Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Hou jij van onverwachte visite?

Ik vind onverwachte visite ontzettend leuk. Hier is het de zoete inval. Je bent altijd welkom en je hoeft echt niet van te voren te bellen. Ik heb ook altijd wel wat lekkers in huis. Hoe is dat bij jullie?

Peiling

hou jij van onverwachte visite?
187 stemmen
16%
84%

BeneficialJay65

BeneficialJay65

30-01-2022 om 12:20

Ik heb ook bijna nooit koek oid in huis. Kale koffie kun je krijgen, neem zelf ook nooit iets bij de koffie

Toen mijn sibling ging trouwen zei ze: Je mag altijd zomaar langskomen, als je maar weer gaat.  Die uitspraak is bij de geboorte van haar eerste kind nog eens herhaald en is nu een gevleugelde uitspraak in onze kring.  Als je voor de deur staat mag je er in, krijgt koffie of thee maar blijft niet oeverloos plakken. Na 30 jaar gaat dat nog steeds prima. 

watertoren

watertoren

30-01-2022 om 12:28 Topicstarter

Cousin_It schreef op 30-01-2022 om 11:32:

[..]

😳 Is iedereen met (vroeg) pensioen of zo?

Nee, dit gebeurd in het weekend als ze de volgende dag uit kunnen slapen.

Friezinnetje schreef op 30-01-2022 om 12:02:

Ik schrik hier wel van hoeveel mensen er een hekel hebben aan onverwachte visite. Ik zie dat om mij heen helemaal niet.

Ik zeg het ook niet hardop dat ik er een hekel aan heb. Ontvang ook vriendelijk. Maak excuses als ik geen koek in huis heb en kijk of ik toch nog een alternatief kan organiseren bijvoorbeeld door chocolade op tafel te zetten. Na afloop zeg ik ook nog gezellig dat je even kwam aanwaaien. Ik vind gastvrijheid wel belangrijk, maar ik heb er een hekel aan als mensen zonder aankondiging aan de deur staan.

Ik denk dat de beste graadmeter is of mensen zelf ook onaangekondigd komen aanwaaien. Doen ze dat niet, dan voelen ze zich waarschijnlijk bezwaard om dat te doen en een mogelijke reden is dat ze het zelf ook niet zo prettig vinden als ze zomaar gestoord worden.

Friezinnetje schreef op 30-01-2022 om 12:02:

Ik schrik hier wel van hoeveel mensen er een hekel hebben aan onverwachte visite. Ik zie dat om mij heen helemaal niet.

Vaak is het not done om te zeggen dat het niet uit komt, daardoor zijn mensen in de veronderstelling dat anderen het leuk vinden. Of mensen zijn diepbeledigd. 

Eigenlijk zouden alle spontane aanwaaiers een open vraag moeten stellen om er proberen achter te komen wat iemand echt vind. En dan niet op het moment dat je voor de deur staat. 

Vrijevlinder schreef op 30-01-2022 om 13:08:

[..]

Vaak is het not done om te zeggen dat het niet uit komt, daardoor zijn mensen in de veronderstelling dat anderen het leuk vinden. Of mensen zijn diepbeledigd.

Eigenlijk zouden alle spontane aanwaaiers een open vraag moeten stellen om er proberen achter te komen wat iemand echt vind. En dan niet op het moment dat je voor de deur staat.

ik ga wel onverwacht naar vrienden toe en omgekeerd gebeurt dat ook. Dus dan vinden we het allemaal leuk. 

Friezinnetje schreef op 30-01-2022 om 13:13:

[..]

ik ga wel onverwacht naar vrienden toe en omgekeerd gebeurt dat ook. Dus dan vinden we het allemaal leuk.

In jouw geval misschien wel, maar aangezien 85% er niet van houdt, volgens deze Vivapeiling zullen er toch veel mensen zijn die het echt niet leuk vinden, maar het misschien niet zeggen. 

Ik weet dat de aanwaaiers die hier komen gekwetst zullen zijn en het oprecht niet snappen, omdat het bij hen altijd wel kan en zij dit heel leuk vinden. 

Als ik weet dat er iemand komt (die frisdrank drinkt, veel mensen drinken dat niet dus dan haal ik het ook niet want ik drink het ook niet), zorg ik dat er een paar blikjes sinas en een pak sap is. Als ik weet dat er koffiedrinkers komen (dat drink ik niet), check ik of ik koffiecups heb en of de koffiemelk nog niet over datum is. Verder heb ik altijd thee in veel smaken omdat ik dat zelf drink en ik heb zoetjes en honing omdat ik weet dat bepaalde mensen daar graag hebben, en dan suiker maar dat gebruik ik zelf ook voor mijn baksels dus dat is er sowieso wel. En ik zorg dat ik iets lekkers heb, chips of koekjes afhankelijk van hoe laat ze komen.

Iedereen is welkom tot een uur of 1-2 's nachts, daarna wil ik graag naar bed want ik ben geen nacht mens en dan schop ik je er ook gewoon uit (gewoon met een "ik wil nu naar bed").

ja, onverwacht vind ik het leukst ( al gebeurt het weinig). Improviseren op het moment, dat bevalt me in de praktijk beter dan me voorbereiden en een beetje stressen of het goed genoeg is. Spontaan bezoek ontvangen voelt tot nu toe altijd het fijnst.

PinkFlower schreef op 30-01-2022 om 11:34:

[..]

Ik vind 2 uurtjes al lang. 🙈

Oprechte vraag aan vrijevlinder en pinkflower en geen waardeoordeel, maar waarom dan? Ik probeer dit te snappen want ik krijg er altijd een gevoel van dat iemand niet graag komt. Voelt dan als een verplicht nummer ofzo, maar niemand is verplicht om bij ons op visite te komen. 
Ik bedoel je kan ook iets anders afspreken, een activiteit bijvoorbeeld 

Fidodido schreef op 30-01-2022 om 15:59:

[..]

