Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Het nationale Thee-Topic!

Hier is ie dan, het nationale Thee-Topic! Welke thee vind je lekker? Welke niet? Welk merk wel, welk merk juist niet?
En wat vind je ervan dat niet meer in alle horeca normale thee te krijgen is?


ik ben een echte theebarbaar, hou alleen maar van gewone thee (oeps) met suiker. En het zakje mag er niet te lang inhangen. En uit een mok graag, want in een glas lijkt het bruin lichter en krijg je altijd te sterke thee. Verder geen eisen. 

Nou ja... behalve dan dat earl grey GEEN gewone thee is en dat als iemand dat geeft als ik om gewone thee vraag, ik diep teleurgesteld ben! En earl grey met suiker is helemaal vies! 

Oh, en theedozen waar de smaakjes door elkaar zitten hè, dat moeten de theedozenmensen natuurlijk hélemaal zelf weten, maar stop daar geen gewone thee tussen!! Waar denken theedozenmensen precies dat dat naar gaat smaken?! Dat theedozenmensen er geen bezwaar tegen hebben om een melange van framboos, sterrenmunt, rooibos en cookiedough (is vast ook ergens een theesmaak)  te drinken omdat ál deze smaken door elkaar in die theedoos zitten, dat mag gewoon hè, we leven in een vrij land! Maar namens alle mensen die níet van smaakjesthee houden: hou de gewone thee apart, en onze dank is enorm 😉.

Mijn favoriet is crème brulee thee van Twistea🥰. 
Sowieso heb ik de display van Twistea met 6 smaken erin nu. Ik heb ook de adventskalender van Heerlijke Thee. De Gluhwein van gisteren was erg lekker. Die met lavendel vond ik juist heel vies. 

Schoonmoeder hoeft al die fancy smaakjes niet dus daarvoor heb ik english breakfast thee in huis. 

Chocoladeaardbei schreef op 14-12-2021 om 08:38:

[..]

Bij Dille&Kamille hadden ze een lekkere winterthee op basis van zwarte thee, maar die is er volgens mij niet meer, hebben ze nu volgens mij vervangen voor eentje op basis van rooibos..

Ja, die van D&K herinner ik me nog, die was lekker! Maar dat is bij Simon Levelt nu ook, zwarte thee mét rooibos gemengd zelfs. Jammer voor de rooiboshaters 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

14-12-2021 om 09:06

Malloczero schreef op 13-12-2021 om 23:47:

Ik drink vooral vruchtenthee bosvruchten, kersen, blauwe bes etc. Englisch breakfast is ook lekker met suiker. Thee moet wel zwart, groen en wit vind ik niks.

Houden jullie je aan de aanbevolen trektijd?

Ik drink thee uit een grote mok en laat de zakjes er steeds in tot de mok leeg is, idem zo als ik een pot zet. 

Ik heb ook speciaal een waterkoker waarvan je de temperatuur kan instellen. Kook eerst de volle kan op 100 en als ik dan thee ga drinken (meestal groen) die moet op 80 graden dus dan verwarm ik het tot 80 graden. Ideaal. Witte thee op 70, rooibos op 100.
Ik ga graag naar de Theefabriek in Houwerzijl. Wel lastig dat ik geen zwarte thee meer mag of zoethout dus moet steeds heel goed kijken wat er in de thee zit en blijven opletten want receptuur wil nog wel eens veranderen. 
In zwarte thee zit cafeïne (theïne) en daarvan wordt mijn al hoge hersendruk nog weer wat hoger dus ergere hoofdpijn. En als ik bijv om 12u ‘s middags cola drink dan slaap ik ‘s nachts amper. Zoethoutwortel is slecht voor mijn bloeddruk en komt ook nog bij dat ik slecht tegen looizuur kan 😏. 

Ik zet altijd thee in een pot dan kun je veel beter de sterkte bepalen. Ik gebruik losse thee waar ik zelf zakjes mee vul. Gedurende de dag drink ik verschillende soorten zwarte thee in de middag soms gearomatiseerd met citroen of sinaasappel. Jasmijnthee vind ik ook lekker.
Overdag gebruik ik een glas of een beker maar in de avond een wijd theekopje.

