Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Hebben jullie een tuin ?

en zo ja 
Hoe ziet je tuin eruit ?

Auwereel schreef op 25-07-2025 om 22:05:

[..]

Dan wil ik even opscheppen over mijn magnolia die schaduw geeft op hete, zonovergoten zonnige dagen. Ik heb dit jaar nog maar 1x de parasol hoeven op te zetten toen het 35 graden was en er toch nog een stukje hete zon uit mijn tuin geweerd moest worden, voor de rest kan ik het overlaten aan mijn magnolia 🥰

Niets zo fijn als natuurlijke schaduw! 

Voortuin, die volledig dichtgegroeid met bomen, heesters en varens, behalve het halfronde terrasje. Dit is wat verzakt en in september komt iemand het terrasje en het pad naar de voordeur opnieuw leggen met de oude moppen.
Aan de andere kant een oprit die leidt naar de garage, belegd met gebroken schelpen. Direct naast het huis gras, een paar heesters en drie lindes. Ook staat er een oude bank, waar je vroeg in het voorjaar in de zon kunt zitten. Achter het huis een fijn terrasje waar we met vier kunnen zitten en eten.  Dan een bordertje met vlinderstruikje, salvia’s en campanula’s. In het voorjaar veel akelei in diverse kleuren.
De schutting staat er al heel lang en is volledig overgroeid met hedra en vlier. Daarvoor staan hortensia’s en een sering. Dan een grasveld met in het midden een grote moeraseik, die de schutting aan de ene kant en de garage aan de andere kant raakt. Eenmaal in blad geeft hij veel schaduw. Verder een border met allemaal vaste kleurige planten, die variëren met de seizoenen. Ook een klein appelboompje, waarin nu 7 appeltjes hangen. Daarachter het grote terras, omzoomd met een glazen schutting. Hier kunnen we met veel mensen zitten, er staat een grote ronde tafel met stoelen er omheen en een ligstoel. Ook staat er tegen de schutting een marmeren tafel met potten vol bloeiende planten. Bij mooi weer met de oranje tuinkussens en het Provençaalse tafelkleed is het dan net een mediterraan paradijsje.

Ja, voortuin is niet zo groot 3x4). Daar liggen tegels en een strook groen met een hele grote appelboom. 

De achtertuin is 5,5x18m. 2/5 is terras met een groenstrook aan beide zijden. Achterin nog een plaatsje met een schuur. De rest is een perk en een stuk met gras. Middendoor een smal kronkelend paadje. Er staan verschillende bomen rondom de tuin. Waarvan de berk weggaat (godzijdank). De meidoorn is groot en echt een voedingsbron in de winter. 

watertoren schreef op 26-07-2025 om 09:17:

Ik zou echt geen huis zonder tuin willen. Ik ben graag buiten.

na 2 huizen zonder een ''buiten'' ben ik echt blij met de tuin.

behalve als dat achterlijke onkruid weer omhoog kruipt 

Mijn tuin is 7x6. Tussenwoning, aan één kant een mooie schutting en de andere kant een muur omdat het huis van mijn buren verspringt naar achteren. Tegen die muur een grote koningslinde in leivorm. De achterkant grenst aan de garage die een leuk raam heeft en oude deur. Tegen die muur groeit een Akebia (schijnaugurk), geweldige plant. Verder twee borders met grassen en paarse en roze bloeiende planten. Dan nog een hoop potten. Door slim indelen staat er zowel een eettafel en is er een zitje met bankje en twee stoelen. Het is niet groot maar echt heel sfeervol. Heb ook nog een voortuin die groter is dan de achtertuin. Daarin tuinkamers met beukenhagen en taxusblokken. Daarin zelfde planten als achter met veel variatie in hoogte en bloeitijd. Achter een haag een terrasje, daar kun je lekker zitten zonder dat je het ziet vanaf de straat. En dan nog een balkon maar daar staan alleen stoelen op. Had daar ook planten maar zo goed als ik die verzorg in de tuinen, zo slecht op t balkon. Vergat t gewoon. 

Nee. Wel een groot balkon van 13m2 met een berg plantenpotten (roos, aardbei, anjer, phlox) en bloembakken (petunia, wisselbloem, calibrachoa en iets onbekends geels momenteel). En een tuinbank natuurlijk, met een parasol.

