Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Heb jij de verwarming al aan?

Nieuwsgierig: heb jij de verwarming al aan (gehad)?

Ik wel, zaterdagochtend was het 18 graden beneden, ik heb het laten opwarmen tot 19 graden, toen voelde het al wat behagelijker. Ik heb net gedoucht en mijn haar gewassen en het is hu 19 graden in huis. Ik heb 'm net aan gezet, want met nat haar krijg ik het snel koud.

Peiling

Verwarming al aan (gehad)
229 stemmen
18%
82%

Morgen is de Zuidlaardermarkt, daarna mocht vroeger de  kachel weer aan. Mo wordt er een temperatuur van 17 graden voorspeld,  ik ben van plan een rondje Schipborg,  Zuidlaren,  Kniphorst Strubbenbos te lopen en ik verwacht dat dat deels met blote benen/shirt kan. Hier binnen is het 18 graden.  Een jaar geleden had ik iedereen die me  voorspeld had dat ik het aangenaam zou vinden voor gek verklaard, wanneer ik stil zit in de avond had ik het graag 21 graden.  Tot mijn verbijstering vind ik het behaaglijk terwijl ik qua kleding en dekentje niet anders doe dan een jaar geleden. 

Dorestad schreef op 17-10-2022 om 22:51:

Morgen is de Zuidlaardermarkt, daarna mocht vroeger de kachel weer aan. Mo wordt er een temperatuur van 17 graden voorspeld, ik ben van plan een rondje Schipborg, Zuidlaren, Kniphorst Strubbenbos te lopen en ik verwacht dat dat deels met blote benen/shirt kan. Hier binnen is het 18 graden. Een jaar geleden had ik iedereen die me voorspeld had dat ik het aangenaam zou vinden voor gek verklaard, wanneer ik stil zit in de avond had ik het graag 21 graden. Tot mijn verbijstering vind ik het behaaglijk terwijl ik qua kleding en dekentje niet anders doe dan een jaar geleden.

Ik vind het ook verbijsterend hoe snel je went aan die lagere temperatuur. 

Ps: ik was gister bij iemand en daar stond de thermostaat op 25! 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

18-10-2022 om 07:45

Ik kan me van vorig jaar herinneren dat 18 graden rond deze tijd, zeker nu het buiten zo mild is, inderdaad over het algemeen gewoon aangenaam aanvoelt. Maar als het echt herfstig wordt (kouder, regen, wind) voelt het minder prettig. Alsof de kilte van buiten dan ook in je lijf gaat zitten - bij diezelfde 18 graden binnen.

Maar so far so good. Hier is het binnen nog maar 1 ochtend onder de 19 geweest.

Coreopsis schreef op 18-10-2022 om 07:45:

Ik kan me van vorig jaar herinneren dat 18 graden rond deze tijd, zeker nu het buiten zo mild is, inderdaad over het algemeen gewoon aangenaam aanvoelt. Maar als het echt herfstig wordt (kouder, regen, wind) voelt het minder prettig. Alsof de kilte van buiten dan ook in je lijf gaat zitten - bij diezelfde 18 graden binnen.

Maar so far so good. Hier is het binnen nog maar 1 ochtend onder de 19 geweest.

Het was afgelopen tijd wel al ‘echt herfstig met kouder, regen, wind’. Bij ons is het in huis al 16 graden geweest en dat trek ik niet zo goed, maar 18 is nu de standaardtemperatuur bij ons, ipv 20(.5), daar ben ik afgelopen winter al mee begonnen. 

Mevrouw75 schreef op 18-10-2022 om 07:40:

[..]

Ik vind het ook verbijsterend hoe snel je went aan die lagere temperatuur.

Ps: ik was gister bij iemand en daar stond de thermostaat op 25!

Dat is toch niet de doen. Op mijn werk is het ook super warm. Er is een storing in het verwarmingssysteem waardoor het de hele dag aan staat. Ik heb dus op het werk de verwarming aan en het raam open. Het voelt heel erg achterlijk, vooral in deze tijden, maar anders is het niet uit te houden. 

Het is qua temperatuur nog heel goed te doen bij ons (tussen de 19 en 20 gr), maar het is sinds gisteren wel enorm vochtig in huis. Het is ook heel erg vochtig buiten, daar zal het vast door komen  
Wij hebben een goed geïsoleerd huis en luchten voldoende, ik heb het voor zover ik weet niet eerder zo vochtig gehad binnen. Als het zo blijft moet de houtkachel denk ik wel even aan om de boel wat 'droog te stoken', want dit lijkt me ook niet helemaal goed.

Duufje, ik heb hetzelfde "probleem". 
Temperatuur is nog niet onder de 19 geweest in mijn appartement. Nu is het 20 graden. Maar merk dat de vochtigheid echt omhoog gaat. Wordt killer daardoor ook. 

Maar vind het zo zonde om de verwarming daarvoor aan te zetten. En dat heeft niet eens met de prijzen te maken, dit zou ik vorig jaar ook zonde hebben gevonden... 

Hier ook voor het eerst beslagen ramen toen ik de woonkamer inkwam vanmorgen. Nu staat de zon erop en is de deur open, heerlijk.

Gisteren waren mn ramen beslagen aan de buitenkant.

redbulletje schreef op 18-10-2022 om 10:22:

Gisteren waren mn ramen beslagen aan de buitenkant.

Hier ook, vandaag ook. Is een goed teken: dan isoleert je glas goed! 

Peaches schreef op 18-10-2022 om 10:30:

[..]

Hier ook, vandaag ook. Is een goed teken: dan isoleert je glas goed!

Ik heb toch maar gewoon dubbel glas en geen HR++

PriceyRook54

PriceyRook54

18-10-2022 om 10:39

Zondagmiddag voor het eerst de verwarming twee uur aangezet en gisterenavond ook weer. Was toch echt wel erg aangenaam hoor. Twee uur was ook echt genoeg om het waterkoude eraf te krijgen.

Ik heb op die ene middag en avond na geen verwarming meer aangehad, is nu weer goed te doen terwijl de thermostaat hetzelfde aan geeft. Hier ook beslagen ramen aan de buitenkant.

Het is hier fantastisch weer vandaag. Ik heb de oven aan (want er staat pastasaus in voor een keer of vijf) maar alle deuren en ramen open. Heerlijk, dan kan de etensgeur er gelijk uit en het vocht van de afgelopen dagen.

Herfstappeltaart schreef op 18-10-2022 om 11:26:

Het is hier fantastisch weer vandaag. Ik heb de oven aan (want er staat pastasaus in voor een keer of vijf) maar alle deuren en ramen open. Heerlijk, dan kan de etensgeur er gelijk uit en het vocht van de afgelopen dagen.

Nu zin in pasta 😬

Het lijkt wel zomer, de zon is nog zo lekker warm. Ook hier alles open en 21,5 graden op de thermostaat. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.