Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

ScarceKudu74

ScarceKudu74

29-01-2022 om 12:04

Huis opruimen voor visite

Stel er komt (onverwacht) visite, je hebt nog een uur de tijd; ga je dan als een gek je huis opruimen of denk je: laat maar, je doet het er maar mee...


Met een uur heb ik echt genoeg tijd om even snel te zuigen en het toilet te poetsen. Verder is het hier nooit echt een bende, hooguit moet ik de eettafel opruimen waar mijn werkspullen liggen of een paar kussens op de bank rechtleggen. 

Bloem75 schreef op 29-01-2022 om 14:09:

Nee, het is hier altijd netjes. Misschien dat er wat vaat op het aanrecht staat omdat de vaatwasser nog geleegd moet worden? Maar dat is het dan wel. Wel check ik even gauw de wc om te controleren of de kinderen het netjes achter gelaten hebben.
Dus visite kan hier altijd onverwachts binnenvallen.

Wij hebben zelfs geen vaatwasser. Ondanks dat man en ik 2x/ dag met de hand afwassen kan het dus gebeuren dat er nog glazen of kopjes op het aanrecht staan bij onverwacht bezoek. Wel; ik trek gewoon de keukendeur dicht. Ik heb een heel klein keukentje en ik zou niet weten waarom bezoekers in mijn keuken zouden komen. Ik doe dat ook niet als ik bij iemand op bezoek ga! 

Regendrup. schreef op 29-01-2022 om 12:38:

[..]

Welk systeem, als ik vragen mag?

Flylady. Iemand had er hier over geschreven, maar gaf direct aan dat de website onhandig is vanwege de warboel aan informatie. Ik heb toen een aantal filmpjes op YouTube gekeken erover en daarna de app gedownload. Voor mij werkt het echt super. Het motto is progress not perfection.

De basis is dagelijkse routines voor in de ochtend, middag en avond. Omdat ik werk doe ik de middag routine in de avond. Denk bij routine aan smorgens vaatwasser uitruimen en savonds aanzetten.

Verder werk je elke week een een zone, bijvoorbeeld keuken, woonkamer, badkamer. En in die zone ruim je grondiger op of maak je grondig schoon. De rest doe je oppervlakkig (bijhouden).

Tot slot werk je met een timer die je op een kwartier zet en na een kwartier ben je klaar. Ook als het niet klaar is. Je hebt voortgang gemaakt en dat is waar het om gaat.

Ik was echt een enorme sloddervos. Zag ook vaak geen begin aan het opruimen. Had dan soms ineens de ingeving om het huis grondig te gaan opruimen om dan vijf uur later uitgeput te zijn en nog steeds overal chaos te zien (soms nog erger dan voor ik begon). Ik vind het fijn dat nu een kwartier per keer voldoende is. Totaal kost het over de dag wel ongeveer een uur schat ik. Maar dan worden dus ook de klussen gedaan die ik veel te weinig deed.

Ik hou niet van onverwachts bezoek. Alleen maar omdat ik juist op dat moment nooit wat in huis heb. Weet ik dat je komt dan zorg ik voor hapjes, etc. Hoort erbij, vind ik gezellig. 
Het huis is altijd wel netjes en schoon. Ik denk dat ik als extra check alleen nog even naar het toilet ren voor de zekerheid.  

Ja raar genoeg wel. In principe is t redelijk schoon maar...Vloer extra dweilbeurt. met onze hond lijkt t na een uur al of er maanden niks gedaan is. Wc nog een extra doekje gewoon voor mijn eigen idee. 

Als het echt een zooitje is zou ik alleen het hoogstnoodzakelijke doen: rondslingerende schoenen en beha’s opruimen, keuken opruimen. Maar echt niet als een gek een uur lang. Moeten ze hun komst maar wat eerder aankondigen.

