Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Hoe noteren chinezen de datum

We kregen vanmorgen bericht uit China dat bepaalde onderdelen geproduceerd zijn. Zij noteren 2021-8-10. Is dat nou 8 oktober of 10 augustus?
Er zijn hier vast experts die dat weten. Bedankt alvast!

PriceyRook54

PriceyRook54

20-01-2022 om 12:37

Geen expert, maar Google zegt National standard format is yyyy-mm-dd
Augustus dus.

10 Augustus is dat dan

Zo irritant altijd die onduidelijkheid. Kunnen we daar nou niet voor eens en voor altijd een afspraak over maken, dat we dat overal ter wereld hetzelfde doen  .

als het jaartal vooraan staat, komt daarachter de maand en dan de dag. Het is vooral onduidelijk wanneer er geen jaar bij staat.

Mugske schreef op 20-01-2022 om 15:54:

als het jaartal vooraan staat, komt daarachter de maand en dan de dag. Het is vooral onduidelijk wanneer er geen jaar bij staat.

niet als je product uit Amerika komt, want dan komt eerst de dag en dan de maand. Net zoals ze het zouden doen wanneer de maand aan het eind komt.

En als je dan verwacht dat ze dat altijd doen dan passen ze zich in eens aan aan de europeese collega's en draaien ze het wel om. Dus wij hebben bij onze afdeling nu de afspraak dat de maand met 3 letters wordt aangegeven en schrijven we de datum voluit in onze communicatie.

Dewi-Sri

Dewi-Sri

20-01-2022 om 16:07 Topicstarter

Dank jullie wel! Nou weten we tenminste waar we aan toe zijn. Een internationale standaard zou mooi zijn, maar ja, dan vindt iedereen zíjn standaard weer de beste. En zo gaan we er nooit uitkomen, vrees ik. Nou ja, dan maar goed blijven opletten.
Nogmaals bedankt voor het oplossen van ons Chinese probleem.

Dewi-Sri schreef op 20-01-2022 om 16:07:

Dank jullie wel! Nou weten we tenminste waar we aan toe zijn. Een internationale standaard zou mooi zijn, maar ja, dan vindt iedereen zíjn standaard weer de beste. En zo gaan we er nooit uitkomen, vrees ik. Nou ja, dan maar goed blijven opletten.
Nogmaals bedankt voor het oplossen van ons Chinese probleem.

Als je het zeker wilt weten moet je het gewoon vragen aan je leverancier. Nu hebben ze wellicht zichzelf aangepast aan jouw standaard, of juist niet natuurlijk.

Ysenda schreef op 20-01-2022 om 16:03:

[..]

niet als je product uit Amerika komt, want dan komt eerst de dag en dan de maand. Net zoals ze het zouden doen wanneer de maand aan het eind komt.

Ik begrijp je vast verkeerd. Maar in Amerika komt eerst de maand en dan de dag.

4 maart 2022 is 3/4/22 en niet zoals bij ons 3/4/22.

Moxxie schreef op 20-01-2022 om 13:16:

Zo irritant altijd die onduidelijkheid. Kunnen we daar nou niet voor eens en voor altijd een afspraak over maken, dat we dat overal ter wereld hetzelfde doen .


Ja, en dan dus niet zoals wij het doen, maar zoals in Amerika. 

Hinoki schreef op 20-01-2022 om 20:14:

[..]


Ja, en dan dus niet zoals wij het doen, maar zoals in Amerika.

Alsjeblieft niet zeg, haha. Ik stem voor de Japanse manier, die doen het net zoals de Chinezen. Of zal dat een Aziatisch iets zijn?

Volgens Wikipedia 
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Datum_(dagaanduiding)

misschien is iemand goed in plaatjes plakken? Ik niet 🙈


China is eigen ervaring trouwens, ik werk dagelijks met Chinezen 

Ik vind de Chinese manier duidelijker dan de Amerikaanse. Ook makkelijk te onthouden: van groot naar klein: jaar, maand, dag.

Onze manier van klein naar groot is ook nog logisch. De Amerikaanse manier zie ik geen logica in. 

Hinoki schreef op 20-01-2022 om 20:13:

[..]

Ik begrijp je vast verkeerd. Maar in Amerika komt eerst de maand en dan de dag.

4 maart 2022 is 3/4/22 en niet zoals bij ons 3/4/22.

Ik reageerde op Mugske. En het ging al over de omgekeerde versie die begint met het jaar, in de us is het dan yyyy- dd-mm, tenzij ze zich aanpassen en dan vragen ze in eens wel dd-mm-yyyy of yyyy-mm-dd

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.