Huiskamer
Wieder
25-07-2025 om 20:48
We hebben rondom het huis een tuin. Een ruime, zonnige voortuin met gras, bomen en veel verschillende bloeiende struiken. Aan de zijkant een soort bosgrond met veel bomen, altijd schaduw, ik heb er wat jonge aanplant ingezet, ben benieuwd of dat in de loop van de tijd wat gaat doen. En een achtertuin met gras en een walnotenboom, wat fruitboompjes en een overkapping. Als het warm en zonnig is altijd plek in de schaduw of in de zon.
Liara
25-07-2025 om 20:58
Een achtertuin van 6 x 25. Twee terrassen: 1 bij het huis en met een slingerend tuinpad ga je naar het terras achterin de tuin onder de boom en aan het water. Heerlijk zitten is het daar als het warm is. Daar staat ook de barbecue.
Verder staat de tuin vol met (kleine) bomen, een paar fruitstruiken, verschillende groenblijvende struiken, vlinderstruik, hortensia's, allerlei bloeiende klimplanten tegen de schutting, lavendel, siergrassen en varens bij de vijver met daarin kikkers en salamanders en veel potten met eenjarige bloemetjes.
Bij mij geen tegeltuin dus 😁
Lisabette
25-07-2025 om 21:02
Wij houden niet van tuinieren. De voortuin is betegeld. Onze achtertuin hebben we een groot terras met overkapping, een klein zwembad en verder stenen en kunstgras. En voor de kinderen nog een schommel.
Madamecannibale
25-07-2025 om 21:11
Wij hebben een voor en achtertuin. Beiden niet al te groot van formaat. De voortuin is betegeld met ook nog een stuk met grind. Rondom een lage haag. Het staat al lang op de planning om deze tuin anders in te richten.
Onze niet al te grote achtertuin is redelijk groen. We hebben een groot terras maar ook veel struiken, gras en een heg. Er staat een boom(pje) in die het steeds slechter doet, ik heb al van alles geprobeerd maar hij gaat dood denk ik, volgend jaar gaat de zaag erin en komt er een andere boom. Ook staat er een begroeide pergola met Toscaanse jasmijn erop. Ik zit in het voorjaar en de herfst graag in de achtertuin. In de zomer vind ik het al snel te heet met een tuin pal op het zuiden en een boom die amper schaduw geeft.
FaithfulDuck87
25-07-2025 om 21:25
voortuin van 30 x 9 meter. Daarop een carport/overkapping met schuurtje. Stuk gras, stuk terras en de rest is tuin met een hele grote boom voor het huis. Tuin ligt op het zuiden.
GroenTuintje
25-07-2025 om 21:36
Friezinnetje schreef op 25-07-2025 om 21:25:
voortuin van 30 x 9 meter. Daarop een carport/overkapping met schuurtje. Stuk gras, stuk terras en de rest is tuin met een hele grote boom voor het huis. Tuin ligt op het zuiden.
Heerlijke grote tuin heb je toch 
Wilgenkatje-
25-07-2025 om 21:40
Ik houd ook niet echt van tuinieren, trouwens, het is in die zin niet mijn hobby. Ik kijk wel heel graag naar de tuin, heb plezier in wat er van week tot week verandert. Dat is het grote verschil met 'binnen'.
Een betegelde tuin met alleen een enkele plantenbak of zo vind ik saai. Geen leven in de brouwerij, zo zonder vogels en insecten. En door al die stenen ook extra heet, op flink zomerse dagen.
Bij de achterdeur hangt een schema 'Het tuinkwartiertje' en daarop kruis ik een vakje aan als ik wat in de tuin doe. Zo kost het weinig tijd en blijft het allemaal toch aardig op orde.
Van in de tuin zitten houd ik ook niet echt. Wel even zitten voor de koffie of een broodje, maar langdurig - nee. Man wel, die slaapt na de middag graag een half uur/uur op de zonnevlonder met een boxje klassieke muziek. En die gaat vervolgens ook echt zitten lezen. Hij doet ook aan 'tuinkwartiertjes'. Vind ik echt een aanrader.
Tuin sproeien we nooit. Alleen de potplanten begiet ik zonodig.
Marty1984
25-07-2025 om 21:49
Huis op +0.5.
Tuin op -0.5. Waar je inraakt via de droge grote kelder.
Zwevend overdekt terras aan het huis.
Onder het terras een stuk verhard waar alle "rommel" uit de tuin op staat. Inclusief de grasmaaier.
Tuin zelf is ongeveer 15 x 4 meter. Met aan 't eind een grote boom. En 2 composthopen.
Ongeveer 10 x 4 meter gras. Met aan de zijkanten kruiden en - in de zomer - groenten.
En groene lage hekken met de buren.
De tuin is sowieso man zijn domein. Hij verzorgt dat ding, hij verzorgt zijn kruiden en plant en verzorgt zijn groenten. Hij rijdt het gras af.
Ik kom er vooral voor een paar BBQ's per jaar. En om af en toe het GFT naar de composthoop te brengen.
