Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

ScarceKudu74

ScarceKudu74

29-01-2022 om 12:04

Huis opruimen voor visite

Stel er komt (onverwacht) visite, je hebt nog een uur de tijd; ga je dan als een gek je huis opruimen of denk je: laat maar, je doet het er maar mee...


"Als een gek" is nog een understatement .

ScarceKudu74

ScarceKudu74

29-01-2022 om 12:09

Moxxie schreef op 29-01-2022 om 12:09:

"Als een gek" is nog een understatement .

herkenbaar...

heel herkenbaar. Gelukkig doet man mee. Hij maakt het het fornuis dan schoon. Het is nogal een eye-catcher als je bij ons binnenloopt. Dat zijn trouwens ook de énige momenten dat we het fornuis schoonmaken 

Mijn woonkamer is altijd redelijk netjes,  die wordt iedere avond "opgeruimd".
Naast de bank staat mijn hobbymateriaal in een doos, afhankelijk van het onder handen zijnde project kan de deksel wel of niet dicht. De krant van vandaag zwerft ergens en dat is de enige rommel die er is. 
Als de buurvrouw straks komt voor een adviesje voor haar hobbyproject dan die ik de deur open maak een pot thee en we kunnen gaan zitten met onze sok.
Ook als ik aan het stofzuigen ben is onverwacht bezoek welkom,  ik zet de stofzuiger weg en ik kan gaan zitten met de visite.

Ja, maar met zijn allen. Kinderen ruimen rotzooi op, man stofzuigt en ik maak sanitair en keuken schoon. Stofzuigen ‘vanaf de voordeur’, zodat in elk geval de ontvangst schoon is en sanitair met chloor, zodat zeker alle vlekken verdwenen zijn. Alle doekjes en handdoeken in de wasmachine, wc papier aanvullen en dan een schone broek aantrekken.

Ik zorg dat ze kunnen zitten, want op de andere stoel ligt altijd mijn werktas ed en zorg dat de koffietafel leeg is (boeken en tijdschriften). De rest; take it or leave it. Ik ga niet extra opruimen of schoonmaken, ook niet als bezoek al heel lang aangekondigd is. Extra schoonmaken doe ik als ze weg zijn, bv het toilet beneden wordt enkel door bezoek gebruikt. En soms even dweilen ivm afdrukken in de hal van natte schoenen. 

Het is verder vast rommelig, maar het is niet vies of zo.

Nee, maar dat komt omdat het niet nodig is. Ik ben vrij netjes. 
Elke dag na het avond eten even opruimen, stofzuigen en doekje over de wc.
Peuter moet het speelgoed wat rond slingert zelf opruimen voordat ze naar bed gaat. 

Ik kan niet lekker ontspannen als het een bende is. Meestal is de eettafel leeg, maar spullen die ik vaak nodig heb die week (bijvoorbeeld studieboeken en laptop) leg ik dan op een stoel of hoek van de tafel. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

29-01-2022 om 12:25

Nee. Doekje over de tafels en even de vloer aanvegen. De rest is tegenwoordig redelijk opgeruimd. Het scheelt dat de kinderen inmiddels groot zijn - de echte puinhopen beperken zich nu tot hun kamers .

Er ligt niks dat niet binnen een kwartiertje opgeruimd is, maar dat maakt toch dat het er bij echt onverwacht bezoek, tamelijk ontploft uit kan zien. Tenminste één keer per dag is alles echt netjes, maar als je net voor dat moment binnenkomt, hoop ik maar dat je voor mij komt en niet voor mijn huis 😄

Bij een uur niet, want daar heb ik toch niet genoeg aan
Als ik het ruim van tevoren weet, dan meestal wel. Maar er zijn ook mensen waarbij ik denk: laat maar. Eentje, omdat ik weet dat het daar soms net zo erg is en twee à drie mensen, omdat die hier zo vaak zijn, dat ze inmiddels wel weten hoe het eruit kan zien hier.

Ja, ik ruim vaak wel even wat op. Dat ‘als een gek’ was een paar jaar geleden meer dan nu want toen had ik (nog) minder grip op mijn huishouden (add). Laatst hoorde ik van iemand de term ‘paniektas’, bij ons was dat een ‘paniekkrat’, zo’n vouwkrat waar alle rondslingerende troep inging die dan achter een deur ging. Soms was het er meer dan één ☺️. Nu heb ik een ‘paniekstofzuiger’, zo’n draadloze steelstofzuiger waarmee ik voor het oog zelfs het hoogpolig tapijt bezoekklaar krijg. De keukendeur doe ik meestal maar dicht. Dat is mijn volgende aandachtsgebied. Ik doe mijn best maar het ontaardt toch iedere keer weer in een rommelige bende. Zo frustrerend. Nou ja, als add-er tel ik mijn zegeningen maar en ben ik allang blij dat ik de woonkamer onder controle heb! 

Coreopsis schreef op 29-01-2022 om 12:25:

Nee. Doekje over de tafels en even de vloer aanvegen. De rest is tegenwoordig redelijk opgeruimd. Het scheelt dat de kinderen inmiddels groot zijn - de echte puinhopen beperken zich nu tot hun kamers .

Zó herkenbaar, dit 😁. Toen de kinderen klein waren, zag mijn huis er echt anders uit! 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

29-01-2022 om 12:28

Bij mij is het ook niet vies, maar wel vaak rommelig. Zeker in het weekend als iedereen bezig is, of de boodschappen net gehaald zijn en dergelijke. 

Ik kom dus altijd in huizen waar werkelijk nooit 1 dingetje verkeerd ligt en alles super opgeruimd is. Ook als je onverwacht voor de deur staat. Ik voel me altijd een enorme sloddervos als ik dat gezien heb 😂

ScarceKudu74

ScarceKudu74

29-01-2022 om 12:32

Mija schreef op 29-01-2022 om 12:26:

Ja, ik ruim vaak wel even wat op. Dat ‘als een gek’ was een paar jaar geleden meer dan nu want toen had ik (nog) minder grip op mijn huishouden (add). Laatst hoorde ik van iemand de term ‘paniektas’, bij ons was dat een ‘paniekkrat’, zo’n vouwkrat waar alle rondslingerende troep inging die dan achter een deur ging. Soms was het er meer dan één ☺️. Nu heb ik een ‘paniekstofzuiger’, zo’n draadloze steelstofzuiger waarmee ik voor het oog zelfs het hoogpolig tapijt bezoekklaar krijg. De keukendeur doe ik meestal maar dicht. Dat is mijn volgende aandachtsgebied. Ik doe mijn best maar het ontaardt toch iedere keer weer in een rommelige bende. Zo frustrerend. Nou ja, als add-er tel ik mijn zegeningen maar en ben ik allang blij dat ik de woonkamer onder controle heb!

Ohhh waarom heb ik nooit aan een paniekkrat gedacht!! Dat gaat het voortaan worden 😁

Mijn keuken heb ik tegenwoordig juist altijd onder controle. Elke dag is die netjes. De woonkamer is mijn volgende aandachtsgebied, dat is een rampzone vaak. 

Als een gek door de woonkamer, hal, toilet en keuken. Ondanks dat het niet rommelig is. En al heb ik het toilet al schoongemaakt, dan moet het toch nog een keertje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.