Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Heb jij de verwarming al aan?

Nieuwsgierig: heb jij de verwarming al aan (gehad)?

Ik wel, zaterdagochtend was het 18 graden beneden, ik heb het laten opwarmen tot 19 graden, toen voelde het al wat behagelijker. Ik heb net gedoucht en mijn haar gewassen en het is hu 19 graden in huis. Ik heb 'm net aan gezet, want met nat haar krijg ik het snel koud.

Peiling

Verwarming al aan (gehad)
229 stemmen
18%
82%

BrightEchidna89

BrightEchidna89

10-10-2022 om 16:54

Zeefietser schreef op 10-10-2022 om 16:51:

[..]

Dat is een leuke mindfuck, vindt ik. In de zomer geeft 1 eikenboom, net zoveel koeling als 10 koelende airco's. Maar dat ze (die boom) ook in de herfst als de bladen er nog aanhangen en in de winter. Ben je dan juist niet eerder (meer) je verwarming nodig, ik weet van wel, maar energie wijs. Ik kom er niet uit, of in de zomer te heet of in de winter te koud. Wat is beter ?

Natuurlijk kies je dan voor de verkoeling in de zomer.
Maar ik kom wel uit een gezin waarin 's ochtends de kolenkachel opgepookt moest worden en er ijsrozen op de slaapkamerramen stonden; dus stoken bij deze temperatuur lijkt me dan ook luxe. 

[..]

Dat is een leuke mindfuck, vindt ik. In de zomer geeft 1 eikenboom, net zoveel koeling als 10 koelende airco's. Maar dat ze (die boom) ook in de herfst als de bladen er nog aanhangen en in de winter. Ben je dan juist niet eerder (meer) je verwarming nodig, ik weet van wel, maar energie wijs. Ik kom er niet uit, of in de zomer te heet of in de winter te koud. Wat is beter ?

Ik gebruik de airco nu om te verwarmen

Als straks al het blad gevallen is eind december dan komt er weer zon binnen maar dan staat ie natuurlijk wel erg laag. Mijn huis is wel kouder dan dat van mn moeder wat pal op het zuiden vrij ligt en de bomen juist aan de noordkant staan. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

10-10-2022 om 17:01

Hier is het 19,5 binnen nu. Prima te doen zonder cv natuurlijk. 

[..]

In de winter ben je de bladeren kwijt. Dan schijnt de zon naar binnen, zolang als het duurt. En aangezien je zomers langer een hete zon aan de hemel hebt staan, en dus er profijt van hebt, dan dat je er in de herfst nadeel van kan hebben, is het dus verstandig de boom te laten staan.

Toch nog even de zon op het raam.  Het is heerlijk opgewarmd naar 21 graden inmiddels.  Straks de oven nog even aan om een restje pizza van gisteren op te warmen om op te eten bij de pasta van vandaag en dan hoeft de cv weer niet aan. 

Woon hier nog niet zo lang, en ben van de zomer geschrokken van de hitte die in de woning bleef hangen. Nu is dat een voordeel, want de verwarming is nog niet aan geweest en het is 21,5 gr ondanks het rotweer 

[..]

Dat die boom met schaduw zorgt voor 10 koelende airco's is ook niet waar. Volgens mij is dat ook niet wat men bedoelt met de eik die hetzelfde levert als 10 koelende airco's.

Wat het beste is hangt denk ik ook heel erg van het glasoppervlakte af. 

Het is hier heel warm. Ik weet niet of de isolatiepogingen van de koude deur - tenminste de onderste 70 cm. - hier mede debet  aan is. Ik voelde vanmorgen ook geen tocht wat natuurlijk fantastisch is.

DS1971 schreef op 10-10-2022 om 17:16:

[..]

Dat die boom met schaduw zorgt voor 10 koelende airco's is ook niet waar. Volgens mij is dat ook niet wat men bedoelt met de eik die hetzelfde levert als 10 koelende airco's.

Wat het beste is hangt denk ik ook heel erg van het glasoppervlakte af.

Dat snap ik dat ze dat niet helemaal bedoelen. Want laten we wel wezen over wat voor airco hebben ze het dan. Hier aan boord hebben we er 4. Als de sterkste daarvan iets hoger wordt ingesteld, dan moeten de andere 3 (harder werken) langer draaien. Echt een heel mooi systeem eigenlijk. En dat te samen met onze lading van 200 graden, koelingen van 30-60m3, 1 op 6 graden celsius en 1 op (minimaal) -16 graden celsius en 1 op 10 graden celsius, om voor minimaal 6 weken eten aan boord te hebben.

Nou ja dat geeft heel veel gedachtes, hoe zo energie mogelijk zuinig te varen. Is echt leuk maar geeft zoveel gedachtes en dan ook tov van wat ik hier allemaal lees (niet alleen dit topic ook andere energie topics) . Het is een beetje veel.

Hier is het nu 17.5 binnen. Nog steeds helemaal prima!   

Het was hier heel de dag 18,5 en nu na een uurtje de late middagzon binnen te hebben gehad is het 19.5. Straks snel de luxaflex en overgordijnen dicht, vest en dekentje en we redden het wel weer.
Ik heb wel al twee dagen kou maar dat komt omdat ik niet fit ben (hoofdpijn), dus daar doe ik de verwarming niet voor aan. Straks even 5 min. douchen en ik blijf de hele avond warm.

Heb er even wat gegevens bij gepakt. Gewoon om te kijken hoe het ook alweer zat. In mijn vorige huis, groot geval 170m2. Met een verspillende zoon en verspillende vrouw (nu ex jippie). Maar goed in 2012 nieuwe ketel, 2013 watergekeerd in geregeld op 55 graden (de verwarming) die ketel had helaas nog geen zelf modulerende pomp. En de 3 standen schakelaar zat achter een gaspijp en daar kon je niet bij. Scheelde op jaarbasis 600 m3 gas, duurde dan wel 3 uur om huis van 17 naar 20 op te stoken. Ohw en vrouw deed als ik op zee zat, dus die thermostaat op 21 zetten vanaf 6 uur s'ochtens als het nog maar 19 graden was in huis. Totale verbruik toen dus al van 2000m3 naar 1400m3 gekregen.

Nee, wel de airco even aan in de avond. 

Brienne schreef op 11-10-2022 om 08:02:

Nee, wel de airco even aan in de avond.

Da's ook verwarming 

Nee, nog steeds niet aan gehad. 
Nu 19,0 in huis, met dekentje op de bank en kat op schoot goed te doen. Ondanks dat ik niet lekker ben. 
Als vanmiddag de zon ook maar even op de ramen schijnt, fikt het gelijk goed op hier binnen. Dat scheelt. 
Nu fijn, in de zomer niet te doen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.