Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Heb jij de verwarming al aan?

Nieuwsgierig: heb jij de verwarming al aan (gehad)?

Ik wel, zaterdagochtend was het 18 graden beneden, ik heb het laten opwarmen tot 19 graden, toen voelde het al wat behagelijker. Ik heb net gedoucht en mijn haar gewassen en het is hu 19 graden in huis. Ik heb 'm net aan gezet, want met nat haar krijg ik het snel koud.

Peiling

Verwarming al aan (gehad)
229 stemmen
18%
82%

stokstaart schreef op 26-09-2022 om 10:40:

[..]

Ja nu je het zegt!! Ik vond douchen in die tijd niet echt een fijne bezigheid, ik legde de handdoek altijd strak buiten het douchegordijn en als de kraan uitging pakte ik dan met 1 vinger de handdoek en droogde me af waar de stoom nog hing omdat het daar warmer was dan voor het douchegordijn Maar goed, elke dag douchen was toen ook niet de bedoeling (en doe ik nog steeds niet).

Ik heb alleen een kleine keukengeissed, dus het is ook niet dat ik in de winter kaan opwarmen onder de hete douche. Dus stoom komt er al helemaal niet. 😂

LostJellyfish83

LostJellyfish83

26-09-2022 om 10:44

stokstaart schreef op 26-09-2022 om 10:40:

[..]

Ja nu je het zegt!! Ik vond douchen in die tijd niet echt een fijne bezigheid, ik legde de handdoek altijd strak buiten het douchegordijn en als de kraan uitging pakte ik dan met 1 vinger de handdoek en droogde me af waar de stoom nog hing omdat het daar warmer was dan voor het douchegordijn Maar goed, elke dag douchen was toen ook niet de bedoeling (en doe ik nog steeds niet).

🤣 zo herkenbaar dit! Sindsdien wil ik nooit meer een koude badkamer,  alles is beter dan dat! 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

26-09-2022 om 10:45

Lollypopje schreef op 26-09-2022 om 10:42:

[..]

Niks aan kan doen, heeft het geld er niet voor. Ik huur een etage bij een ouder echtpaar, wel eigen keuken en badkamer, dus hoef niks te delen.

Ik hoop dat ik volgend jaar voldoende hersteld ben van mijn LC, want ik hoop dan eindelijk een sociale huurwoning te kunnen krijgen. Mits gwl dan betaalbaar is, want met de huidige prijzen zit ik hier nog wel even

Ghe ja, dan kun je nog geen kant op. Dat zou balen zijn. 

Mug schreef op 26-09-2022 om 10:45:

[..]

Ghe ja, dan kun je nog geen kant op. Dat zou balen zijn.

En dat na 11 jaar wachten om eindelijk hoog genoeg te staan om ergens kans op te maken 🤦

En ik ben niet veeleissend, eigen voordeur, balkon en vooral een cv

Mug schreef op 26-09-2022 om 10:37:

[..]

Brrr, dat is wel heel beroerd zeg. Zeker een huurhuis, waar de huurbaas niks aan wil doen?

Dat is dan binnenkort afgelopen. Huurders van een huis met een energielabel lager dan D kunnen een fikse huurkorting verwachten. Dit o.a. om verhuurders te dwingen isolerende maatregelen te nemen. Ik had afgelopen vrijdag bij mijn woningbouw het energielabel opgevraagd. Dat bleek dus F te zijn. Er werd behoorlijk zenuwachtig gereageerd kan ik je melden.

Hier was het vanochtend 18,5 binnen zonder verwarming aan. Inmiddels wel bij voor- en achterdeur gordijnen hangen. 
En alsnog zaten beide kinderen vanochtend in polo met korte mouwen beneden. Oudste wilde wel vest mee naar school, maar ervaring leert dat die zijn tas waarschijnlijk niet uit komt. Ze hebben dus vooral tshirt en vesten want trui is vaak te warm 😅 en vest gaat makkelijker uit. Maar ik heb zelf ook zelden een trui aan, als ik er al een draag is het een dunne. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

26-09-2022 om 10:49

arnica25 schreef op 26-09-2022 om 10:47:

[..]