Ik ruim standaard even op in het weekend en alleen in het weekend komt visite, dus dat komt dan altijd goed uit. Soms is visite wel een stimulans om net even wat beter op te ruimen of schoon te maken wat ik dan achteraf wel fijn vindt, omdat het dan weer een keer goed gedaan is. Maar stress er niet over. Het is hier altijd opgeruimd en schoon genoeg om mensen te ontvangen.

Ik doe het niet veel, dus als er visite komt dan is dat meteen mijn reden om alles te doen. Gelukkig weet ik het altijd wel ruim van te voren. 

Een uur is ruim voldoende.
Dan kan ik in principe het huis stofzuigen, keuken snel aan kant maken, inclusief gootsteen en het toilet beneden schoonmaken. 

Een half uur is krapper. 
Toilet beneden, gootsteen en voor het oog de rest en misschien een stofzuiger door de huiskamer. 


Een kwartier is toilet beneden en wat zooi in een hoek proppen. 

Zeer recent kwam een vriend volkomen onverwachts langs met zijn vriendin. Woont meer dan een uur rijden bij me vandaan, maar was min of meer in de buurt en besloot even te kijken of ik thuis was. Ooit heb ik hem de sleutel gegeven en dus nam hij niet eens de moeite om aan te bellen. Ik hoorde ineens een sleutel in het voordeurslot. Rare gewaarwording voor iemand die alleen woont. 

Tja, toen was het toilet beneden niet brandschoon. 
Als hij had aangebeld, had ik ze in de woonkamer boven geparkeerd en in 2 minuten in elk geval zo’n reinigingsdoekje erlangs gehaald. 
Toch maar eens melden dat de sleutel ervoor is als ik niet thuis ben en hij anders buiten zou moeten wachten. 

Op de woonverdieping boven heb ik een toilet, maar dat zit in een soort van en suite in mijn slaapkamer die aan de woonkamer grenst en dat toilet is strikt voor mijn persoonlijk gebruik. Een ander heeft niets in mijn slaapkamer te zoeken. 

Een uur is niet genoeg om de hele benedenverdieping, de trap én de eerste verdieping* op te ruimen, te stofzuigen, bepaalde plekken met nat te doen, de afwas te doen ... én dan nog naar de supermarkt te rennen om eten en drinken.
 
In een uur heb ik misschien net de living een beetje ontstort.

Je komt er hier dus niet onverwacht in.
Je geeft mij maar minstens 3 dagen.

*De badkamer met toilet is boven. Daarvoor moeten mensen door de dressing en hebben ze ook vrij zicht op onze slaapkamer.

Nu we met z'n tweeën wonen is het eigenlijk altijd genoeg opgeruimd om bezoek te ontvangen. Ik haal een doekje over de salontafel en de piano en maak hapjes om te serveren. 
Ik vind de opruim tas of krat wel erg leuk.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

29-01-2022 om 18:24

@Auditor, iemand die zomaar binnen komt zou ik echt niet blij mee zijn! Een sleutel is voor vakanties of noodgevallen,  verder niet 😯

Ik ben wat rommelig van aard dus als ik het een uur van te voren weet zou ik snel opruimen, beetje poetsen, vlot de wc doen en de stofzuiger door de benedenverdieping halen.

Wat lekkers heb ik altijd wel op voorraad want ik ben een snoepkont, zowel zoet als hartig hebben we in de kelder staan.

Ik ben vrij netjes en een echte rotzooi is het hier nooit. Ik kan wel zélf rommelig erbij lopen: oude kleding omdat ik nog iets aan het schoonmaken ben ofzo. 
W.c. is altijd schoon en kamer altijd opgeruimd. Fornuis kan wel smoezelig zijn maar dat valt niet zo op. De ovendeur onttrek ik uit het zicht met een keukenhanddoek over de stang

Peen schreef op 29-01-2022 om 18:24:

@Auditor, iemand die zomaar binnen komt zou ik echt niet blij mee zijn! Een sleutel is voor vakanties of noodgevallen, verder niet 😯

Helemaal mee eens. Er zijn verschillende mensen (volwassen kinderen, buren) die een sleutel van ons hebben maar niemand komt zomaar binnen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.