

Logisch ook: cafeïne is ook een stimulans.

Een tijdje helemaal geen koffie / cafeïne drinken en dan eventueel over een half jaar ofzo eens terug proberen met 1 kop per dag?

Bij meer dan 3 koppen op een dag ga ik ook stuiteren.
Wel heb ik gek genoeg 0 last bij Coca-Cola (of Coca-Zero).

Femke09

Femke09

23-11-2021 om 20:53 Topicstarter

Van thee heb ik geen last, daar zit toch ook genoeg in zou je zeggen

Femke09

Femke09

23-11-2021 om 20:55 Topicstarter

overigens ben ik ooit zwarte koffie gaan drinken uit zelfbehoud, ik kwam bij veel klanten over de vloer en die haalden de smerigste dingen uit met oude theezakjes, theewater dat naar koffie smaakt etc. En voor de koffie: er is niet altijd suiker, soms is de melk bedorven etc. dus dan liever zwart!

Femke09 schreef op 23-11-2021 om 20:55:

overigens ben ik ooit zwarte koffie gaan drinken uit zelfbehoud, ik kwam bij veel klanten over de vloer en die haalden de smerigste dingen uit met oude theezakjes, theewater dat naar koffie smaakt etc. En voor de koffie: er is niet altijd suiker, soms is de melk bedorven etc. dus dan liever zwart!

Investeren in een goede thermosfles? Theezakjes in je tas en dan maak je gewoon je eigen kop.

Amaranth schreef op 23-11-2021 om 21:04:

[..]

Investeren in een goede thermosfles? Theezakjes in je tas en dan maak je gewoon je eigen kop.

Het is vaak sociaal niet aanvaardbaar om als je bij een klant op bezoek bent, je eigen thee te prepareren met een thermosje.

Overigens, ik kon jaren ook liters koffie drinken op een dag. Tijdstip maakt niet uit, geen centje pijn.
Sinds een paar jaar moet ik echt oppassen dat ik op tijd stop op de dag, anders kan ik niet slapen. Het was eerst alleen 'niet 's avonds'. Maar nu moet ik zo rond 14.00 uur stoppen met koffie, anders heeft het effect op slapen. Heel raar inderdaad dat dat zo kan veranderen.
Van zwarte thee of cola heb ik dan weer geen last.
Chocolade bevat ook cafeïne en daar lijk ik nu ook 's avonds soms last te hebben (afhankelijk van merk chocola...?).

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

23-11-2021 om 22:40

Ik zou gewoon minderen naar 1x per dag. Misschien alleen in de ochtend, als je de cafeine juist nodig hebt om wakker te worden/op gang te komen? 
Als dat nog teveel is, zou ik gewoon stoppen. Is misschien even moeilijk omdat je het zo lang hebt gedaan, maar als je er niet meer tegen kunt win je natuurlijk ook iets als je stopt. 

Femke09

Femke09

24-11-2021 om 16:12 Topicstarter

koffie is voor mij een gezelligheidsdrankje. Even een kop koffie drinken met iemand. Mijn ouders hebben een bonenmachine en een lekkere grote tafel in de keuken waar iedereen zit. Die machine kun je per kopje instellen dus ik drink daar standaard lichtere koffie dan mijn moeder. Dat doe ik op de universiteit trouwens ook (er zijn klasgenoten die hen juist twee tandjes sterker zetten! Maar ja, die zijn dan ook 10 jaar  jonger)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.