Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Heb jij de verwarming al aan?

Nieuwsgierig: heb jij de verwarming al aan (gehad)?

Ik wel, zaterdagochtend was het 18 graden beneden, ik heb het laten opwarmen tot 19 graden, toen voelde het al wat behagelijker. Ik heb net gedoucht en mijn haar gewassen en het is hu 19 graden in huis. Ik heb 'm net aan gezet, want met nat haar krijg ik het snel koud.

Peiling

Verwarming al aan (gehad)
229 stemmen
18%
82%

Hier is het nog steeds lekker warm in huis. We hebben een goed geïsoleerd huis en door de zon warmt het heerlijk op. Na een zonnige middag is het zeker wel rond een graad of 23 binnen. S'nachts koelt het misschien af tot 20 of 21 graden maar zolang elke dag de zon blijft schijnen gaat het echt prima. 
Alleen op de slaapkamer en werkkamer boven aan de achterkant begint het nu wat kouder te worden dus ik heb mijn winterdekbed er inmiddels op en door alle deuren open te houden komt de warmte vanuit de andere kamers en vanuit het washok waar het altijd  warm is door de droger wel weer een beetje die kant op.

Friezinnetje schreef op 09-10-2022 om 13:00:

[..]

voor in het noorden voorspellen ze volgende week maar 14-15 graden overdag. Dan zal het kacheltje toch wel eens aan moeten

Dat is altijd wel een verschil ja, ik woon in Zwolle en een hele goede vriendin in Leeuwarden. Rij ik vaak heen en ook deze zomer, was het mooie weer in Zwolle. Ik stap in mijn auto en zo laten we zeggen bij Heerenveen begin ik te denken. Shit jas vergeten.

Het is hier 17-19 graden en inmiddels ben ik daar wel aangewend. 1 november hoop ik dus wel te redden. Keerzijde is dat ik het bloedheet heb als ik bij mijn vriend ben in wiens huis het nu nog 22,5 graden is zonder verwarming.

Het is hier binnen 8 graden hoger dan buiten met een zonnetje tot ongeveer 1,5 m de kamer in (en ook in twee v.d. andere kamers).

Je zou die zon moeten kunnen inblikken om over een maand of twee zo'n blik open te kunnen draaien.

Waarom staan radiatoren vaak onder een raam? https://abelenco.nl/kennisbank/waarom-staan-radiatoren-vaak-onder-een-raam/

1. Functioneert als een warmteschild

2. Aanvoer van koude lucht onderaan verloopt makkelijker

3. Gaat tocht tegen

Bij ons is het ondanks het mooie weer toch echt onder de 18 graden als we geen verwarming aan doen 
We hebben grote ramen, maar de zon staat er niet op. In de zomer valt het dan wel weer mee hoe heet het binnen wordt, dat is dan wel weer fijn. Maar het verschilt dus wel echt enorm per huis hoe warm het is en of je de verwarming al aan moet om het boven de 18 graden te hebben...

Ik was vanmiddag druk in de weer gegaan met folie maar voor het vervolg wacht ik tot het buiten echt koud gaat worden want dan merk ik beter wat ik moet doen.

Vanmiddag was t warm hier binnen. 21,5 graden. Nu nog 20 graden. Sinds de 2 koude dagen in september niet meer hoeven stoken. Nog bijna geen gasverbruik deze maand. Hopelijk blijft t nog even zo lekker.

Hond ligt heerlijk tegen de openslaande deur aan,mooie tochtstrip😂

Verwarming stat nu op 20 graden, over een uurtje naar 19 graden. Het was hier 16 graden en chronisch zieke man begon weer blauwe handen te krijgen.

Het was hier vanmiddag 23 graden door de zon die naar binnen scheen. Hebben de kinderen boven ramen open gezet en de huiskamerdeur naar de gang ook open gelaten toen ik stond te koken. Nu nog 21 graden.  Kan prima voor de avond.
Wel morgen weer hopen op een beetje zon, want in de nacht koelt het meestal 1,5 graad af en als er dan morgen niks bij komt is het morgenavond wel fris  in de huiskamer. 

Het was hier vanochtend 16,7 graden in de woonkamer

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

10-10-2022 om 08:08

Ai, dat wordt wel koud bij sommigen. Hier is het s ochtends nog een prima 19 graden, en zodra de zon opkomt warmt het snel op naar 20-21. Dan is het makkelijk om de verwarming nog uit te laten.

Bij mij sprong de cv aan omdat het blijkbaar onder de 16 kwam. Heb toen ik uit bed kwam de airco dus gelijk maar even aan gezet. Buiten is het maar 6 graden en geen relevante zon in deze tijd van het jaar wegens te laag en de eikenbomen nog vol blad. 

Hier is het 16,5 graad in de woonkamer, maar eigenlijk valt het me wel mee. Vest aan en pantoffels en toch lekker warm.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

10-10-2022 om 16:46

hier nu 19,7 graden in de kamer, dus dat is lekker.

redbulletje schreef op 10-10-2022 om 08:40:

Bij mij sprong de cv aan omdat het blijkbaar onder de 16 kwam. Heb toen ik uit bed kwam de airco dus gelijk maar even aan gezet. Buiten is het maar 6 graden en geen relevante zon in deze tijd van het jaar wegens te laag en de eikenbomen nog vol blad.

Dat is een leuke mindfuck, vindt ik. In de zomer geeft 1 eikenboom, net zoveel koeling als 10 koelende airco's. Maar dat ze (die boom) ook in de herfst als de bladen er nog aanhangen en in de winter. Ben je dan juist niet eerder (meer) je verwarming nodig, ik weet van wel, maar energie wijs. Ik kom er niet uit, of in de zomer te heet of in de winter te koud. Wat is beter ?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.