Grosso modo zitten we veel meer op ons terras dan in de tuin*.
Maar man wil tegelijk wel graag verse kruiden en een poging tot zelfgekweekte groenten. (Plaats voor een serre is er niet, dus een deel mislukt standaard.)
*Voor een BBQ wil ik best de boel verbouwen en via de kelder alles - inclusief tafel en stoelen - naar beneden slepen. Om dagelijks te eten niet.
Aan voortuinen doen we hier niet. Als ik buitenkom sta ik op het voetpad en worden mijn tenen met veel geluk net niet afgereden.
Auwereel
25-07-2025 om 22:05
Madamecannibale schreef op 25-07-2025 om 21:11:
Wij hebben een voor en achtertuin. Beiden niet al te groot van formaat. De voortuin is betegeld met ook nog een stuk met grind. Rondom een lage haag. Het staat al lang op de planning om deze tuin anders in te richten.
Onze niet al te grote achtertuin is redelijk groen. We hebben een groot terras maar ook veel struiken, gras en een heg. Er staat een boom(pje) in die het steeds slechter doet, ik heb al van alles geprobeerd maar hij gaat dood denk ik, volgend jaar gaat de zaag erin en komt er een andere boom. Ook staat er een begroeide pergola met Toscaanse jasmijn erop. Ik zit in het voorjaar en de herfst graag in de achtertuin. In de zomer vind ik het al snel te heet met een tuin pal op het zuiden en een boom die amper schaduw geeft.
Dan wil ik even opscheppen over mijn magnolia die schaduw geeft op hete, zonovergoten zonnige dagen. Ik heb dit jaar nog maar 1x de parasol hoeven op te zetten toen het 35 graden was en er toch nog een stukje hete zon uit mijn tuin geweerd moest worden, voor de rest kan ik het overlaten aan mijn magnolia 🥰
Poison
25-07-2025 om 22:07
wij hebben zowel een voor- als achtertuin. Voortuin twee enorme bakken met allerlei planten en bloemen in paarstinten. door elkaar met daaromheen rivierkiezels waar maagdenpalm doorheen groeit. Achtertuin en mix van terras, haag, planten en bloemen.
Gebruikersnaaminvullen
25-07-2025 om 22:07
Stadstuin, 90 m², overkapping met een pad er naartoe en een smal pad naar vrijstaande garage/schuur. Zitje aan de gevel, de rest is border met planten, leibomen en een beveerde boom in het midden van de grootste border.
Dorestad
25-07-2025 om 22:12
tuin rondom. Nu in de zomer zo ontzettend veel groen dat mensen die niet op onze grond staan ons niet in de kamer kunnen zien. Tientallen meters hedera. Ontzettend veel blauwe regen. Bomen. 5 vlinderstruiken. Passieflora, kamperfoelie, clematussen, 5 terrassen zodat er altijd zon en schaduwplekken zijn. 3 grasvelden waarin ook ruimte is voor klaver, duizendblad, madelief, paardebloem. 8 meter wijnbesstruiken, 2 verschillende soorten appelbomen, 1 mega aalbesstruik, 3 blauwe bessen struiken, kruisbessen. Rabarber, lavas. Een zinken teil vol kruiden. Een veldje vol wilde bloemen. Paar brandnetels (waardplant functie). Sering. En bijna 40 zinken teilen en wasketels vol met o.a. brugmansia's, tomatenplantrn, cosmea, dropplant, lavendel en weet ik wat al niet. De terrassen zijn van oude waaltjes. Een aantal vaten vol water. Een eigen bron.
Auwereel
25-07-2025 om 22:16
Cosmea: er waren bij de natuurvoedingswinkel zaadjes cosmea te koop voor 1 euro. Gekocht en met goede moed gezaaid. Al snel kwamen ze op. En ook weer snel waren ze verdwenen. Volgens mij lagen er toen in de buurt wat naaktslakken uit te buiken.
Rogue
25-07-2025 om 22:18
wij hebben best een ruime tuin, helaas wel betegeld, een paar stenen eruit is geen optie want de helft ligt schots en scheef.
dus dan kunnen we het zo goed opnieuw, doen en daar hebben we beide geen zin in.
ik heb een grote tuintafel met stoelen, een klein plateau met verschillende potten gevuld met rozen, hortensia's & viooltjes.
aan de andere kant heb ik nog meer hortensia's,en een magnolia boompje, en tegen de muur heb ik 3 rozenstruiken, camelia's en dahlia's ook in potten.
Herfstappeltaart
25-07-2025 om 22:23
Wij hebben een achtertuin met een grasveldje (klaverveldje
) en borders met allerlei vaste planten als lavendel, hortensia's , hemelsleutel, varens, annabelle, ezelsoren, campanula, en ook een appelboom en hoekjes met coniferen. Ook twee clematissen die klimmen tegen pergola's en drinkbakken voor de vogels, een insectenhotel enz.
Tegen de gevel een terrasje met gewone stoeptegels. Ook veel zinken teilen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.