Huiskamer
Caroline80
22-12-2025 om 13:02
Hoe breng je het liefste de kerstdagen door?
Hoe zou jij het liefste de kerstdagen doorbrengen? En is dat ook zoals je het dit jaar gaat doen?
oudmaarnognietkoud
22-12-2025 om 14:56
Vroeger was ik op kerstavond met (inmiddels ex-) man en kinderen bij schoonouders. Dat werd niet gevraagd, je had gewoon op te draven.
1e kerstdag bij mijn moeder, mijn ouders waren gescheiden, dat was wel oké.
2e kerstdag naar mijn vader. Hij wilde altijd boerenkool met worst en Vienetta als toetje. Dat vond ik eigenlijk de leukste avond.
Nu ik alleen ben blijft ik gewoon lekker thuis. Alleen, als dat van de goemeente mag
Van mij hoeft die kerst niet zo.
Ik ben wel aan mijn tweede kerstbrood begonnen, dat vind ik oprecht lekker.
En er hangen lichtjes voor het raam, geen kerstboom.
JanaDana
22-12-2025 om 15:01
Ik zie de kerstdagen zelf altijd als gewoon een extra weekend. Waarin ik niet veel anders doe dan op andere vrije dagen. Wij gaan niet naar de kerk dus vieren het niet op de religieuze manier. Licht in de vorm van kaarsen vind ik wel belangrijk, en daar begin ik al een week van tevoren mee. Etentjes of lunch met familie gebeurt meestal ook wel, gelukkg niet met een heel grote groep mensen. Doe ik vooral voor de anderen, als het aan mij lag hoefde het niet zo.
Ik snap dat eten om iets te vieren nooit zo goed.
JanaDana
22-12-2025 om 15:03
MRI schreef op 22-12-2025 om 13:06:
Ik zou het liefste een paar dagen in een kring van mensen zijn die bewust het licht in zichzelf en de ander eren. Dat ga en kan ik niet doen door ziekte. Wel wat bezoek en zo en dan doe ik het zelf maar dat is toch anders dan bewust elkaar opzoeken daarvoor ipv de focus op het eten hebben bijvoorbeeld.
Wat bedoel je daarmee? Zijn dat een soort rituelen?
Herfstappeltaart
22-12-2025 om 15:03
Ik vind het eigenlijk stiekem jammer dat er zonnige dagen worden voorspeld. Ik maak graag sfeer met kaarsjes en aangezien we het 's middags al vieren heeft dat niet veel nut. Gelukkig is het wèl vroeg donker 😅
Broodjebrie
22-12-2025 om 15:04
ik ben 1e kerstdag gewoon thuis, in mijn eentje. Dat doe ik bewust, in het verleden had ik beide dagen iets gepland maar daarna was ik gesloopt. Dus daarom houd ik 1 dag voor mezelf.
2e dag ga ik wel naar familie, maar dan alleen de middag. Het is nog een eindje rijden dus wil op tijd weer naar huis, zodat ik de avond weer lekker voor mezelf heb.
Qua eten moet ik nog even kijken, soep heb ik altijd wel in huis, maar moet morgen nog boodschappen doen dus ik kijk daar wel wat ik in huis haal.
afrodite05
22-12-2025 om 15:04
Eerste kerstdag lekker (uitgebreid) eten, gewoon thuis met het gezin. Tweede kerstdag ook gewoon lekker eten, maar minder uitgebreid. Ook gewoon lekker thuis met het gezin. De joggingbroek/pyjamabroek gaat alleen uit als we even naar buiten gaan voor een frisse neus.
Helaas dit jaar niet helemaal mogelijk, door zwangerschap en zwangerschapsgerelateerde ziekte. Ik "mag" dus vrij weinig eten en voel me al 7 maanden beroerd. Het thuis zijn met het gezin gaat wel lukken, al komt dit jaar op Eerste kerstdag schoonvader met partner eten. Ik heb daar eigenlijk niet zo'n zin in, maar voor man en ons kind is dat natuurlijk wel weer leuk. Maar goed, ik heb sowieso nergens zin in dit jaar.
Herfstappeltaart
22-12-2025 om 15:05
JanaDana schreef op 22-12-2025 om 15:01:
Ik zie de kerstdagen zelf altijd als gewoon een extra weekend. Waarin ik niet veel anders doe dan op andere vrije dagen. Wij gaan niet naar de kerk dus vieren het niet op de religieuze manier. Licht in de vorm van kaarsen vind ik wel belangrijk, en daar begin ik al een week van tevoren mee. Etentjes of lunch met familie gebeurt meestal ook wel, gelukkg niet met een heel grote groep mensen. Doe ik vooral voor de anderen, als het aan mij lag hoefde het niet zo.
Ik snap dat eten om iets te vieren nooit zo goed.