Dat is dan binnenkort afgelopen. Huurders van een huis met een energielabel lager dan D kunnen een fikse huurkorting verwachten. Dit o.a. om verhuurders te dwingen isolerende maatregelen te nemen. Ik had afgelopen vrijdag bij mijn woningbouw het energielabel opgevraagd. Dat bleek dus F te zijn. Er werd behoorlijk zenuwachtig gereageerd kan ik je melden.

Oh echt, wat een goede maatregel is dat! Dat had ik gemist. Hèhè, dan krijgen huurders ook een fatsoenlijk geïsoleerde woning. 

Mug schreef op 26-09-2022 om 10:17:

Wat is er mis met een trui binnen? Ik lees dat wel vaker en begrijp die echt niet.

Een trui geeft mij een onbehaaglijk gevoel. Ik heb ook geen enkele trui. Ik draag vaak topjes met jasjes in de winter. De verwarming staat op 21 graden en als ik het warm heb dan gaat mijn jasje uit en als ik het koud krijg gaat hij weer aan. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

26-09-2022 om 11:03

watertoren schreef op 26-09-2022 om 10:51:

[..]

Een trui geeft mij een onbehaaglijk gevoel. Ik heb ook geen enkele trui. Ik draag vaak topjes met jasjes in de winter. De verwarming staat op 21 graden en als ik het warm heb dan gaat mijn jasje uit en als ik het koud krijg gaat hij weer aan.

Ik heb dat ook wel met truien met een col, dat zit dan zo om je nek en dat vind ik onaangenaam. Een trui met lage hals vind ik wel fijn.  Ik heb altijd laagjes: een hemd, shirt/longsleeve en dan een trui of vest.

De verwarming staat overdag meestal op 18 of 19 graden. Warm zat voor mij..

Mug schreef op 26-09-2022 om 10:49:

[..]

Oh echt, wat een goede maatregel is dat! Dat had ik gemist. Hèhè, dan krijgen huurders ook een fatsoenlijk geïsoleerde woning.

DEN HAAG - Huurders in een tochtig huis – met energielabel E, F of G – kunnen rekenen op een stevige huurverlaging. Een motie daarvoor van PvdA en GL krijgt steun van de coalitie, melden bronnen aan De Telegraaf. Het gaat mogelijk om ruim 500.000 woningen. Hoe hoog de huurverlaging per woning precies uitpakt, is nog onbekend.

PvdA en GL wilden in eerste instantie dat ook huizen met energielabel D voor een huurkorting in aanmerking zouden komen. Dat ging de coalitiepartijen te ver. De slechtst geïsoleerde woningen – met label E, F of G – kunnen nu wél een fikse huurverlaging tegemoet zien.

Hoe hoog die korting zal uitvallen, moet nog worden bepaald. Premier Rutte zegt dat hij de motie wil uitvoeren door voor huurhuizen met labels E, F of G punten in mindering te brengen in het puntensysteem (het woningwaarderingsstelsel). Het kost wel tijd om deze maatregel door te voeren, is de verwachting. Huurders krijgen dus niet meteen een huurverlaging. Minister De Jonge (Volkshuisvesting) komt hiervoor met een plan. Huurders zullen waarschijnlijk zélf bij hun huurbaas om een huurverlaging moeten vragen, op basis van het puntensysteem.

Lagere inkomens

Het zijn vooral Nederlanders met lagere inkomens die in slecht geïsoleerde huurhuizen wonen. Doordat zij hun woning huren, zijn ze afhankelijk van de huurbaas bij het nemen van verduurzamingsmaatregelen. Zeker voor particuliere verhuurders is het financieel gezien vaak niet interessant om huizen te isoleren of zonnepanelen aan te schaffen. Deze huurverlaging moet daar verandering in brengen.

Volgens de PvdA hebben zo’n 580.000 huurwoningen in Nederland een energielabel E, F of G. Wat de maatregel het kabinet precies gaat kosten, is nog onbekend.

„Huurders in tochtige woningen kunnen er niets aan doen dat huisbazen hun woningen niet isoleren”, zegt PvdA-leider Attje Kuiken. „Ze betalen zich blauw. Nu worden of de huren stevig verlaagd of de woningen beter geïsoleerd. Een belangrijke stap.”

Bron: Telegraaf

Lollypopje schreef op 26-09-2022 om 10:35:

[..]