Madamecannibale schreef op 26-07-2025 om 08:20:

Zo’n balkon/terras als Layka en Dolfje beschrijven lijkt mij ook lekker. Vroeger had ik een heel klein balkon waar net twee stoeltjes en een klein tafeltje op pasten. Met plantenbakken aan de reling was het toch een heerlijk plekje om te zitten, ik zat er vaker dan ik nu in de tuin zit. Onder andere omdat er veel te zien was vanaf het balkon en het met openslaande deuren gelijk aan de woonkamer zat.

Ja ik vind dit dus ook. Ten eerste: Onkruid, never heard of her. Ten tweede woon in in een binnentuin die onderhouden wordt door (ik denk?) een VVE. Dus ik heb een berg mooi groen om naar te kijken maar er zijn tuinmannen die het voor me onderhouden. In de binnentuin vliegt van alles en lopen haasjes en ik kan over de tuin heen kijken richting het natuurgebied wat er aan vast zit. Bij een rijtjeshuis zit je toch meestal naar het huis van de achterbuuf en je eigen schuttingen/omheiningen te koekeloeren.

Wij hebben een redelijke tuin in een L vorm. De helft ongeveer daarvan is gras met een aantal bomen en planten. 
Op het gras staat nog een trampoline en een grote houten schommel.

De andere helft is betegeld, met een konijnenhok (+ grote ren) en een tuinset. 
Ook staat er nog een schuurtje. 
Als het konijn er niet meer is willen we een klein schuurtje bij gaan bouwen.
En ook willen we ooit nog een overkapping

De voortuin staat helemaal vol met planten/bloemen/grote struiken

Wat me plezier doet, is met hoeveel liefde er in de posts wordt gesproken over de tuin. Zelfs mensen die enkel een balkon(netje) hebben, voelen nog connectie met de planten die er staan. Dat vind ik tof!

Was ik ook nog vergeten te vertellen dat ik ook partijtjes potten heb staan. Bijvoorbeeld: op het terras dat grenst aan de living/keuken, staan 2 grote tuintafels. Een om aan te zitten en de andere daar heb ik planten op staan. O.a. asperagus, een plant die lekker naar beneden hangt en ook nonchalant over de omringende potten hangt. Vetplanten en potten met huislook staan ook op die tafel. In het midden een grote, verroeste, kandelaar, 6 armen die door een (verroeste) engel omhoog worden gehouden. Kandelaar voor echt antiek op een rommelmarkt gekocht, tot ik ermee thuis kwam en mijn man zei: Antiek? Naast de antiek gelegen waarschijnlijk. Nog goed betaald ook en weg een deel van het plezier. Maar toch staat hij heel leuk tussen al dat groen. Ik heb in de tuin ook nog een beeld dat ik tweedehands heb gekocht en door een professional zodanig heb laten behandelen zodat het een bronzen beeld lijkt. De kleur begint er hier en daar nu wel een heel klein beetje af te gaan. Tand des tijds.

Waar ik hier, als ik goed heb gelezen, niemand over hoor praten is buxus. Dat was een ramp hé jongens. Ik was met kleine stekjes begonnen en had jaren geleden een mooie buxusgolf. Ein-de-lijk zat de vorm van de golf er in en toen kwam die verdomde buxusmot. Nog enkele jaren weerspannig behandelingen toegepast, maar dat waren kosten op het sterfhuis. Alle planten er uit! Zijn er hier mensen die nog buxus hebben staan? En meer dan de kaalgevreten takken alleen?    Wij hebben 'um vervangen door een soort japanse hulst, ziet er hetzelfde uit maar ongevoelig voor de beruchte mot. Nu zijn we weer aan het sparen maar aan een golf, daar gaan we niet meer geraken vrees ik. Want met de planten worden wij ook elk jaar ouder.

letterkoekje schreef op 27-07-2025 om 08:01:

Wat me plezier doet, is met hoeveel liefde er in de posts wordt gesproken over de tuin. Zelfs mensen die enkel een balkon(netje) hebben, voelen nog connectie met de planten die er staan. Dat vind ik tof!

Was ik ook nog vergeten te vertellen dat ik ook partijtjes potten heb staan. Bijvoorbeeld: op het terras dat grenst aan de living/keuken, staan 2 grote tuintafels. Een om aan te zitten en de andere daar heb ik planten op staan. O.a. asperagus, een plant die lekker naar beneden hangt en ook nonchalant over de omringende potten hangt. Vetplanten en potten met huislook staan ook op die tafel. In het midden een grote, verroeste, kandelaar, 6 armen die door een (verroeste) engel omhoog worden gehouden. Kandelaar voor echt antiek op een rommelmarkt gekocht, tot ik ermee thuis kwam en mijn man zei: Antiek? Naast de antiek gelegen waarschijnlijk. Nog goed betaald ook en weg een deel van het plezier. Maar toch staat hij heel leuk tussen al dat groen. Ik heb in de tuin ook nog een beeld dat ik tweedehands heb gekocht en door een professional zodanig heb laten behandelen zodat het een bronzen beeld lijkt. De kleur begint er hier en daar nu wel een heel klein beetje af te gaan. Tand des tijds.