Ik drink graag goede engelse zwarte thee als ik zin heb in echte thee, geen smaakjes dan. Maar ben ook dol op pukka en yogi tea, wat natuurlijk geen thee is, maar wel lekker! Graag met chili, gember, kaneel, lekker verwarmend. Groene thee met jasmijn is van goede merken ook erg lekker, maar kan ook smerig naar zeep smaken (bv hema...brrr)

Wieder schreef op 14-12-2021 om 08:57:

Oh, en theedozen waar de smaakjes door elkaar zitten hè, dat moeten de theedozenmensen natuurlijk hélemaal zelf weten, maar stop daar geen gewone thee tussen!!


Dat. Dan ben ik dolblij dat ze ergens gewone zwarte thee hebben, en dan smaakt ie alsnog naar rooibos of bosvruchten of zo

 Dit is van de ikea en ideaal als thee ei voor mij, met de losse thee erin, eem  goed grote beker. En makkelijk leeg te kloppen!

Schommelstoel schreef op 14-12-2021 om 09:05:

[..]

Ja, die van D&K herinner ik me nog, die was lekker! Maar dat is bij Simon Levelt nu ook, zwarte thee mét rooibos gemengd zelfs. Jammer voor de rooiboshaters

Ja, ik dus.. nu in mijn adventkalender ook al paar keer rooibos gehad en ik kom er toch steeds achter dat ik inderdaad niet van rooibos hou. 

Een waterkoker met verschillende temperaturen heb ik ook sinds mijn vorige waterkoker ermee ophield vorig jaar. Ideaal, ik merk bij groene thee echt wel verschil in smaak of ik hem met 80 graden of 100 graden water heb gezet!

Maar nu toch alle theeliefhebbers hier zijn.. wie heeft er een lekkere thee voor 's avonds met geen/weinig caffeine er in die wel lekker sterk smaakt. Heb nu meestal kruideninfusies 's avonds, maar heb wel vaker gewoon zin in een stevige thee, maar dan dus zonder caffeine (en liefst ook geen zoethout). 

Chocoladeaardbei schreef op 14-12-2021 om 19:56:

Maar nu toch alle theeliefhebbers hier zijn.. wie heeft er een lekkere thee voor 's avonds met geen/weinig caffeine er in die wel lekker sterk smaakt. Heb nu meestal kruideninfusies 's avonds, maar heb wel vaker gewoon zin in een stevige thee, maar dan dus zonder caffeine (en liefst ook geen zoethout).

Misschien een lichte oolong? Dat heeft best een uitgesproken, wat nootachtige, smaak. Maar het is zeker geen zwarte thee. 

Ik weet dat Simon Levelt een cafeïne arme Orange pekoe verkoopt.
Heb hem nooit gedronken dus weet niet hoe hij smaakt.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

14-12-2021 om 21:26

Hanke321 schreef op 13-12-2021 om 23:48:

Theesnob meldt zich!

Ik ben een paar weken geleden speciaal een nachtje op hotel gegaan zodat ik op de Dennenweg in Den Haag thee kon kopen. Dan ben je wel fan van goede thee zou ik zo zeggen!

Ben o.a. met 20 proefzakjes vertrokken. Beregezellig met de dame van Inproc. En zelfs bij het stijve betjeman en barton wist ik ze wat losser te krijgen.
Ik ben gek op thee!

Met name de aromatische, grassige soorten vind ik lekker. Sencha, jasmijn, oolong. Maar ook een pittige Assam of vleugje rookthee in een melange. Goede Earl Grey is een kunst, kom ik achter.

Verder is de groene thee met citroen van de aldi, 1 kop per zakje, een echt fijne om mee te starten in de ochtend.

Dan is een dagje Leiden misschien ook wel leuk voor je. Bij Exclusivithee kun je een theeproeverij + hapjes doen. Ze verkopen het merk Mariage Frères. Ik drink alleen in de winter thee en dan alleen van dat merk. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.