Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Hoe ver moet je gaan?

Dit vond ik toch wel een apart topic waardig.

Wij hebben een groepsapp van de sport waar ik op zit, hier is al 3 keer in naar voren gekomen dat iemand daar geen berichten in wil hebben op zondag..
Af en toe komen er nieuwe leden in de app die dit niet weten, dus zondag deelde iemand iets mee waarop vandaag werd geantwoord met ''ik neem het mee, maar liever niet op zondag appen''

Toen vroeg ik me weer af; hoe ver moet je hier in mee gaan? Natuurlijk, 1 op 1 kun je er aan denken, maar in een groepsapp hou je dat soms gewoon niet tegen.
En je kunt er ook zelf iets aan doen door bv je telefoon op zondag uit te zetten of je apps te dempen.

Wat ik dus eigenlijk keihard zeg is dat ik het ver vind gaan en onzin vind.


Ik krijg liever ook geen werkmail op mijn niet-werkdagen, dus ik check mijn mail alleen op mijn werkdagen. Mensen die mij mailen weten dat ze even moeten wachten.

Dat lijkt me ook logisch voor het geval bij jou. Degene die geen appjes wil op zondag kan op zondag zijn telefoon uithouden of de appgroep op dempen zetten en op maandag reageren op de appjes die zondag zijn gestuurd. 

Eens! 
Wil je geen apps op zondag, dan demp je het geluid. Ik heb ook van bepaalde app groepen het geluid uit staan (en niet alleen op zondag). 

Precies wat Promethium zegt. Als je geen berichten wilt op zondag, dan lees je ze gewoon niet. 
Met bellen is het anders, daar hou ik wel rekening mee. Net als met werk in het weekend of 's avonds eigenlijk, ik stuur gerust een mail in de avond maar ga een collega niet bellen om 21u.

Kan het zijn dat die persoon niet zo handig is met moderne dingen en niet weet dat je een appgroep kunt dempen? 

Ik vind het ook vrij ver gaan om van anderen te verwachten dat ze jou geen bericht sturen op zondag, zeker in het geval van een sport.
Bij werkgerelateerde zaken begrijp ik het heel goed dat er 's avonds of in het weekend liever geen contact is. 

Ik sluit me aan bij de rest. Dit lijkt me een verantwoordelijkheid van de persoon zelf. Dus laat die gewoon diens telefoon uitzetten.

Die persoon die geen appjes wil ontvangen op zondag kan gewoon de groepsapp dempen op die dag.
Daar kan je als groep geen rekening mee houden hoor. 
Ik ga ervan uit dat het een geloofskwestie is? Prima als je geloofd maar daar hoeft de rest geen rekening mee te houden. Het is de verantwoordelijkheid van die persoon om de groepsapp te dempen. 

Ook eens. Vind het gezeur en ouderwets om op zondag geen contact te hebben. Werk liever geen contact behalve in geval van nood, als ik maandagmiddag extra moet werken hoor ik dat liever op zondag nog dan pas als ik om 9 uur op het werk kom.

Ik ben altijd voor rekening houden met een ander waar mogelijk, maar ik vind tegelijkertijd dat het tweerichtingsverkeer is. Ik denk dat er in de app groep ook mensen zullen zitten die bij voorkeur geen berichten krijgen onder werktijd, tijdens het eten of juist een rustige avond willen. Als je al die wensen zou inwilligen dan is er dus geen groepscommunicatie meer mogelijk. Dus wanneer je ook appt het is altijd voor iemand een onmogelijk moment en daarom denk ik dat het beter is als de ontvanger zelf zorgt dat de berichten hem niet storen. Hij zou zijn internet kunnen uitzetten zodat hij geen berichten meer ontvangt en wel bereikbaar is voor spoedgevallen.

In het werk heb ik ook wel eens een soortgelijk verzoek gehad. Daar wilde drie gelovige graag bidden voor de lunch. Voordat ook maar iemand een hap zou nemen. Op zich geen probleem maar toen ze regelmatig te laat (lees soms wel een half uur) kwamen werd dit al snel heel vervelend. Want daarmee dwongen ze een ander ofwel niet te eten ofwel te laat te komen voor de volgende afspraak.

Ik vind het ook te ver gaan. Als je op zondag geen appjes wil ontvangen moet je je telefoon uitzetten. Dat is jouw verantwoordelijkheid, niet die van de groeps-appers.

Kun je geen nieuwe appgroep opstarten speciaal voor de zondag voor mensen die wel op zondag willen appen?
Als je flauw wil doen gooi je in de appgroep dat je op maandag geen appjes wil ontvangen en een ander op dinsdag etc..

