Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Hoe warm is het bij jou binnen en buiten?

ik doe ook niks . Binnen nu 25 .2

binnen is het alweer gestegen naar 29° buiten, maar daar regent het nu. En ik zit heel eigenwijs gewoon buiten in de regen.

Pooh-Bear schreef op 27-06-2026 om 10:53:

binnen is het alweer gestegen naar 29° buiten, maar daar regent het nu. En ik zit heel eigenwijs gewoon buiten in de regen.

Tropische bui, net een regendouche. Je kunt zo jezelf inzepen en een dansje doen 

Binnen 27 en nog wat. Met de ventilator aan en niet de airco want vanmiddag gaan we weg en dan krijg ik zo'n klap als ik buien kom. 
We hebben net gewandeld, de stukken in de zon waren echt niet fijn. Stuk onder de bomen was prima te doen. 
Volgens mijn telefoon is het buiten 27 graden volgens de app van de airco 33 maar dat ding staat buiten vol in de zon.

Alice12 schreef op 27-06-2026 om 10:12:

Ik lees werkelijke horrortemperaturen. Wat erg! Ik ben verbaasd dat zo weinig mensen een vaste airco in huis hebben. Natuurlijk begrijp ik de reden als je een huurhuis heb, maar waarom hebben mensen in koophuizen niet een split unit? Is dat puur een geld kwestie (voor de meeste mensen is dat in een paar jaar toch wel te sparen) of meer een principekwestie?

Ik heb al jarenlang een mobiele airco, dat scheelde al veel, maar nu ze zeggen dat de zomers vaker zoals nu gaan worden ga ik zeker een vaste airco aanschaffen. Ook voor de slaapkamers. Het is inderdaad te gek voor woorden om je huis niet af te (kunnen) koelen. 

31 graden alweer binnen. Twijfel of ik de mobiele airco aan ga zetten. Die heeft heel de week nog niet aan gestaan. Voelt als vechten tegen de bierkaai. Koelt amper af en vreet stroom. 

Ik lees werkelijke horrortemperaturen. Wat erg! Ik ben verbaasd dat zo weinig mensen een vaste airco in huis hebben. Natuurlijk begrijp ik de reden als je een huurhuis heb, maar waarom hebben mensen in koophuizen niet een split unit? Is dat puur een geld kwestie (voor de meeste mensen is dat in een paar jaar toch wel te sparen) of meer een principekwestie?

Zou een principekwestie kunnen zijn, maar ook een VVE die tegen werkt. Begrijp het wel, zo fraai zijn ze niet en sommige maken best veel lawaai. Overigens heeft een van mijn vrienden de airco een mooie ombouw gegeven, ziet er super uit.

Zelf wou ik in eerste instantie de airco niet overnemen (huurwoning) maar zo blij dat ik me heb laten overhalen. Het wordt hier bloedheet, de zon staat de hele dag op 11 ramen, die tot het plafond doorlopen. Op de vensterbank heb ik bij thuiskomst 'n keer in een "normale" zomer 48 graden gemeten, toen smolten mijn principes . Helaas alleen airco in de woonkamer, voor de slaapkamer krijg ik geen toestemming. 

Ik wil er ook een en ben ook van plan er een aan te schaffen.

Maar ik ben het niet met je eens dat het voor de meeste mensen makkelijk bij elkaar te sparen is. Dan moet jij in een bevoorrechte bubbel zitten 😉 Ik denk dat veel mensen blij zijn als ze rondkomen en genoeg sparen om noodzakelijk spul zoals een wasmachine te kunnen vervangen. 

Maar ook: Sparen voor studie kinderen, sparen voor een buffer voor onvoorziene omstandigheden, sparen voor noodzakelijk onderhoud aan huis en auto, vervangen/verbouwen van een keuken/badkamer/tuin/auto/vloer enz. Er zijn denk ik heel veel dingen die mensen eerst op orde willen hebben, zelfs als ze niet 'arm' zijn voordat ze een airco aanschaffen. Dat werd toch nog heel lang als luxe gezien. Inmiddels begint het meer 'noodzaak' te worden en zullen mensen mss vaker een andere keuze maken zoals liever een oude badkamer en airco dan andersom. 

Wij hebben al 32 jaar mobiele airco's voor de slaapkamer. Ons vorige huis had een plat dak en daar kon het zomers heet worden. Beneden bleef het daar wel redelijk koel.
Deze airco's voldeden goed genoeg om lekker bij te slapen. In de praktijk gebruikten we die airco's maar een nacht of 10 per jaar.