Oprechte vraag aan vrijevlinder en pinkflower en geen waardeoordeel, maar waarom dan? Ik probeer dit te snappen want ik krijg er altijd een gevoel van dat iemand niet graag komt. Voelt dan als een verplicht nummer ofzo, maar niemand is verplicht om bij ons op visite te komen.
Ik bedoel je kan ook iets anders afspreken, een activiteit bijvoorbeeld

Ik vind op visite gaan of krijgen meestal wel gezellig hoor, zolang het verwachte visite is, maar na een paar uurtjes ben ik meestal uitgepraat. Als ik op visite ga, en ik zou 's middags komen, dan er eten, en dan weer wat drinken, nou nee, het is mijn ding niet. 

Alles wat langer duurt vind ik in veel gevallen te lang, de gespreksstof is op. Of de gesprekstof is niet op, maar ik wil dan wat anders doen. Tja, lastig uit te leggen, maar ik kan me in mijn eentje heel goed vermaken en heb dan zin om weer andere dingen te doen. Dat wil zeker niet zeggen dat ik mijn visite niet mag of niet waardeer, uitzonderingen daargelaten. Dus vat het niet persoonlijk op. 

Ik ben meer het introverte type, heb het niet zo nodig om heel lang gezellig te doen. Ik haal daar niet mijn energie uit. 

Snap je het met mijn uitleg?

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

30-01-2022 om 16:32

Wat is onverwacht? Als familie 1 dag van-te-voren belt met "we komen morgen even langs", noem ik dat al onverwachte visite. Vind ik prima.
Sommige vrienden ook altijd welkom, of het huis nu aan kant is of niet, boeit hen niet en mij eigenlijk ook niet. 
Maar sommige visite is inderdaad, zonder aankondiging, niet echt welkom.

Vrijevlinder schreef op 30-01-2022 om 16:18:

[..]

Ik vind op visite gaan of krijgen meestal wel gezellig hoor, zolang het verwachte visite is, maar na een paar uurtjes ben ik meestal uitgepraat. Als ik op visite ga, en ik zou 's middags komen, dan er eten, en dan weer wat drinken, nou nee, het is mijn ding niet.

Alles wat langer duurt vind ik in veel gevallen te lang, de gespreksstof is op. Of de gesprekstof is niet op, maar ik wil dan wat anders doen. Tja, lastig uit te leggen, maar ik kan me in mijn eentje heel goed vermaken en heb dan zin om weer andere dingen te doen. Dat wil zeker niet zeggen dat ik mijn visite niet mag of niet waardeer, uitzonderingen daargelaten. Dus vat het niet persoonlijk op.

Ik ben meer het introverte type, heb het niet zo nodig om heel lang gezellig te doen. Ik haal daar niet mijn energie uit.

Snap je het met mijn uitleg?

Dit heb ik ook. Behalve het gezellig deel. Want een beetje tegen elkaar aan kletsen op de bank met een kop koffie vind ik helemaal niet gezellig. Ik verveel me dan al snel. Dus dat vind ik oprecht vreselijk als dat meer dan een uur duurt. Ik ga dan liever met iemand wandelen en dan kletsen. 

Nou moet ik zeggen dat ik dit sociale gebeuren verschrikkelijk ben gaan vinden toen ik een burn out en depressie kreeg. Daarvoor was het ook niet mijn hobby maar kon het nog best gezellig vinden. Nu heb ik gewoon niet zoveel energie en die geef ik liever aan dingen waar ik echt oprecht van geniet. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

30-01-2022 om 16:59

Daddy_gijs schreef op 30-01-2022 om 16:32:

Wat is onverwacht? Als familie 1 dag van-te-voren belt met "we komen morgen even langs", noem ik dat al onverwachte visite. Vind ik prima.
Sommige vrienden ook altijd welkom, of het huis nu aan kant is of niet, boeit hen niet en mij eigenlijk ook niet.
Maar sommige visite is inderdaad, zonder aankondiging, niet echt welkom.

Ik vind onverwacht als ze al voor de deur staan, of bijvoorbeeld bellen "we zijn in de buurt en over een half uurtje bij je". 

Een dag vantevoren vind ik niet onverwacht. 

Jillz schreef op 30-01-2022 om 08:07:

[..]

Werd dat echt zo tegen jou gezegd, hoorde je het via via of zag je het ervan af? Ik vind dat zo asociaal dat mensen denken dat ze ongevraagd langs kunnen komen en dan verwachten dat je op hun komst bent voorbereid...

Ik mag al jaren om de zoveel tijd uit mijn omgeving horen hoe lamentabel mijn huishouden is. En als ze onverwacht voor de deur staan gooien ze het er ook gewoon uit.

Dan sta ik 3 dagen te poetsen en dan is het vaak nog altijd niet "goed genoeg" naar hun normen en mag ik dat ook weer aanhoren.

Of ik krijg steken als "ja maar, bij X - een hoarder - is het nog net een tikje erger dan bij jou".

Of ze beginnen een litanie dat ik hun favoriete koekjes niet heb, hun favoriete drank niet in huis heb, mijn haar er niet uitziet, ... terwijl ze mij nota bene uit bed bellen. (Wees blij dat ik als een malle in mijn kleren gesprongen ben!)

Ik sta intussen voor de volgende 75 jaar gekend. En krijg zeer regelmatig aanbiedingen "dat ze hun poetsvrouw wel eens zullen sturen".

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.