Poezie schreef op 19-10-2021 om 08:23:

Kun je geen nieuwe appgroep opstarten speciaal voor de zondag voor mensen die wel op zondag willen appen?
Als je flauw wil doen gooi je in de appgroep dat je op maandag geen appjes wil ontvangen en een ander op dinsdag etc..

Precies. Niet op werkdagen tijdens kantooruren, niet 's avonds tussen 19:00 en 21:00 want dan breng je de kinderen naar bed, niet op zaterdagavond want dan zit je in de bios.

Echt complete onzin. Dat diegene het durft te vragen ook vind ik al ongelooflijk. 

Geloof is iets persoonlijks, niet iets wat je een ander kunt opleggen. Dus als je op zondag geen appjes wilt ontvangen, dan zet je maar gewoon je telefoon uit. Jij bepaalt niet of een ander ze op zondag verzendt.
Idem voor jouw collega’s Jillz, hoe verzinnen ze het dat anderen niet mogen eten omdat zij van hun geloof moeten bidden voordat ze zelf starten met eten. En dan ook nog te laat komen - wat een arrogantie. Ik zou ze eens vragen wat de Bijbel daarover zegt 🤔

Diegene kan zijn telefoon uitzetten, de groep vanaf zaterdag dempen of uit de groep stappen.

Ik het verleden ook een collega waarbij we moesten wachten of dat mensen de ruimte gegeven moest worden om te bidden. Ik heb het altijd raar gevonden, dat ik dan ook stil moest zijn. Mijn al of niet stilte zal hun gebed echt niet onderbreken.
Ondertussen zou ik dit alleen nog maar doen op hele specifieke plaatsen, bijvoorbeeld als ik bij een gelovig gezin op bezoek ben of in een andere echt gelovige omgeving.
Dus niet meer op mijn werk ed.

Prima om rekening te houden met elkaar maar dit gaat te ver. Iemand die geen appjes wil ontvangen op zondag die regelt dat zelf maar door de wifi uit te zetten, de telefoon uit te zetten of de groepsapp te dempen.
Werkgerelateerde mail komt hier voor man ook op de meest waanzinnige tijden binnen, zeker sinds er thuis gewerkt wordt. De tablet geeft dan een ping!. Ik heb man echt heel lang iedere avond moeten vragen: Is de tablet van het werk uit? Nu gaat het meestal goed maar in de nacht van zondag op maandag was er toch weer iemand die het leuk vond om rond 04.30 te mailen en de tablet was niet uit. Grrrr. Het is toch echt onze eigen verantwoordelijkheid om te zorgen dat we geen last hebben van die binnenkomende mail.

Overigens heeft man bij weekstart wel aangegeven (als groepsleider) dat de mensen uit zijn team ervoor moeten zorgen dat werk en privé een beetje in balans zijn met elkaar. Dat hij begrijpt dat je met kleine kinderen om je heen soms in de avond nog wat doet en ook mailt maar dat om 04.00 achter je PC gaan zitten helemaal niet nodig is, dan is slapen de eerste prioriteit, eventueel de baby troosten/voeden als die wakker is geworden maar dan ga je nog niet aan het werk als dat klaar is.

Jillz schreef op 19-10-2021 om 08:06:

Ik ben altijd voor rekening houden met een ander waar mogelijk, maar ik vind tegelijkertijd dat het tweerichtingsverkeer is. Ik denk dat er in de app groep ook mensen zullen zitten die bij voorkeur geen berichten krijgen onder werktijd, tijdens het eten of juist een rustige avond willen. Als je al die wensen zou inwilligen dan is er dus geen groepscommunicatie meer mogelijk. Dus wanneer je ook appt het is altijd voor iemand een onmogelijk moment en daarom denk ik dat het beter is als de ontvanger zelf zorgt dat de berichten hem niet storen. Hij zou zijn internet kunnen uitzetten zodat hij geen berichten meer ontvangt en wel bereikbaar is voor spoedgevallen.

In het werk heb ik ook wel eens een soortgelijk verzoek gehad. Daar wilde drie gelovige graag bidden voor de lunch. Voordat ook maar iemand een hap zou nemen. Op zich geen probleem maar toen ze regelmatig te laat (lees soms wel een half uur) kwamen werd dit al snel heel vervelend. Want daarmee dwongen ze een ander ofwel niet te eten ofwel te laat te komen voor de volgende afspraak.

Jeetje, dus een collega heeft een geloof en moet bidden en iedereen moet daar dan rekening mee houden? Ik heb één zn collega maar daar hou ik echt geen rekening mee. Haar geloof, haar rituelen en niet de mijne. Dat rekening houden moet altijd van één kant komen lijkt het. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.