Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Heb jij de verwarming al aan?

Nieuwsgierig: heb jij de verwarming al aan (gehad)?

Ik wel, zaterdagochtend was het 18 graden beneden, ik heb het laten opwarmen tot 19 graden, toen voelde het al wat behagelijker. Ik heb net gedoucht en mijn haar gewassen en het is hu 19 graden in huis. Ik heb 'm net aan gezet, want met nat haar krijg ik het snel koud.

Peiling

Verwarming al aan (gehad)
229 stemmen
18%
82%

Ik vind het vandaag wel voor het eerst kil in huis hoewel en niet kouder is dan bijvoorbeeld gisterochtend. Met extra vest wel te doen overigens.
Kan komen omdat ik afgelopen nacht een dienst heb gedraaid. Bereikbaar, niet gewerkt. Maar ik lig dan toch te wachten op telefoon en slaap dus vreselijk slecht.

Hier is het ‘s ochtends 16 of 17 graden. Maar de verwarming daar nog niet voor aangezet. Als de zon schijnt warmt het ook wel op, maar gisteren en vandaag dus niet. Vanochtend kreeg ik bezoek dus toen wel even aangezet op 19 graden.
Hoe doen degenen dat die de verwarming nog helemaal niet aangehad hebben? Krijg je nooit bezoek, geef je je bezoek een dekentje of laat je ze in de kou zitten?

Kersje schreef op 14-10-2022 om 12:08:

Ik moet eerlijk bekennen mij nooit zo bezig te hebben gehouden met mijn verbruik, al lette ik altijd wel op niet onnodig te stoken.

Ik ook. Als ik eenmaal de geest krijg dan blíjf ik maar doorgaan. Dat geldt voor bezuinigen, handwerken en elke andere hobby en nu ook met energie besparen. Stopt meestal vanzelf weer.

Ik heb kennelijk een warm huis. Dat is prettig in de winter maar minder fijn in de lente, zomer en herfst.

Schemerlampje schreef op 14-10-2022 om 12:37:

Hoe doen degenen dat die de verwarming nog helemaal niet aangehad hebben? Krijg je nooit bezoek, geef je je bezoek een dekentje of laat je ze in de kou zitten?

Ik krijg regelmatig bezoek, maar de temperatuur is hier nog maar 2x 18 graden geweest en verder alleen hoger. In de avond heb ik meestal veel kaarsjes branden, dus echt kil is het hier nog niet geweest.

Hier is het ‘s ochtends 16 of 17 graden. Maar de verwarming daar nog niet voor aangezet. Als de zon schijnt warmt het ook wel op, maar gisteren en vandaag dus niet. Vanochtend kreeg ik bezoek dus toen wel even aangezet op 19 graden.

Ik krijg waarschijnlijk met Kerst wel bezoek, maar dan mag de verwarming wel aan. Nu is het 17 graden, vest aan en sjaal om. Een van de kinderen loopt nog in een shirtje, wij kunnen dat goed hebben.

En toch vind ik dit maar lastige (buiten)temperaturen. Het verschil binnen/buiten is niet heel groot en op de 1 of andere manier vind ik het daardoor extra koud aanvoelen binnen 😅 

Geen visite hier. Maar hoe meer mensen er in de woonkamer zitten, hoe sneller het opwarmt.

Ik zit nu nog in een tshirtje in de woonkamer. Raam op de slaapkamer staat nog flink open.
Had het 2 nachten terug wel wat fris, maar niet koud genoeg om sokken aan te gaan doen in bed.

Op kantoor heb ik het momenteel sneller koud dan thuis terwijl ik daar voor de radiator zit (maar dus ook in een hoek met 2 hele grote ramen).

Sinds ik verhuist ben komt er nog weinig bezoek, qua afstand maakt het niet veel uit maar Het Is Niet Meer In De Stad .  Afgelopen jaar had ik even een vriendin, zij wist waar de thermostaatknop zat en de mensen die komen weten dat ik vesten op de kapstok heb hangen en durven me ook wel te zeggen als de verwarming aan moet of gooien m zelf omhoog. In beginsel laat ik m dus uit als er bezoek komt.

Envelop schreef op 14-10-2022 om 12:06:

[..]

Uiteraard luchten we maar ik merk toch echt dat met dit weer dat niet voldoende is. Het is in ons huis rond de 16/17C en vooral na een nacht zijn alle ramen in de woning kletsnat.

Wow, dat is wel extreem zeg. Douchen jullie voor het slapen gaan dan ofzo? En geen ventilatieroosters of 's nachts een raam open?

Rondstruiner schreef op 14-10-2022 om 13:48:

[..]

Wow, dat is wel extreem zeg. Douchen jullie voor het slapen gaan dan ofzo? En geen ventilatieroosters of 's nachts een raam open?

Volgens mij hebben de meeste jaren 30 woningen dat wel. Het is vooral de woonkamer, daar douchen we niet

Envelop schreef op 14-10-2022 om 13:52:

[..]

Volgens mij hebben de meeste jaren 30 woningen dat wel. Het is vooral de woonkamer, daar douchen we niet

Die waterdamp blijft niet per se in de badkamer he.

Ik woon in een jaren 20 woning, en de kachel gaat nog niet aan, maar ik heb dat absoluut niet hoor. Ik gooi iedere ochtend als ik wakker ben alles even open en heb altijd alle roosters open. S nachts altijd een raampje open.

Alleen als ik ga douchen en dan daarna de badkamerdeur openzet, dan worden de ramen in de woon- en slaapkamer zeiknat. 

Ondanks dat het vandaag nog niet droog is geweest 20,5 graden. Dit huis is een ramp in de zomer, dan is het heel snel warm maar nu is het top de verwarming is nog niet aangeweest

Yumi schreef op 14-10-2022 om 14:45:

[..]

Ondanks dat het vandaag nog niet droog is geweest 20,5 graden. Dit huis is een ramp in de zomer, dan is het heel snel warm maar nu is het top de verwarming is nog niet aangeweest

Ja hier hetzelfde. Mensen klagen eerder over warmte dan kou bij ons 

Yumi schreef op 14-10-2022 om 14:45:

[..]

Ik heb echt geluk gehad met de woning (corridor appartement) die ik 3 jaar geleden gekocht heb. Ik keek toen al naar een energie klasse A woning. Ik zag de bui al hangen qua energie gebeuren. Om daar te wonen ook nog 8 maanden dakloos geweest, eerst verkopen dan pas kopen.

Maar kennen jullie de warmte bubbel, zo mag ik die graag noemen. In het midden is het het warmst. Zo woon ik dus, precies in het midden. 4 verdiepingen boven en onder mij. En achter mij glas, lift en glas en dan pas voordeur.

Houdt in, altijd warm eigenlijk. Als laatste koud in de winter, als laatste warm in de zomer, maar het langzaamst afkoelend, als de zomer is afgelopen. 

Klopt weinig bezoek hier, vind ik ook niet heel erg ben graag op mij zelf.

Zelf trek ik wel een trui aan, misschien dat ie vanavond aan gaat. Niet vanwege bezoek meer omdat ik nu weekend heb en  vanavond lekker met een kop koffie op de bank/stoel ga zitten. Nu is het een graad of 17-18 in mijn woonkamer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.