Overdreven eten niet, maar het is toch gezellig om samen iets lekkers te nuttigen? Voor mij verhoogt dat toch wel de sfeer. Bij elkaar komen met thee en een biscuitje vind ik toch net iets minder
Tuinfluiter
22-12-2025 om 15:08
Herfstappeltaart schreef op 22-12-2025 om 15:03:
Ik vind het eigenlijk stiekem jammer dat er zonnige dagen worden voorspeld. Ik maak graag sfeer met kaarsjes en aangezien we het 's middags al vieren heeft dat niet veel nut. Gelukkig is het wèl vroeg donker 😅
Ik verheug mij juist op het zonnige weer heerlijk om dan te wandelen. Gordijnen half dicht om het te verduisteren.
Herfstappeltaart
22-12-2025 om 15:09
Tuinfluiter schreef op 22-12-2025 om 15:08:
[..]
Ik verheug mij juist op het zonnige weer heerlijk om dan te wandelen. Gordijnen half dicht om het te verduisteren.
Ja lekker naar buiten is wèl fijn, dat geef ik toe. Gordijnen half dicht is wel een idee ja!
Auwereel
22-12-2025 om 15:10
Herfstappeltaart schreef op 22-12-2025 om 15:05:
[..]
Overdreven eten niet, maar het is toch gezellig om samen iets lekkers te nuttigen? Voor mij verhoogt dat toch wel de sfeer. Bij elkaar komen met thee en een biscuitje vind ik toch net iets minder
![]()
Zeker als je door je kinderen wordt uitgenodigd: kijk eens mam, hoe lekker we koken kunnen!
Herfstappeltaart
22-12-2025 om 15:12
Auwereel schreef op 22-12-2025 om 15:10:
[..]
Zeker als je door je kinderen wordt uitgenodigd: kijk eens mam, hoe lekker we koken kunnen!
"Goedzo kind, ga zo door!"
Bakblik
22-12-2025 om 15:14
Herfstappeltaart schreef op 22-12-2025 om 14:31:
[..]
Maar vind je lang in de keuken staan leuk als er al mensen zijn? Ik heb daar juist een enorme hekel aan (terwijl ik wel van koken hou).
Ik sta in de ochtend/ begin middag in de keuken en als de gaten konden ben ik gastvrouw. Alles staat startklaar. Ik zorg dat de pureetorentjes al gespoten in een schaal staan die ik zo de oven in kan schuiven. De soep hoef ik alleen nog maar warm te maken. Zoon helpt met het hoofdgerecht en dochter met het dessert. De kipcocktail hoef ik alleen maar in de glazen te scheppen en te decoreren met saus. Tussen de diverse gangen sta ik steeds maar 10 minuten in de keuken.
Mijn ouders komen kort voor het diner en zijn om maximaal 21.00 weer op weg naar huis. Mijn moeder haar gezondheid is op dit moment compleet ruk* dus het zou kunnen dat we de koffie na niet eens gaan halen met zijn allen.
*Er gaat onderzoek gestart worden naar de problemen maar pas in januari.
Herfstappeltaart
22-12-2025 om 15:16
Bakblik schreef op 22-12-2025 om 15:14:
[..]
Ik sta in de ochtend/ begin middag in de keuken en als de gaten konden ben ik gastvrouw. Alles staat startklaar. Ik zorg dat de pureetorentjes al gespoten in een schaal staan die ik zo de oven in kan schuiven. De soep hoef ik alleen nog maar warm te maken. Zoon helpt met het hoofdgerecht en dochter met het dessert. De kipcocktail hoef ik alleen maar in de glazen te scheppen en te decoreren met saus. Tussen de diverse gangen sta ik steeds maar 10 minuten in de keuken.
Mijn ouders komen kort voor het diner en zijn om maximaal 21.00 weer op weg naar huis. Mijn moeder haar gezondheid is op dit moment compleet ruk* dus het zou kunnen dat we de koffie na niet eens gaan halen met zijn allen.
*Er gaat onderzoek gestart worden naar de problemen maar pas in januari.
Aha dus ook veel voorbereid. Sterkte met je moeder, lijkt me naar...
JanaDana
22-12-2025 om 15:22
Herfstappeltaart schreef op 22-12-2025 om 15:05:
[..]
![]()
Jawel, maar ik vind het niet zo heel belangrijk om dat precies met kerst te doen. Een andere keer zoals het uitkomt is net zo gezellig.
Herfstappeltaart
22-12-2025 om 15:27
JanaDana schreef op 22-12-2025 om 15:22:
[..]
Jawel, maar ik vind het niet zo heel belangrijk om dat precies met kerst te doen. Een andere keer zoals het uitkomt is net zo gezellig.
O zo. Ja dat is natuurlijk ook zo.