Dat zou ik dan weer niet doen, maar slecht geïsoleerd, enkel glas en geen verwarming, dan wordt het gerust 5 graden in de slaapkamer. Ik vind het de hel, maar het is wat het is.

Kun je als het echt koud is, niet in de woonkamer slapen? Matras op de grond.

Wij hebben boven ook alleen enkel glas, maar wel verwarming, dus die zetten we soms even aan om de kou eruit te halen. En ik heb een lekkere elektrische kruik.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

26-09-2022 om 11:24

watertoren schreef op 26-09-2022 om 10:51:

[..]

Ik draag ook zelden truien, vooral omdat ik niet houd van het aan en uittrekken (statische haren). Maar daar is Het Vest voor uitgevonden. Die heb ik in allerlei varianten, van dun tot superdik. Makkelijk aan en uit te trekken als ik weer eens een opvlieger heb of zo. Met een sjaaltje erbij als ik het koud heb. Nek en voeten warm, dat werkt bij mij het beste.

Bij 21 graden zit ik in t shirt.

Een dun vestje heb ik wel maar voor de rest heb ik helemaal geen dikke kleding. Ik heb geen sjaals of sokken. Mijn voeten mogen niet warm zijn en die liggen ook altijd buitenboord en niet onder mijn dekbed. In de winter draag ik pantysokjes. 

arnica25 schreef op 26-09-2022 om 11:06:

[..]

DEN HAAG - Huurders in een tochtig huis – met energielabel E, F of G – kunnen rekenen op een stevige huurverlaging. Een motie daarvoor van PvdA en GL krijgt steun van de coalitie, melden bronnen aan De Telegraaf. Het gaat mogelijk om ruim 500.000 woningen. Hoe hoog de huurverlaging per woning precies uitpakt, is nog onbekend.

PvdA en GL wilden in eerste instantie dat ook huizen met energielabel D voor een huurkorting in aanmerking zouden komen. Dat ging de coalitiepartijen te ver. De slechtst geïsoleerde woningen – met label E, F of G – kunnen nu wél een fikse huurverlaging tegemoet zien.

Hoe hoog die korting zal uitvallen, moet nog worden bepaald. Premier Rutte zegt dat hij de motie wil uitvoeren door voor huurhuizen met labels E, F of G punten in mindering te brengen in het puntensysteem (het woningwaarderingsstelsel). Het kost wel tijd om deze maatregel door te voeren, is de verwachting. Huurders krijgen dus niet meteen een huurverlaging. Minister De Jonge (Volkshuisvesting) komt hiervoor met een plan. Huurders zullen waarschijnlijk zélf bij hun huurbaas om een huurverlaging moeten vragen, op basis van het puntensysteem.

Lagere inkomens

Het zijn vooral Nederlanders met lagere inkomens die in slecht geïsoleerde huurhuizen wonen. Doordat zij hun woning huren, zijn ze afhankelijk van de huurbaas bij het nemen van verduurzamingsmaatregelen. Zeker voor particuliere verhuurders is het financieel gezien vaak niet interessant om huizen te isoleren of zonnepanelen aan te schaffen. Deze huurverlaging moet daar verandering in brengen.

Volgens de PvdA hebben zo’n 580.000 huurwoningen in Nederland een energielabel E, F of G. Wat de maatregel het kabinet precies gaat kosten, is nog onbekend.

„Huurders in tochtige woningen kunnen er niets aan doen dat huisbazen hun woningen niet isoleren”, zegt PvdA-leider Attje Kuiken. „Ze betalen zich blauw. Nu worden of de huren stevig verlaagd of de woningen beter geïsoleerd. Een belangrijke stap.”

Bron: Telegraaf

Helaas voor de huurder die op de tocht zit, is dat niet van de ene op de andere dag geregeld:

"Via die systematiek is het dus ook mogelijk om energie slurpende woningen ongunstiger uit de tabel te laten komen. Maar dat kan niet van de ene op de andere dag. “Er is een wetswijziging voor nodig; onze inschatting is dat die zeker tot 2024 kost”, denkt een woordvoerder van de Woonbond, die de huurders vertegenwoordigt." 

Trouw,  23 september 2022

wauw dat er nog steeds (huur)woningen zijn met enkel glas. De laatste dat ik die zag was tig jaar geleden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.