Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Hoe breng je het liefste de kerstdagen door?

Hoe zou jij het liefste de kerstdagen doorbrengen? En is dat ook zoals je het dit jaar gaat doen?

Het allerliefst 1 dag met familie en uitgebreidt eten. En dan een dag niets. In de praktijk werkt dat helaas niet zo en is het drie dagen achter elkaar veel koken, opruimen en tussendoor gezellig doen.

Wij zijn het dit jaar daarom lekker ontvlucht en zaten vandaag met 22gr op de verlaten stranden van een grieks eiland. Heerlijk, hier kan ik wel aan wennen.

Caroline80

Caroline80

22-12-2025 om 15:50 Topicstarter

Ik zou het liefst met mijn gezin naar de sneeuw gaan. Helaas is het (verplicht) op familiebezoek twee dagen achter elkaar.

Caroline80 schreef op 22-12-2025 om 15:50:

Ik zou het liefst met mijn gezin naar de sneeuw gaan. Helaas is het (verplicht) op familiebezoek twee dagen achter elkaar.

Verplicht  . Kun je daar niet een goed gesprek over aangaan? Dan kan het toch nooit gezellig worden?

We wonen in de sneeuw, maar dit jaar ligt er gegen sneeuw, Caroline…..
De 26 hebben we kann dat het gaat sneeuwen. 

Het liefst zou ik eerste kerstdag naar de kerk gaan, maar dat lukt niet ivm mijn gezondheid. Ik kijk wel thuis via internet. 's middags komen mijn ouders en die gaan na het avondeten weer weg. Tweede kerstdag gourmetten met onze kinderen. 

Liefst lekker thuis, zonder bezoek, zonder culinaire hoogstandjes en zonder erop uit te moeten gaan. Met: spelletje(s) aan tafel, film kijken, mooie televisie kijken, relaxen. En dat is ook precies zoals we het doen ❤️

JanaDana schreef op 22-12-2025 om 15:22:

[..]

Jawel, maar ik vind het niet zo heel belangrijk om dat precies met kerst te doen. Een andere keer zoals het uitkomt is net zo gezellig.

Doen we ook, maar wij en onze kinderen hebben kerstvakantie, dus hoeven we minder moeilijk te doen om alle agenda's op één lijn te krijgen.

Caroline80

Caroline80

22-12-2025 om 18:25 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 22-12-2025 om 15:53:

[..]

Verplicht . Kun je daar niet een goed gesprek over aangaan? Dan kan het toch nooit gezellig worden?

Nee, helaas niet. Dat levert ruzie op. 

Dit jaar nogal wat gedoe had en was het heel lang onduidelijk wat het ging worden en niemand was een beetje flexibel.
Gisteren uiteindelijk besloten dat mijn kant van de familie 1 avond komt bij ons thuis.  Zonder uitgebreid eten maar iedereen neemt (hopelijk) wat hapjes mee. 
Verder wordt het hopelijk met spelletjes nog een beetje gezellig   
Verder hebben we standaard een verjaardag van iemand in de schoonfamilie, echt zo irritant vind ik dat. 
Kerstavond gourmetten en cadeautjes/spelletjes met het gezin Daar heb ik wel veel zin in! 

Hoe ik het liefst de kerstdagen door zou brengen; lekker een paar dagen weg met gezin! Was dit jaar helaas niet te regelen omdat dochter moet werken maar volgend jaar gaan we dit wat beter plannen

Ik zou het liefst  met man op een strand zitten ergens.

Kerstavond gaan we naar schoonouders, misschien wel de laatste keer want schoonvader heeft Alzheimer en gaat hard achteruit. We gaan zonder broer van man en gezin want die drukte kan hij nu echt niet meer aan. 

Mijn vader deed en doet nooit iets met kerst, die waait wel eens aan. 
Mijn moeder heb ik op de kop af afgelopen kerstavond voor het laatst gezien.
Leuk is anders. Had graag een warme familieband gehad met mijn moeder.

Man en ik gaan nu eerste kerstdag naar een evenement en tweede kerstdag samen gourmetten. En overdag sporten en wandelen.

Informeel, met vrienden en familie. Geen druk, gewoon een gezellige borrel en een pan soep. En met vriend een dag in pyjama en beetje gamen en kleffen op de bank met lekkere hapjes en cadeaus. 

Precies wat de planning is dit jaar. Kerstavond dan met schoonbroers en schoonmoeder, ook gezellig. 

Het liefst 1 dag met de familie en 1 dag lekker in mijn eentje thuis op de bank kerstfilms en een beetje voetbal kijken. Is ook precies hoe ik het ga doen dit jaar. 

Kerst, het feest van hoge verwachtingen en grote teleurstellingen. 

Het liefst: 
Ga ik op een van de kerstdagen na een uitgebreid ontbijt mezelf mooi maken om vervolgens bij iemand aan te schuiven. Wil ook best een dessert of soep of voorgerecht meenemen. En mooie bloemen, lekkere wijn of chocolade voor de gastvrijheid. De andere dag ga ik met mijn man een lekker stuk wandelen en eten we iets lekkers maar eenvoudigs. Dat zou mijn gedroomde kerst zijn na jaren de hele familie hier over de vloer gehad te hebben. (Ouders, zussen, zwagers, kinderen)

Second best: 
Op de ene dag komen de kinderen hier, want geen van allen woont groot genoeg om meer dan twee gasten tegelijk te ontvangen voor het eten. Op de andere dag doen man en ik iets samen. Uitstapje, samen eenvoudig maar lekker eten. 

De praktijk van dit jaar: 
Drukke en volle dagen in het vooruitzicht. We hebben beiden nog ouders dus die kunnen we niet overslaan met kerst. Ze zijn vrij expliciet in hun verwachtingen. 
Zit nu nog bij te komen van een buikgriepje. De kinderen komen eerste kerstdag allemaal hier. Vier gangen, hoofdgerecht doet zoon . Wij de rest. Ze gaan wel allemaal iets maken of regelen maar geen hele gang. Tweede Kerstdag komen mijn ouders eten, en 'moeten' we even langs schoonouders. Zijn dan de hele dag onderweg. Zijn allemaal 85 tot 90 dus maken niets meer, is helemaal prima maar wel druk voor ons. Schoonouders kunnen eigenlijk de deur niet meer uit, dus die eten samen. Kerstavond hoef je daar niet langs te gaan, want dan is het voor hun nog geen Kerst. En het huishouden draait gewoon door dus. 

Wij zijn in beide gezinnen de eerste die kinderen de deur uit hebben en er is weinig begrip voor hoe dat onze kerst verandert. De spagaat waar mijn moeder zich vroeger toe gedwongen voelde herkent ze nu niet bij mij. 

MRI schreef op 22-12-2025 om 13:06:

Ik zou het liefste een paar dagen in een kring van mensen zijn die bewust het licht in zichzelf en de ander eren. Dat ga en kan ik niet doen door ziekte. Wel wat bezoek en zo en dan doe ik het zelf maar dat is toch anders dan bewust elkaar opzoeken daarvoor ipv de focus op het eten hebben bijvoorbeeld.

Je bijdrage maakt me nieuwsgierig. Hoe zouden die dagen er dan in de praktijk uitzien?

We zijn voor t eerst met de feestdagen, niet thuis.
Aan t overwinteren, dus kerst met z'n 2 en in de camper met prachtig uitzicht, lekkere hapjes, een wandeling en verder lezen, spelletje, film kijken .
En even beeldbellen met de kinderen.
Ben benieuwd hoe t bevalt.
Het stikt hier van de Nederlandse overwinteraars dus we zijn met velen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.