Huiskamer
Bellebelle
16-06-2025 om 11:37
Heb jij wel eens iets aan een chatbot gehad?
Ik ben eens benieuwd of iemand weleens iets aan een chatbot heeft gehad. Dit weekend had ik (voor de zoveelste keer) niets aan een chatbot. Ik stelde een, naar mijn mening redelijke simpele, vraag. Mijn vraag of bepaalde kosten gedekt werden door mijn reisverzekering. Het letterlijke antwoord van de chatbot was dat hij de vraag niet snapte en ik doorverwezen werd naar een medewerker.
Een tijdje geleden had ik iets besteld bij een webwinkel en ontbrak er één item. Ik vroeg de chatbot wat te doen en hij had begrepen dat ik mijn bestelling nog niet had ontvangen. Wederom doorverwezen naar een medewerker.
Door deze ervaringen vroeg ik me af wat het nu nou is van zo'n chatbot. Wie heeft er weleens iets gehad aan een chatbot?
Ysenda
16-06-2025 om 11:41
regelmatig gaat het prima, maar je moet de vraag wel duidelijk en kort stellen. Een bot wordt getraind met sleutelwoorden die klanten veel gebruiken. Als jij nu net andere woorden gebruikt of anders spelt, dan wordt het lastig.
Hoe meer ai gebruikt gaat worden voor die bots hoe beter ze gaan worden, maar dat kost tijd, en veel geld om te ontwikkelen.
In jouw eerste voorbeeld zou ik denk ik: alleen de naam van de verzekering en het te dekken risico genoemd hebben. In het tweede alleen levering niet compleet. Ik maak er geen hele zinnen van, want dat is onduidelijk voor zo'n bot. Het is geen ChatGPT.
Schoondochter
16-06-2025 om 11:51
volgens mij is zo'n bot er vooral voor dat het bedrijf de gestelde vragen goed in kaart kan brengen. Meer voor hun gemak dan het jouwe. Als ik ze kan vermijden doe ik dat, heb er nog nooit iets aan gehad.
Aviendha
16-06-2025 om 11:55
ik heb er ook nog nooit iets aan gehad, hoe hard ik ook mijn best doe kort en duidelijk te zijn
Alice12
16-06-2025 om 12:16
Ik zeg altijd: “ medewerker spreken”. Dan zegt hij meestal dat hij mijn vraag niet begrepen heeft en dat ik met een medewerker doorverbonden word.
Bakblik
16-06-2025 om 12:28
De enige chatbot waar ik ervaring mee heb van de energie distributie heeft problemen om mij te verstaan. Mijn postcode verstaat hij maar mijn huisnummer niet. 62 uitspreken met de klemtoon op de twee of de en of de zes of de tig maakt niet uit. Ik krijg altijd een medewerker, omdat mijn huisadres niet gevonden kan worden.
stokstaart
16-06-2025 om 12:28
Ik type (of zeg bij telefonische bots) altijd; ik wil een medewerker spreken. Soms moet dat in de herhaling maar het lukt wel.
Die dingen heb je echt helemaal niks aan.
rionyriony
16-06-2025 om 12:38
De chatbot van een bedrijf zoals CoolBlue of van je ziektekostenverzekering? Die zijn waardeloos; soort simpele antwoordmachines.
Maar voor die bedrijven is het een extra drempel die ze opwerpen zodat de klant niet te snel met hen zal willen gaan communiceren. Daarmee wordt de klant machteloos achtergelaten en dat scheelt hen weer kosten (van e-mailen of persoonlijke gesprekken).
Die zijn niet te vergelijken met de GPT-modellen die haast alwetend lijken te zijn. Die presteren heel behoorlijk en kunnen je vaak ook goed helpen met het gene waar je mee zit. Het ene doel vind ik beter te rechtvaardigen dan het andere. Hoewel hij zelf niet weet waar hij over zit te kletsen is hij buitengewoon goed getraind.
Heel bijzondere uitvinding dus. Of en hoe de toekomst ermee gediend is moet nog blijken.
Martje80
16-06-2025 om 12:43
Ik heb ook regelmatig frustraties met een chatbot. Alleen die van Amazon en Lidl vind ik fijn werken, doordat je daar eerst je bestelnummer doorgeeft, dan het item binnen de bestelling, dan veel opties wat je met het item wilt, retourneren, defect, etc.
Yumi
16-06-2025 om 12:45
Ja ik heb er weleens wat aan gehad... een vermelding in het ergernissen topic 
Moosey
16-06-2025 om 13:25
Vaak raak ik er zo gefrustreerd van dat ik onaardige dingen ga zeggen
Maar zojuist had ik zowaar een goede ervaring. Die bot zette me ook snel door naar een medewerker, en die was veel meewerkender dan de telefooncollegas waar ik al ruimschoots ervaring mee had. En er zat een knop waarmee je de chat naar je mailadres kon laten sturen, zodat er ook meteen bewijs is van hetgeen wat is beloofd. Netjes.
Lisabette
16-06-2025 om 15:14
Nee, echt waardeloos! Ik vraag altijd direct om een medewerker. Die chatbots geven of antwoorden op dingen die ik zelf wel kan vinden op de site of ze snappen je niet..
CharlieB
16-06-2025 om 15:56
Een enkele keer wel iets aan gehad, maar meestal vraag ik meteen om een medewerker te spreken.
Boarn
16-06-2025 om 19:10
Die chatbots gaan allemaal vervangen worden door AI en dan krijg je antwoorden zoals bij chatGPT en daar kan ik wel mee uit de voeten. Dan heb je iig het idee dat je begrepen wordt.
Poezenmeisje
16-06-2025 om 19:29
FBTO is waardeloos.
Bol. com gaat redelijk goed. Blijkbaar wordt die wél meegelezen, want toen ik aangaf wat ik als oplossing voor mijn missende onderdeel had gevonden, met de hoop dat Bol me tegemoet wilde komen met eventuele verzendkosten, werd ik binnen een minuut terug gebeld over de regels betreffende consumentenrecht. Ja, die ken ik, maar vragen mag altijd, toch?
Philips deed het prima. 👍🏼
Dat was het bedrijf waarvan een onderdeel miste.
Het snelste zou waarschijnlijk zijn om het zware geval te retourneren naar Bol.
Een andere optie was het laten nazenden van het ontbrekende onderdeel.
Ik heb gekozen voor nazenden, het had geen haast en leek me beter voor het milieu. Het onderdeel woog inderdaad bijna niets. Er werden ook
geen (verzend)kosten in rekening gebracht, echt top geregeld.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.