Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Hoe ver moet je gaan?


Gaat het wel over geloof? Ik zou zelf nooit zo’n oekaze uitvaardigen want ‘het is nou eenmaal zo’ maar ik vind die 24/7 ‘bereikbaarheid’ soms ook wel een ding. Het ligt er een beetje aan voor mij of er een reactie wordt verwacht en hoe snel. En wat de consequenties zijn als je niet snel reageert. Whatsapp is heel handig EN voor sommige mensen ook dwingend. Mijn vader (tegen de 80) bijvoorbeeld vindt eigenlijk dat mensen direct zouden moeten antwoorden. Zelf grijpt hij ook onmiddellijk naar zijn telefoon als er iets tingelt. Het gaat nooit ergens over maar dat moet, volgens hem. Ik kan me best voorstellen dat mensen die gewend zijn op zondag af te schakelen (best gezond, los van religie) er moeite mee hebben dat er alertheid van ze wordt verwacht op die dag. Het is wel vette pech voor ze want volgens mij is die ontwikkeling niet te keren. Ze zullen inderdaad de telefoon moeten uitzetten en de consequenties moeten nemen. 

PinkFlower schreef op 19-10-2021 om 09:45:

[..]

Oh zo'n groep hebben we ook vanuit een vereniging. Was 1 ouder van een kind die constant zat te zeiken dat de app groep alleen voor mededelingen was van ons als leiding en dat ouders niks moesten plaatsen en dat hij gek werd van de berichten en foto's en dat de app daar niet 


Dat vind ik anders een heel redelijk verzoek. Jullie stellen een communicatiekanaal in voor de belangrijke mededelingen, en daar móet je in zitten anders mis je belangrijke informatie, maar vervolgens wordt dat kanaal ook volgeplempt met gezellige fotos en grapjes, en dat moet je als lezer dus ook allemaal zelf selecteren en filteren.

Wat iemand anders al zegt: op het werk hebben we 2 apps: eentje voor alleen werkinhoudelijke mededelingen, en een andere voor fotos en grapjes en felicitaties en dergelijke. En dat vind ik een heel redelijke oplossing.

Met werk, kinderopvang, sportvereniging en de school vind ik het heel onredelijk om mensen op te zadelen met "ja als jij bij elkaar 50 appjes per dag krijgt dan is dat jouw probleem en moet je er maar omheen lezen, maar als je uit de groep gaat dan mis je voortaan wel de belangrijke info, lekker puh! "


noas_1993 schreef op 19-10-2021 om 09:06:

En als er volop geappt zou worden zou ik het nog kunnen begrijpen, maar onze groep is redelijk stil en wordt vooral gebruikt voor afmeldingen en/of andere mededelingen

Oh, dat is duidelijk. Dit is echt hun eigen probleem. Ik zou me er ook nogal aan ergeren als anderen mij proberen op te voeden. Ik bepaal zelf wel of en op welke ik ontspan of overprikkel 😂. Hier is een simpele oplossing voor: geluid uit behalve voor ICE contacten. Misschien eens een handleiding sturen? 

En ontopic: als iemand om geloofsredenen op zondag niet wil appen, dan vind ik dat hij zelf zijn app kan uitzetten. De site van het Reformatorisch Dagblad is ook op zondag offline, maar ze geven de bezoeker niet op hun donder dat ie op zondag op internet zit.

Niettemin kun je je bij sommige dingen wel eens afvragen of het per se op dat moment moet. De app is wel een redelijk aandachtvragend medium, het is er ook op gemaakt om de aandacht te trekken met de rode bolletjes en zo. Net als met 's nachts appen: de ontvanger kan zijn telefoon uitzetten, maar je kunt je ook afvragen of een appje per se om 0300 uur verstuurd moet worden. Voor de een is zondag een dag als alle andere, voor de ander is het een momentje om even niet zoveel prikkels en contactmomenten te hebben. Wil niet zeggen dat het allemaal dwingend zus-of-zo moet, maar het kan ook geen kwaad om je af te vragen of het bericht over de nieuwe contributieregeling ook tot maandag kan wachten.

Misschien dat de zender van dat 3AM appje/mailtje wel lekker in the zone zat op dat tijdstip en dat ie zich daar dan niet op maandagochtend meer mee bezig hoeft te houden. Veel mails van bedrijven waar je producten bestelt versturen die mails ook 's nachts. Als je aan de ontvangende kant zit is het dus zaak zelf je telefoon of het geluid uit te zetten op momenten dat je niet gestoord wil worden. 

Ik heb ook wel ns een webshop getroffen die zondags geen bestellingen aan nam. Lijkt me niet goed voor de verdiensten, want ik ben elders uitgekomen om te bestellen. Ze hoeven zondag niks af te handelen, maar gewoonweg geen bestelling kunnen doen omdat ze de klant ook zondagsrust op willen leggen gaat me te ver. 

Ik zou iedereen laten weten dat je niet leest in het weekend. Maandag ben je weer paraat.

