Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Hoe warm is het bij jou binnen en buiten?

Ies

Ies

15-07-2026 om 23:47

Loulou39 schreef op 15-07-2026 om 19:46:

[..]

Klopt, dat is het hem juist, dat nieuwbouwwoningen zoveel beter geïsoleerd zijn en daarom (als ze eenmaal warm zijn) slechter kunnen afkoelen.

Fijn dat je slaapkamer goed te doen is, hier is het 29 graden in de slaapkamer, heb ik net gemeten. Vannacht maar weer de ventilator aan en alle ramen op de kiepstand 😳.

Heb je echt je ramen op kiepstand? Hier 2 ventilatoren en 2 van de 3 ramen helemaal open in de nacht en 1 daarvan is meer een deur. Op die manier slaap ik best ok maar ik krijg het al benauwd bij het idee dat ramen niet helemaal open zouden zijn. 

Ons huis komt uit 1890. Toen we het kochten hebben we een spouwmuur van gipsblokken gemaakt aan de binnenzijde.  Het was enkelsteens. 15 jaar terug hebben we de houten vloer vervangen door beton met vloerverwarming.  Daar lekte héél véél kou op weg. Trap in de huiskamer, boven een deur om de warmte niet te veel weg te laten lekken naar boven. Sinds de betonvloer hebben we een laag gasverbruik. ( 2 onder 1 kap, polder, op de wind  en verbruik rond de 700 kuub per jaar)
Dus ook een oud huis kan warm zijn. Net wat je eraan gedaan hebt natuurlijk. 

wild-flower

wild-flower

16-07-2026 om 07:40 Topicstarter

Binnen 25, tuindeur staat wagenwijd open, buiten 20.

Yumi schreef op 15-07-2026 om 23:12:

Binnen 27,5, buiten 23
Het was weer een snikhete dag, morgen weer 28 graden

Ik hoop dat het weerbericht klopt, want de vierdaagsefeesten starten zaterdag, en dinsdag gaan de vierdaagse lopers aan de wandel dus dan is een temperatuur van rond de 22 gr. super.

Ik hoop ook op niet te hoge temperaturen tijdens de vierdaagse mijn schoonzoon loopt mee en wij gaan samen met dochter hem aanmoedigen.

Binnen is het nu 24 graden. Ik hoop dat het nog iets verder afkoelt door de open deuren komt nu nog koele lucht naar binnen.
Ik vind deze warmte periode veel beter te doen dan de vorige.

wild-flower

wild-flower

16-07-2026 om 08:06 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 16-07-2026 om 07:57:

Binnen is het nu 24 graden. Ik hoop dat het nog iets verder afkoelt door de open deuren komt nu nog koele lucht naar binnen.
Ik vind deze warmte periode veel beter te doen dan de vorige.

Dat komt omdat ons lichaam er aan gewend is na de vorige 2 hittegolven, las ik in een uitleg van een thermofysioloog.

wild-flower schreef op 16-07-2026 om 08:06:

[..]

Dat komt omdat ons lichaam er aan gewend is na de vorige 2 hittegolven, las ik in een uitleg van een thermofysioloog.

Met de volgende hittegolf in aantocht, is dat maar goed ook. 

Ik heb er minder last van dan de vorige keer, maar denk dat dit komt, omdat de nachten minder warm zijn.

https://www.weeronline.nl/nieuws/update-maandverwachting-weer-juli-2026

Met de plafondventilator aan is het in de slaapkamer best te doen. Slapen doe ik sowieso slecht.
Het is eigenlijk constant zo'n 27 graden binnen met de deur open als ik thuis ben en de ventilator aan. 

Yumi schreef op 16-07-2026 om 08:38:

[..]

Met de volgende hittegolf in aantocht, is dat maar goed ook.

Ik heb er minder last van dan de vorige keer, maar denk dat dit komt, omdat de nachten minder warm zijn.

https://www.weeronline.nl/nieuws/update-maandverwachting-weer-juli-2026

Neeeeee geen volgende hittegolf asjeblieft!!

Ies schreef op 15-07-2026 om 23:47:

[..]

Heb je echt je ramen op kiepstand? Hier 2 ventilatoren en 2 van de 3 ramen helemaal open in de nacht en 1 daarvan is meer een deur. Op die manier slaap ik best ok maar ik krijg het al benauwd bij het idee dat ramen niet helemaal open zouden zijn.

Ik heb katten, daarom ik kan de ramen (en de balkondeur) ‘s nachts niet helemaal openzetten.

Het is hier in de schaduw 30 graden……buiten dus. Door de dikke muren van ons huis is het binnen 24 graden. In de kelder 14 graden….We wachten hier in CH nog steeds op regen……

Loulou39 schreef op 16-07-2026 om 19:12:

[..]

Ik heb katten, daarom ik kan de ramen (en de balkondeur) ‘s nachts niet helemaal openzetten.

Horren voor deur en ramen, dat hield mijn katten binnen. 

Yumi schreef op 16-07-2026 om 19:28:

[..]

Mijn hordeuren werken inderdaad goed, ik heb pollenhorren die zijn erg dicht geweven. Dus bij luchten zet ik die even open. Ik lucht de boven- en benedenverdieping apart want ik heb 1 Houdini-kat; ze zitten dus op de andere verdieping dan waar alles openstaat.

Een kattenfokker die ik ken, heeft een hordeur met daarvoor nog extra gaas zodat de kittens de boel niet slopen. Je kunt die ook zónder horgaas maken natuurlijk, dan heb je meer luchtstroom. 

[..]

En houdt katten buiten.  Ik lag gisteravond in bed te lezen,  alle deuren waren open om het even door te laten waaien.  Mijn eega zat nog buiten in de tuin. Stapt er opeens een kat mijn slaapkamer binnen.  

[..]

Lief dat je meedenkt 🌸. Maar die met klittenband breken ze dwars doorheen 💪🏼😅, en op maat laten maken vind ik best een duur grapje in een huurhuis met hele grote ramen. 

We doen voor nu heel rustig aan in huis, en ‘s nachts zet ik een ventilator op de hoogste stand aan het hoofdeinde van het bed. Plus we kijken nu even enorm uit naar de koelere dagen komende tijd 😁.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.