Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Het WAAROM topic.

Treurniet schreef op 09-06-2023 om 10:21:

Waarom duren de schoolvakanties in de zomer 6 weken? Sommige kinderen gaan zich dan vervelen.

En ze daarna weer in het ritme krijgen is ook nogal een dingetje hier. 

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

09-06-2023 om 11:31

Waarom duren de schoolvakanties in de zomer 6 weken? Sommige kinderen gaan zich dan vervelen.

Goede! Ik zit daar als volwassene al niet op te wachten en ik kan mezelf wel vermaken en snap het nut van ritme.

Volgens mij is het ooit zo ontstaan toen de leerplicht werd ingevoerd. De kinderen waren in de zomer nodig om de oogst binnen te krijgen, en een lange zomervakantie nam weerstand weg.

Ik vond dat met name met kinderen op de basisschool erg lekker. Even zes weken niet racen tegen de klok om ze om 08.15 de deur uit te krijgen. Tegenwoordig gaat het soort van langs me heen, kind redt zichzelf wel. Groot voordeel is de rust op de weg, heerlijk om in een half uur op mijn werk te zijn.

Wandelvrouwtje schreef op 09-06-2023 om 11:31:

[..]

Goede! Ik zit daar als volwassene al niet op te wachten en ik kan mezelf wel vermaken en snap het nut van ritme.

Volgens mij is het ooit zo ontstaan toen de leerplicht werd ingevoerd. De kinderen waren in de zomer nodig om de oogst binnen te krijgen, en een lange zomervakantie nam weerstand weg.

Niet helemaal. De oogstmaanden zijn niet juni en juli 

https://historiek.net/geschiedenis-zomervakantie/61102/#:~:text=Vanwege%20de%20hitte%20spijbelden%20de,Vakantie%20bood%20hiervoor%20een%20oplossing.

Opvallend dat er n het Historiek-stuk de warmte als argument wordt gebruikt, terwijl de oer-zomervakantie al in juni begon. Vroeger was het volgens mij in juni niet zo warm, wel in augustus.

MellowTurkey78

MellowTurkey78

11-06-2023 om 18:45

Waarom is het in Griekenland met 28/30 graden heerlijk maar wordt je bij precies dezelfde temperaturen in Nederland half gekookt.. 🥵
Ja i know, ander klimaat maar ik snap niet hoe dat precies werkt.. 🤓

waarom ben ik verbrand op mijn voeten terwijl ik ze heb ingesmeerd?

PhoebeHolmesreturns schreef op 11-06-2023 om 18:45:

Waarom is het in Griekenland met 28/30 graden heerlijk maar wordt je bij precies dezelfde temperaturen in Nederland half gekookt.. 🥵

Scheelt ook dat je daar niets hoeft en niet hoeft te haasten.

MellowTurkey78

MellowTurkey78

11-06-2023 om 20:38

MMcGonagall schreef op 11-06-2023 om 20:31:

[..]

Scheelt ook dat je daar niets hoeft en niet hoeft te haasten.

Dat ook   
(Mijn vriend is Grieks en is er nu, bij zn ouders.. Ik ga wel eens mee maar dit x even niet)

PhoebeHolmesreturns schreef op 11-06-2023 om 18:45:

Denk luchtvochtigheid. Ben net 2 weken terug maar dezelfde temperaturen zijn veel beter uit te houden door de drogere lucht. En op de eilanden staat altijd wel een windje.

MellowTurkey78

MellowTurkey78

11-06-2023 om 22:33

Gebruikersnaaminvullen schreef op 11-06-2023 om 21:11:

[..]

Denk luchtvochtigheid. Ben net 2 weken terug maar dezelfde temperaturen zijn veel beter uit te houden door de drogere lucht. En op de eilanden staat altijd wel een windje.

Ja dat dacht ik ook, luchtvochtigheid maar volgens mijn vader waar ik het net toevallig aan de telefoon mee over had klopt dat niet meer en is het in NL ook veel droger, zeker nu want er staat een oostenwind. (En het waait ook wel een beetje nu)
Dus ik twijfel of het luchtvochtigheid is... 

PhoebeHolmesreturns schreef op 11-06-2023 om 22:33:

[..]

Ja dat dacht ik ook, luchtvochtigheid maar volgens mijn vader waar ik het net toevallig aan de telefoon mee over had klopt dat niet meer en is het in NL ook veel droger, zeker nu want er staat een oostenwind. (En het waait ook wel een beetje nu)
Dus ik twijfel of het luchtvochtigheid is...

Misschien dan toch dat windje, op eilanden, wat in NL op een paar km van de kust al bijna niet voelbaar is bij dichte bebouwing.

waarom krijg ik met warm weer meer trek?

Treurniet schreef op 12-06-2023 om 17:34:

waarom krijg ik met warm weer meer trek?

Is het geen dorst? Heb er ook last van en probeer altijd eerst iets te drinken. Echte dorst komt bij mij eigenlijk altijd "te laat".

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.