Waar ik hier, als ik goed heb gelezen, niemand over hoor praten is buxus. Dat was een ramp hé jongens. Ik was met kleine stekjes begonnen en had jaren geleden een mooie buxusgolf. Ein-de-lijk zat de vorm van de golf er in en toen kwam die verdomde buxusmot. Nog enkele jaren weerspannig behandelingen toegepast, maar dat waren kosten op het sterfhuis. Alle planten er uit! Zijn er hier mensen die nog buxus hebben staan? En meer dan de kaalgevreten takken alleen? Wij hebben 'um vervangen door een soort japanse hulst, ziet er hetzelfde uit maar ongevoelig voor de beruchte mot. Nu zijn we weer aan het sparen maar aan een golf, daar gaan we niet meer geraken vrees ik. Want met de planten worden wij ook elk jaar ouder.

Wij hebben een prachtige, grote buxusbol gehad.....maar nu niet meer. Inderdaad is de mot de boosdoener en ik wilde geen gif gebruiken i.v.m. de vogels die de rupsen eten.

Naja, jammer.

Ik vind jouw beschrijving van je tuin enorm gezellig en sfeervol klinken!

Toen we hier kwamen wonen zo'n 22 jaar geleden hadden we de eerste zomer 4 bakken gekocht en kleine buxus. Jaren ging het goed  wind en regen en hittegolf etc tot ze hier ook vol mot zaten, alles op eentje na weg gedaan. Ontzettend balen.

Ik woon in een hoekhuis met een stokoude ligusterhaag aan de voor-zij en achterkant. Die is niet zo vatbaar voor ziektes, valt bij zeer harde wind niet om en ziet er altijd mooi uit. 

Ons huis gekocht omdat het een hoekhuis was met flink wat grond erlangs. Vorig jaar alles eruit gehaald en opnieuw aangelegd. Helaas moest er een grote boom eruit. De wortels kwamen tot ver bij de achterdeur. Wortels die de bestrating omhoog duwde. Nu weer aan het aankleden. Vlinderstruiken geplant en ander bloemen waar de bijen, hommels en vlinders op af komen. 
Ik wil nog leibomen planten. Welke weet ik nog niet precies. Liefst waar de vogeltjes weer in willen en beschutting kunnen vinden. 
In de oude tuin kwamen regelmatig egeltjes. Die zou ik graag weer terug willen hebben in de tuin. 
Ook een grote voortuin. Ook die opnieuw aangelegd. 
Ook verschillende terrasjes aangelegd zodat je wel of niet in de zon kan zitten. 
Moet wel zeggen dat tegenwoordig alles zó duur is geworden. Dit wordt een meerjarenplan. 

Ik zou overigens ook best kunnen leven met een groot dakterras. Een mooi modern appartement met zo'n dakterras kan ik erg waarderen. Alleen voor mij geen optie want moet 4 auto's kunnen parkeren thuis. 

Ik heb trouwens ook veel vogelvoederplaatsen en drinkbakjes in de tuin. Vooral dat laatste werd afgelopen weken dankbaar gebruikt om te badderen en drinken. 

Wat ik jammer vind is dat ik niet veel diversiteit heb qua vogels in de tuin. Het zijn alleen een koppeltje merels (die al jarenlang komen), heel veel mussen, een koppeltke houtduiven, en verder van die dikke duiven en kauwen. 

Hoe kan ik meer soorten vogels aantrekken?  

Ik woon in een helft van een dubbel huis, met voortuin, brede zijkant en achtertuin. Aan de zijkant en achterkant is een beukenhaag met aan de voorkant een grote Els. Tussen de buren en ons is een schutting die helemaal begroeid is met klimop, je ziet de schutting bijna niet meer. Haag, boom en begroeide schutting stonden er al toen we er kwamen wonen. We hebben een oprit met verbreed stuk, bestraat pad langs de garage en een terras achter het huis. Aan de zijkant is er gras en de haag, achtertuin gras, border en haag. We hebben ook een appelboom! Voor heb ik veel verschillende planten die na elkaar bloeien. Vanwege de hordes naaktslakken hebben we het moestuintje maar opgegeven. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.