Huiskamer
KillerQueen
19-09-2022 om 19:50
Heb jij de verwarming al aan?
Nieuwsgierig: heb jij de verwarming al aan (gehad)?
Ik wel, zaterdagochtend was het 18 graden beneden, ik heb het laten opwarmen tot 19 graden, toen voelde het al wat behagelijker. Ik heb net gedoucht en mijn haar gewassen en het is hu 19 graden in huis. Ik heb 'm net aan gezet, want met nat haar krijg ik het snel koud.
Peiling
Verwarming al aan (gehad)
watertoren
25-09-2022 om 11:57
Friezinnetje schreef op 25-09-2022 om 11:54:
[..]
het gaat mij er niet om of het voor hem goedkoop is. Het gaat mij om het milieu wat voor elke keer vliegen. En dat het bedrijf dat nog faciliteert ook is nog veel slechter
Dit topic gaat niet over het milieu. Ik zeg ook eerlijk dat ik niet minder ga vliegen vanwege het milieu maar je kent me al zo goed dat je dat al wist.
Bakblik
25-09-2022 om 12:05
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5333421/veel-ultra-korte-vluchten-privevliegtuigen
Zelfs de regering doet er nog steeds aan mee, kort vliegen voor minimale tijdswinst.
Echt vliegen zou veel duurder moeten worden.
SuzyQFive
25-09-2022 om 12:16
Ok! Ik ben overstag! Hij is even aan! Het was nu 18 graden in huis 😅.
Doe hem zo weer uit maar even warme lucht erin.
Moxxie
25-09-2022 om 12:21
SuzyQFive schreef op 25-09-2022 om 12:16:
Ok! Ik ben overstag! Hij is even aan! Het was nu 18 graden in huis 😅.
Doe hem zo weer uit maar even warme lucht erin.
Echt? Wat een verschil, het is hier (Amsterdam) juist heerlijk vandaag. Ik zit met de deur en het raam open en het is 21,5 graden binnen. Ik heb helemaal geen zin in het herfstweer dat op komst is.
FaithfulDuck87
25-09-2022 om 12:30
Moxxie schreef op 25-09-2022 om 12:21:
[..]
Echt? Wat een verschil, het is hier (Amsterdam) juist heerlijk vandaag. Ik zit met de deur en het raam open en het is 21,5 graden binnen. Ik heb helemaal geen zin in het herfstweer dat op komst is.
hier gisteren prachtig weer stond hij op 22 graden. Vanmorgen 18,6 en het regent hier nu af en aan.
wild-flower
25-09-2022 om 12:31
Friezinnetje schreef op 25-09-2022 om 11:54:
[..]
het gaat mij er niet om of het voor hem goedkoop is. Het gaat mij om het milieu wat voor elke keer vliegen. En dat het bedrijf dat nog faciliteert ook is nog veel slechter
Sunweb is een reisbureau . Ik vind het niet vreemd .
Rondstruiner
25-09-2022 om 12:39
Friezinnetje schreef op 25-09-2022 om 12:30:
[..]
hier gisteren prachtig weer stond hij op 22 graden. Vanmorgen 18,6 en het regent hier nu af en aan.
Oh echt joh, wat jammer, het is hier heerlijk, met een zonnetje. Ga zo lekker even naar buiten.
Moosey
25-09-2022 om 12:43
Ysenda schreef op 25-09-2022 om 11:29:
[..]
Hoe hoger de luchtvochtigheid hoe meer water er in de lucht zit, meer water dat mee verwarmd moet worden om de gewenste temperatuur te bereiken.
Water heeft meer energie nodig om 1 graad in temperatuur te stijgen dan lucht.
Dus hoe vochtiger het is in huis hoe meer energie nodig is om te verwarmen.
Daarom altijd het advies om dagelijks te luchten, dat is iets anders dan ventileren. Luchten is om vocht de ruimte uit te krijgen.
Als ik milieucentraal raadpleeg is het juist andersom: als je continue ventilatie hebt is luchten niet nodig. Luchten is geen vervanging voor ventilatie. Dan hebben ze het wel over mechanische ventilatie, niet over alleen een paar ventilatie-roosters open hebben staan.
Ysenda
25-09-2022 om 12:49
Moosey schreef op 25-09-2022 om 12:43:
[..]