32 jaar geleden was een vaste airco erg duur dus waren we al heel blij met mobiele exemplaren.

Deze hitte periode hebben we tot nu toe de airco nog maar 2 nachten nodig gehad en beneden werkt een ventilator nog voldoende.

Voor een paar dagen per jaar een vaste airco aanschaffen vinden wij dus niet nodig. Als we zomers echt lange hitte periodes krijgen veranderen we misschien nog van mening. Nu doen we gewoon een paar dagen rustig aan en dan komen we deze periode wel weer door.

Yumi schreef op 27-06-2026 om 11:05:

[..]

Zou een principekwestie kunnen zijn, maar ook een VVE die tegen werkt. Begrijp het wel, zo fraai zijn ze niet en sommige maken best veel lawaai. Overigens heeft een van mijn vrienden de airco een mooie ombouw gegeven, ziet er super uit.

Zelf wou ik in eerste instantie de airco niet overnemen (huurwoning) maar zo blij dat ik me heb laten overhalen. Het wordt hier bloedheet, de zon staat de hele dag op 11 ramen, die tot het plafond doorlopen. Op de vensterbank heb ik bij thuiskomst 'n keer in een "normale" zomer 48 graden gemeten, toen smolten mijn principes . Helaas alleen airco in de woonkamer, voor de slaapkamer krijg ik geen toestemming.

Klopt dat ze niet zo fraai zijn aan de buitengevel. Maar dat vind ik ook van windmolens, allesbehalve fraai. De” nieuwere” buitenunits maken bijna geen lawaai, dus dat valt wel mee. 
Ik las ergens dat mensen een airco principieel niet wilde omdat het slecht voor het milieu is. Maar wel een warmtepomp hadden omdat dat duurzaam is. Dat is bijzonder, omdat een warmtepomp technisch exact hetzelfde is als een airco.
Bij mijn zoon werkt inderdaad de VVE tegen, die problemen ken ik ook. 

Auwereel schreef op 27-06-2026 om 09:29:

Er hangt een rare geur in huis en ik snapte niet waar het vandaan kwam. Het blijkt uit het caviahok te komen. Een heel andere geur dan normaal als het hok verschoond moet worden, en omdat het hok nog pas verschoond was, had ik niet door dat dat rare luchtje daar vandaan kwam. Bij de wandeling naar de supermarkt om zaagsel te kopen om het hok te verschonen, begreep ik wat ik rook. Ik liep langs een veldje die een paar dagen geleden was gemaaid en het rook er precies zo, zij het minder sterk: vochtig, warm hooi. Voorlopig geef ik even alleen hooi in de ruif. En zometeen een warm karweitje, hok verschonen.

Zo, caviahok ruikt weer een stuk frisser! Het verse hooi uit de zak rook ook al broeierig, dus heb maar een verse zak hooi van betere kwaliteit open gemaakt.

Dat het zo warm kan zijn dat hooi niet goed wordt, da's nieuw voor me.

Auwereel schreef op 27-06-2026 om 12:34:

[..]

Zo, caviahok ruikt weer een stuk frisser! Het verse hooi uit de zak rook ook al broeierig, dus heb maar een verse zak hooi van betere kwaliteit open gemaakt.

Dat het zo warm kan zijn dat hooi niet goed wordt, da's nieuw voor me.

Het kan zelfs leiden tot hooibroei, en spontaan in de brand vliegen.

Daglichtlamp schreef op 27-06-2026 om 12:38:

[..]

Het kan zelfs leiden tot hooibroei, en spontaan in de brand vliegen.

Ja buiten, maar toch niet binnen?!

Onweer in Zeeland zie ik op de kaart.

En ook in het westen van België. Dat zal een gezellig geknal zijn.

ToetieToover schreef op 27-06-2026 om 10:55:

[..]

Tropische bui, net een regendouche. Je kunt zo jezelf inzepen en een dansje doen

Hier een hele dikke laag wolken, donder in de verte en volgens de apps werd een dikke bui verwacht en zo zag het er wel naar uit.

Maar het heeft ongeveer 20 seconden geregend met enkele wijdverspreide, dikke druppels. Er komen nog meer buien onze richting op, maar zien of die ook ten westen van ons uitregenen, of dat we dan wel de volle laag krijgen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.