Ginevra schreef op 19-10-2021 om 10:03:

[..]

Dat vind ik anders een heel redelijk verzoek. Jullie stellen een communicatiekanaal in voor de belangrijke mededelingen, en daar móet je in zitten anders mis je belangrijke informatie, maar vervolgens wordt dat kanaal ook volgeplempt met gezellige fotos en grapjes, en dat moet je als lezer dus ook allemaal zelf selecteren en filteren.

Wat iemand anders al zegt: op het werk hebben we 2 apps: eentje voor alleen werkinhoudelijke mededelingen, en een andere voor fotos en grapjes en felicitaties en dergelijke. En dat vind ik een heel redelijke oplossing.

Met werk, kinderopvang, sportvereniging en de school vind ik het heel onredelijk om mensen op te zadelen met "ja als jij bij elkaar 50 appjes per dag krijgt dan is dat jouw probleem en moet je er maar omheen lezen, maar als je uit de groep gaat dan mis je voortaan wel de belangrijke info, lekker puh! "


Zoals ik zei: het was een keer of 4 per jaar. Hij plaatse meer klaag berichten dan er foto's in gezet werden. Grappige plaatjes enz komen er niet in. Daar is de app niet voor en dat is bekend. Een leuk bericht in de vakantie mag gedeeld worden, daar is de app ook voor en voor berichten vanuit ons. 

Wij vonden zijn verzoek dus wel onredelijk en vooral gezeik. Hij plaatse zo 5 klaag berichten onder 1 leuke foto of bericht. Dat was vele malen meer storend. Waar mensen dan ook weer op ingingen en zo kwam er steeds gezeur onder elkaar. Het hele bericht in kwestie werd ondergesneeuwd.

redbulletje schreef op 19-10-2021 om 10:21:

Misschien dat de zender van dat 3AM appje/mailtje wel lekker in the zone zat op dat tijdstip en dat ie zich daar dan niet op maandagochtend meer mee bezig hoeft te houden. Veel mails van bedrijven waar je producten bestelt versturen die mails ook 's nachts. Als je aan de ontvangende kant zit is het dus zaak zelf je telefoon of het geluid uit te zetten op momenten dat je niet gestoord wil worden.

Ik heb ook wel ns een webshop getroffen die zondags geen bestellingen aan nam. Lijkt me niet goed voor de verdiensten, want ik ben elders uitgekomen om te bestellen. Ze hoeven zondag niks af te handelen, maar gewoonweg geen bestelling kunnen doen omdat ze de klant ook zondagsrust op willen leggen gaat me te ver.

Oh ja zo'n webshop heb ik ook eens gehad. Kon je wegens zondag rust niks bestellen. Dan niet hoor, ga ik wel naar iemand die wel iets wil verdienen. Idd dat je er op zondag niks mee doet prima maar gewoon niet eens een bestelling kunnen plaatsen vond ik heel raar.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

19-10-2021 om 10:49

Ginevra schreef op 19-10-2021 om 10:08:

Voor de een is zondag een dag als alle andere, voor de ander is het een momentje om even niet zoveel prikkels en contactmomenten te hebben. Wil niet zeggen dat het allemaal dwingend zus-of-zo moet, maar het kan ook geen kwaad om je af te vragen of het bericht over de nieuwe contributieregeling ook tot maandag kan wachten.


Ik ben het daar niet mee eens. Ik werk op onregelmatige tijden en zondag is gewoon een van de zeven dagen van de week. Dat iemand voor zichzelf besluit daar een rustdag van te maken, is helemaal prima, maar daar heb ik niets mee te maken. Zet gewoon WhatsApp uit op de dagen of tijdstippen dat je er geen gebruik van wilt maken. Ik moet vaak overdag slapen vanwege mijn werk, het zou toch ronduit idioot zijn als ik dan in een appgroep ga roepen dat er dan niet geappt mag worden? Nee, ik zet dan uiteraard zelf mijn telefoon uit. Wat is het verschil hiermee?

Snap gewoon niets van mensen die hun eigen dingetjes bij anderen neerleggen. 

Wednesday schreef op 19-10-2021 om 10:49:

[..]

het zou toch ronduit idioot zijn als ik dan in een appgroep ga roepen dat er dan niet geappt mag worden?

Ik schreef: "Wil niet zeggen dat het allemaal dwingend zus-of-zo moet"

In mijn Nederlands betekent dat dat ik dus niet in een appgroep ga roepen dat er niet geappt moet worden. Het is een overweging, weet je wel, iets waar je eens over na kunt denken. En als jij goede redenen hebt om 's nachts te appen, dan kan de uitkomst van die overweging zijn dat je het toch doet he. Dat is de essentie van "niet dwingend". Een ander kan overwegen en de uitkomst hebben dat het wel even kan wachten.

Tjonge, het is soms wel moeilijk om een nuance aan te brengen zonder daar kennelijk schreeuwende vette hoofdletters bij te gebruiken.