Als ik milieucentraal raadpleeg is het juist andersom: als je continue ventilatie hebt is luchten niet nodig. Luchten is geen vervanging voor ventilatie. Dan hebben ze het wel over mechanische ventilatie, niet over alleen een paar ventilatie-roosters open hebben staan.
Mechanische ventilatie is als het goed is goed afgesteld op het volume van de ruimtes en wordt zeer regelmatig onderhouden om het goed te laten werken.
Helaas laten de meeste particulieren dat half jaarlijkse onderhoud schieten, alle buizen en filters, in- en uitlaten moeten dan nagelopen en schoongemaakt worden. Veel mensen zetten de mechanische ventilatie ook uit want het geeft waarneembare luchtstromen (tocht) of blokkeren de inlaten.
Alleen als het onderhoud op orde is en de mechanische ventilatie 24/7 aan staat is luchten idd niet nodig.
Maar de meeste huizen komen niet verder dan een bovenraampje of wat roosters open, dan is het verplaatste luchtvolume niet voldoende om vocht af te voeren.
Herfstappeltaart
25-09-2022 om 13:38
Zilver_gray schreef op 25-09-2022 om 11:36:
[..]
Ik denk dat Watertoren het niet lullig bedoelt.
Maar het zou toch ook raar zijn dat je in dit topic niet mag aangeven dat je wel graag de verwarming op 21 zet?
Ik geloof ook niet dat ze het lullig bedoelt. Daarom gaf ik aan dat het provocerend óverkomt. Niet dat ze het expres doet.
EVOLUTIE
25-09-2022 om 13:48
EVOLUTIE , ja de verwarming staat aan op 21° maar met airco/warmtepomp lucht/lucht en op de energie van de geplaatste zonnepanelen 16 stuks met thuisbatterij 10 kw en nog geen externe energie gebruikt voor de verwarming en elektrische apparaten in huis. Zolang de zon zich een 3 tal uur per dag laat zien lukt het om zelfvoorzienig te zijn.
Moxxie
25-09-2022 om 13:52
EVOLUTIE schreef op 25-09-2022 om 13:48:
EVOLUTIE , ja de verwarming staat aan op 21° maar met airco/warmtepomp lucht/lucht en op de energie van de geplaatste zonnepanelen 16 stuks met thuisbatterij 10 kw en nog geen externe energie gebruikt voor de verwarming en elektrische apparaten in huis. Zolang de zon zich een 3 tal uur per dag laat zien lukt het om zelfvoorzienig te zijn.
Het lijkt net of je boos bent joh, met die dikgedrukte tekst.
Zilver_gray
25-09-2022 om 13:54
Herfstappeltaart schreef op 25-09-2022 om 13:38:
[..]
Ik geloof ook niet dat ze het lullig bedoelt. Daarom gaf ik aan dat het provocerend óverkomt. Niet dat ze het expres doet.
Klopt!
Maar de titel van het topic is “heb jij de verwarming al aan” .. dus zegt Watertoren “ja” en vult ze aan met “21 graden”.
Vandaar mijn reactie.
MidasWolf
25-09-2022 om 14:09
Nee, ik heb de verwarming nog niet aangehad. Mijn huis heeft de woonkamer op het zuiden zonder noemenswaardige belemmering voor de zon om op mijn huis te schijnen. Op een aantal bomen na, maar deze staan niet recht voor mijn perceel en hun invloed is beperkt. Wat in de zomer soms minder fijn kan zijn.
In de herfst/winter juist fijn op een beetje mooie dag warmt het al redelijk op in mijn huis. Nu is het 20 graden bijvoorbeeld.
Rond de 16-17 graden zet ik de verwarming aan op z’n 18-19 graden. Door mijn vaste contract hoef ik het niet zo zeer voor het geld te doen, misschien alvast een stukje bewustwording/wennen voor als mijn contract ook afloopt(aug 2025).
Klinkt ver weg is het voor een deel ook, de tijd vliegt soms ook dus alvast wennen kan geen kwaad.
Kersje
25-09-2022 om 14:30
Hier de verwarming ook nog niet nodig gehad gelukkig. Het is zalig weer vandaag, zit al paar uur heerlijk in het zonnetje buiten, deur en ramen open en warmt mijn huis ook weer op! Win-win 😃
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.