Huiskamer
Caroline80
22-12-2025 om 13:02
Hoe breng je het liefste de kerstdagen door?
Hoe zou jij het liefste de kerstdagen doorbrengen? En is dat ook zoals je het dit jaar gaat doen?
masatu
23-12-2025 om 13:02
Ysenda schreef op 23-12-2025 om 12:58:
[..]
Dat is hoe je het nu doet, de vraag is: wat doe je het liefst.
Ik kan me niet voorstellen dat je zo'n druk programma nog leuk vind ook. Onderdelen ja, maar alles?
Ik vind dit helemaal prima en leuk om ouders & schoonouders te zien (met 5 min fiets-reistijd). Ik zou alleen - zoals ik al aangaf - het liefst 1e kerstdag ook simpeler houden (qua eten) zodat er meer tijd is voor spelletje/puzzel etc.
Maar dan nog is het momenteel zoveel beter dan een paar jaar terug waarbij we soms het hele land doorreisden (met OV) om op 3-4 verschillende plekken aan het kerstdiner/brunch te verschijnen met verschillende gezelschappen.
Caroline80
23-12-2025 om 14:26
Picunia schreef op 23-12-2025 om 12:43:
Dit jaar krijgen we een Kerst, zoals ik die het liefste heb. Kerstavond komen de kinderen met aanhang, omdat het niet lukte om met zijn allen te zijn op één van de Kerstdagen. We gaan onze woonkamer ombouwen, zodat we met zijn tienen aan tafel kunnen zitten. Open haard aan, kaarsjes aan en lekker eten en spelletjes doen.
Eerste Kerstdag zijn man en ik samen. De rommel van Kerstavond opruimen en de rest van de dag een wandeling maken, een film kijken en andere relaxte dingen. Tweede Kerstdag komen vrienden de restjes opmaken, ze nemen zelf ook wat mee. Gezellig met de Top 2000 op de achtergrond.
Wij zeggen altijd tegen de kinderen, dat ze zich niet verplicht moeten voelen om met Kerst te komen. Toch zijn ze er ieder jaar, dat vind ik toch heel fijn.
Zo zou het ook moeten zijn.
Rekenenisleuktaalook
23-12-2025 om 15:59
Caroline80 schreef op 23-12-2025 om 14:26:
[..]
Zo zou het ook moeten zijn.
Dat zei mijn moeder ook altijd. Maar nu tegen de 85, moeten we vooral doen wat we zelf willen alleen moeten we daarbij dan wel zorgen dat zij niet alleen zitten. Gaat al tien jaar zo. Dan zeg ik dat ze zelf ook iemand kunnen uitnodigen. Vanaf november vertelt ze steeds wie er allemaal door wie zijn uitgenodigd. Dus uiteindelijk kan ze niemand uitnodigen want iedereen heeft al iets.
Dus, vroeger wilde zij geen Kerst vol verplichtingen, maar inmiddels (nu zelf kan verplichten) is dat ineens anders.
NightNurse
23-12-2025 om 22:11
Ik zou heel graag een jaar vrij willen zijn met zowel Kerst als Oud en Nieuw, maar dat zit er niet in. Ik heb 17 jaar geleden het geluk gehad dat december in mijn zwangerschapsverlof viel, maar verder moet ik gewoon elk jaar een van de twee feesten werken. Dit jaar nachtdiensten met Kerst, de minst vervelende optie.
We zijn verder gewoon lekker met het gezin thuis, geen verplichtingen en dat vind ik dan wel weer heel fijn. Eerste kerstdag beenham met asperges op verzoek van de zoons. Tweede kerstdag traditioneel Chinees halen.
Groentetuin
24-12-2025 om 07:47
NightNurse schreef op 23-12-2025 om 22:11:
Ik zou heel graag een jaar vrij willen zijn met zowel Kerst als Oud en Nieuw, maar dat zit er niet in. Ik heb 17 jaar geleden het geluk gehad dat december in mijn zwangerschapsverlof viel, maar verder moet ik gewoon elk jaar een van de twee feesten werken. Dit jaar nachtdiensten met Kerst, de minst vervelende optie.
We zijn verder gewoon lekker met het gezin thuis, geen verplichtingen en dat vind ik dan wel weer heel fijn. Eerste kerstdag beenham met asperges op verzoek van de zoons. Tweede kerstdag traditioneel Chinees halen.
