Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Heb jij de verwarming al aan?

Nieuwsgierig: heb jij de verwarming al aan (gehad)?

Ik wel, zaterdagochtend was het 18 graden beneden, ik heb het laten opwarmen tot 19 graden, toen voelde het al wat behagelijker. Ik heb net gedoucht en mijn haar gewassen en het is hu 19 graden in huis. Ik heb 'm net aan gezet, want met nat haar krijg ik het snel koud.

Peiling

Verwarming al aan (gehad)
229 stemmen
18%
82%

HerrBlitz schreef op 25-09-2022 om 10:43:

Weet iemand hoe het zit met een (te) hoge luchtvochtigheid in huis? Verbruik je dan meer gas bij het warm stoken?

Nu stook ik niet (nergens voor nodig bij 19.5 graden), maar ik zag dat het nu 63% vochtig is, dat is te hoog.

Ja, dan kost het meer gas om te stoken. De vraag is of je je er druk om moet maken. Want in de winter daalt de luchtvochtigheid juist.

Zilver_gray schreef op 25-09-2022 om 13:54:

[..]

Klopt!


Maar de titel van het topic is “heb jij de verwarming al aan” .. dus zegt Watertoren “ja” en vult ze aan met “21 graden”.

Vandaar mijn reactie.

Snap ik, je hebt ook gelijk.

DS1971 schreef op 25-09-2022 om 14:31:

[..]

Ja, dan kost het meer gas om te stoken. De vraag is of je je er druk om moet maken. Want in de winter daalt de luchtvochtigheid juist.

Nou hier niet hoor! Alleen als het vriest daalt de luchtvochtigheid. In herfst en winter loopt het juist op hier.

Herfstappeltaart schreef op 25-09-2022 om 13:38:

[..]

Ik geloof ook niet dat ze het lullig bedoelt. Daarom gaf ik aan dat het provocerend óverkomt. Niet dat ze het expres doet.

Het scheelt ook wel dat ik het koud heb. Ik ben net terug van vakantie in Lanzarote. Ik was 27 graden gewent. Heb nu de verwarming wel uit gezet en de deur open. Het is zonnig nu hier.

Nee, nog niet. We hebben nu heerlijke dekens in gebruik en warme sloffen aan. Maandje volhouden zo.

Ik denk dat hij vanaf morgen wel aan staat,  de weersverwachting is niet best! 

MidasWolf schreef op 25-09-2022 om 14:09:

Nee, ik heb de verwarming nog niet aangehad. Mijn huis heeft de woonkamer op het zuiden zonder noemenswaardige belemmering voor de zon om op mijn huis te schijnen. Op een aantal bomen na, maar deze staan niet recht voor mijn perceel en hun invloed is beperkt. Wat in de zomer soms minder fijn kan zijn.
In de herfst/winter juist fijn op een beetje mooie dag warmt het al redelijk op in mijn huis. Nu is het 20 graden bijvoorbeeld.

Rond de 16-17 graden zet ik de verwarming aan op z’n 18-19 graden. Door mijn vaste contract hoef ik het niet zo zeer voor het geld te doen, misschien alvast een stukje bewustwording/wennen voor als mijn contract ook afloopt(aug 2025).

Klinkt ver weg is het voor een deel ook, de tijd vliegt soms ook dus alvast wennen kan geen kwaad.

Wow, nog tot 2025 vast dan kun je nog gewoon zorgeloos genieten van comfort! 

DS1971 schreef op 25-09-2022 om 14:31:

[..]

Ja, dan kost het meer gas om te stoken. De vraag is of je je er druk om moet maken. Want in de winter daalt de luchtvochtigheid juist.

Dat ga ik in de gaten houden, ik heb er nooit zo goed naar gekeken. 

redbulletje schreef op 25-09-2022 om 22:17:

[..]

Wow, nog tot 2025 vast dan kun je nog gewoon zorgeloos genieten van comfort!

Deels ook mazzel dat het zo gelopen is, met douchen pak ik dat (extra) comfort niet zo zeer in tijd wel in een lekkere warme douche. 
Hiermee besef ik ook wel dat ik geluk heb. 

redbulletje schreef op 25-09-2022 om 22:17:

[..]

Wow, nog tot 2025 vast dan kun je nog gewoon zorgeloos genieten van comfort!

Ook wij kunnen nog een poos geleden genieten van een lage prijs.  En toch doen we het qua comfort anders.  Wij vinden het voor ons inmiddels de gewoonste zaak van de wereld om ook ons steentje bij te dragen en het gebruik van gas en elektriciteit verder te beperken.  Is dat altijd leuk en/of comfortabel? Nee.  Maar we doen het, wellicht uit oogpunt van solidariteit,  wel. Komt bij dat wij op de gasvoorraad bij Norg wonen en dat een deel van onze familie en vrienden in het aardbevingsgebied wonen.  Dat, de shit daar, speelt ook rol mee in ons gedrag.  

Ik heb het nog voor  2 jaar vast staan dus ik verwarm en douche zo lang ik wil. Ik merk wel dat de boodschappen duurder zijn geworden. 

HerrBlitz schreef op 25-09-2022 om 22:21:

[..]

Dat ga ik in de gaten houden, ik heb er nooit zo goed naar gekeken.

Het vocht komt van koken, douchen en was drogen, dat doen we in de winter ook. Ik heb gelezen, maar weet niet of dat cijfer klopt, dat een gemiddeld gezin 10 liter vocht produceert bij de dagelijkse bezigheden. Een hoge luchtvochtigheid is ook voor je gezondheid niet goed.

Ik ben overstag gegaan. Vanmorgen 18 graden in de woonkamer en met de weersverwachting van vandaag denk ik niet dat de zon dat nog gaat opwarmen. Bovendien een ziek kind thuis dus ik heb de thermostaat op 18,5 gezet. 

Hier ook overstag, het is 16C en ons zoontje is flink ziek. De verwarming staat nu op 18C

Gisteravond pizza gegeten, gebakken op zo'n pizzasteen in de oven die 200 graden was. Daarna de oven open gezet en de ovenventilator aan voor een uurtje, alle warmte komt dan in huis terecht. Toen ik na de afwas ging zitten was het 22 graden in de kamer, in de nacht afgekoeld tot 20,5 dus de verwarming hoeft vandaag niet aan.

😄

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.