PinkFlower schreef op 19-10-2021 om 10:42:

[..]

Hij plaatse zo 5 klaag berichten onder 1 leuke foto of bericht. Dat was vele malen meer storend. Waar mensen dan ook weer op ingingen en zo kwam er steeds gezeur onder elkaar. Het hele bericht in kwestie werd ondergesneeuwd.

ALs het zo was, en misschien 4x per jaar, dat was bij mij niet overgekomen, dan heb ik daar misschien overheen gelezen, waarvoor excuus. Dan is het inderdaad wat buitenproportioneel.

PinkFlower schreef op 19-10-2021 om 10:44:

[..]

Oh ja zo'n webshop heb ik ook eens gehad. Kon je wegens zondag rust niks bestellen. Dan niet hoor, ga ik wel naar iemand die wel iets wil verdienen. Idd dat je er op zondag niks mee doet prima maar gewoon niet eens een bestelling kunnen plaatsen vond ik heel raar.


Dat nemen die mensen inderdaad op de koop toe, dat ze dan dus minder omzet hebben en dat jij ergens anders heen gaat. Want in hun geloofssysteem mogen ze niet handelen op zondag en als het systeem de order aanneemt namens hun is dat ook handel drijven.

Je kan het belachelijk vinden, dat mag, maar je kan niet zeggen dat ze alleen principieel zijn als het hun goed uitkomt. Ze zijn bereid er omzet voor in te leveren.

Overigens, schiet me ineens te binnen, ik denk dat ik ook wel gevoeliger ben voor het "niet storen-argument" omdat ik er zelf veel last van heb bij mijn moeder.

Mijn inmiddels stokoude moeder is haar hele leven een avondmens geweest en kan rustig om 23.30 nog bellen, dat vindt zij een heel normale tijd. Al 20 jaar probeer ik haar duidelijk te maken dat ik vroeg op moet, vroeg naar bed ga, en dat ze me dus al 20 jaar wakker belt.
Haar argument is dan "maar dan neem je toch gewoon de telefoon niet op, of dan zet je die toch uit?". Daarbij ziet ze over het hoofd dat ze oud is, dat mijn vader oud is, dat er ernstig zieken in de familie zijn, en dat ik dus bereikbaar wil zijn voor noodgevallen.  Het is ook al een aantal keren gebeurd dat ik een "op leven en dood-telefoontje" zo laat krijg, dus als zij "voor de gezelligheid" me weer wakker belt schrik ik me elke keer weer rot en slaap ik de halve nacht niet meer van boosheid en schrik. 
Dat kleurt mijn beeld, en ik weet wel dat bellen iets anders is dan appen, maar vandaar dat ik soms wat moeite heb met het argument "dan zet je de telefoon maar uit". Ik associeer het met de grenzeloosheid van mijn moeder.

Ginevra schreef op 19-10-2021 om 11:39:

Overigens, schiet me ineens te binnen, ik denk dat ik ook wel gevoeliger ben voor het "niet storen-argument" omdat ik er zelf veel last van heb bij mijn moeder.

Mijn inmiddels stokoude moeder is haar hele leven een avondmens geweest en kan rustig om 23.30 nog bellen, dat vindt zij een heel normale tijd. Al 20 jaar probeer ik haar duidelijk te maken dat ik vroeg op moet, vroeg naar bed ga, en dat ze me dus al 20 jaar wakker belt.
Haar argument is dan "maar dan neem je toch gewoon de telefoon niet op, of dan zet je die toch uit?". Daarbij ziet ze over het hoofd dat ze oud is, dat mijn vader oud is, dat er ernstig zieken in de familie zijn, en dat ik dus bereikbaar wil zijn voor noodgevallen. Het is ook al een aantal keren gebeurd dat ik een "op leven en dood-telefoontje" zo laat krijg, dus als zij "voor de gezelligheid" me weer wakker belt schrik ik me elke keer weer rot en slaap ik de halve nacht niet meer van boosheid en schrik.
Dat kleurt mijn beeld, en ik weet wel dat bellen iets anders is dan appen, maar vandaar dat ik soms wat moeite heb met het argument "dan zet je de telefoon maar uit". Ik associeer het met de grenzeloosheid van mijn moeder.

Deze past ook mooi in mijn mantelzorg topic. Je wilt bereikbaar zijn voor als er echt iets is en dan belt je moeder op een raar tijdstip voor wat smalltalk. Heel frustrerend dat je dat ze dan niet wil begrijpen dat je de telefoon niet uit kunt zetten, er zal maar echt wat aan de hand zijn.

Ga je er iets over zeggen in die groep, Noas, of laat je het zo? 

Ik zou reageren, maar netjes. En ik zou het bij mijzelf houden: 'Mij maakt het niet uit wanneer jullie schrijven, het voordeel van appen is namelijk dat ik zelf kan bepalen wanneer ik er naar kijk'. 

Als degene die deze eis stelt, de beheerder van deze app-groep is, vind ik het trouwens iets anders.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.