Zo herkenbaar! Ik ben ook in 48 jaar maar 1x zowel kerst als oud en nieuw vrij geweest ( door een zwangerschap idd) sterkte met je nachtdiensten.
Ted68
24-12-2025 om 08:27
Zo herkenbaar: heb ook jaren lang in de zorg gewerkt….En vond het niet altijd leuk… dus werk ze Night nurse…..
Luttjetrut
24-12-2025 om 09:15
Ik werd allebei de Kerstdagen (vandaag wel vrij) en zou het heerlijk vinden om een van de dagen met de katten op de bank door te brengen en niks te doen.
Maar als ik de Kerstdagen vrij zou zijn, zou ik juist weer willen werken. Dus het is toch nooit goed 
rionyriony
24-12-2025 om 10:53
In een smaakvol ingericht kersthuis met kerk- en koormuziek en wat traditionele kerstfilms; liefst thuis.
Geen popmuziek en Chinees-moderne deco; daar houd ik echt niet van en mijd ik zelfs. Mensen schijnen daar van te smullen in tuincentra e.d.
Het eten mag alledaags zijn maar een zelfgemaakte tiramisú wordt erg op prijs gesteld.
Koekie1980
24-12-2025 om 12:41
ik zag op tegen de 'familieverplichtingen' maar heb er ondertussen erg zin in. Man en kids waren even 5 dagen weg zodat ik alle rust had om t huis flink schoon te maken en te ontspullen én een leesboek vast half te lezen. Heb ze gemist maar ben weer helemaal opgeladen om sociaal te doen. En rest leesboek komt 3e kerstdag uit.
Wel is t vanaf oktober altijd al gedoe in de schoonfamilie groepsapps of iedereen 1e of 2e kerstdag komt. De ene familie wil t altijd hetzelfde houden, andere familie wil elk jaar wisselen. (Schoonpa en ma, gescheiden). Met t gevolg dat bepaalde mensen elk jaar dezelfde mening in de app doorduwen en de sterkste mening wint.
Mij best... Mijn familie zegt gelukkig - maakt me niet uit, we zien jullie wel wanneer t beste uitkomt! Ochtend, middag, avond, alles...1e 2e 3e kerstdag, kerstavond, je bent elke dag welkom wanneer je zin en tijd hebt 💖 en volgens mij draait t daarom- probeer t te vieren zoals je zelf graag wenst! FIJNE DAGEN 🌲
Auwereel
24-12-2025 om 13:16
Eigenlijk zou ik het liefst de kerstdagen snoepend willen doorkomen, zonder in gewicht aan te komen, maar dat zal wel niet lukken!
De kerstkransjes die ik heb gekocht zijn erg lekker, en van een Engelse winkel liggen nog scones met jam, lemon curd en clodded cream te wachten en ook zalige brownie. En het recept voor apple crumble om zelf te maken, ligt al klaar. 😋
Herfstappeltaart
24-12-2025 om 13:25
Auwereel schreef op 24-12-2025 om 13:16:
Eigenlijk zou ik het liefst de kerstdagen snoepend willen doorkomen, zonder in gewicht aan te komen, maar dat zal wel niet lukken!
De kerstkransjes die ik heb gekocht zijn erg lekker, en van een Engelse winkel liggen nog scones met jam, lemon curd en clodded cream te wachten en ook zalige brownie. En het recept voor apple crumble om zelf te maken, ligt al klaar. 😋
Gewoon lekker genieten van al het lekkers hoor. Op je gewicht letten kan prima na 1 januari 🤣
CharlieB
24-12-2025 om 13:27
Herfstappeltaart schreef op 24-12-2025 om 13:25:
[..]
Gewoon lekker genieten van al het lekkers hoor. Op je gewicht letten kan prima na 1 januari 🤣
Precies! Dan heb je weer een heel jaar om te stoppen met snoepen etc. 😇
NightNurse
24-12-2025 om 15:01
Auwereel schreef op 24-12-2025 om 13:16:
Volgens mijn huisarts word je niet dik tussen Kerst en Oud en Nieuw, maar tussen Oud en Nieuw en Kerst
Auwereel
24-12-2025 om 15:55
Ik ontzeg me niets, maar ik vind het wel jammer als de weegschaal meer aangeeft na de kerstperiode, vandaar dat de combinatie lekker eten en niet aankomen me ideaal lijkt!