Huiskamer
KillerQueen
19-09-2022 om 19:50
Heb jij de verwarming al aan?
Nieuwsgierig: heb jij de verwarming al aan (gehad)?
Ik wel, zaterdagochtend was het 18 graden beneden, ik heb het laten opwarmen tot 19 graden, toen voelde het al wat behagelijker. Ik heb net gedoucht en mijn haar gewassen en het is hu 19 graden in huis. Ik heb 'm net aan gezet, want met nat haar krijg ik het snel koud.
Peiling
Verwarming al aan (gehad)
Moxxie
20-09-2022 om 15:51
Krisper2 schreef op 20-09-2022 om 15:40:
Afgelopen zondag voor het eerst de verwarming aangezet. Het was 19 graden in de woonkamer en dat vind ik veel te koud. Ideaal voor mij is 23 maar zet hem op 21.
Ik vind 23 graden ook een lekker temperatuurtje maar mensen reageren altijd zo gek als ik dat zeg 😂.
Duufje
20-09-2022 om 15:56
Miepjecody schreef op 20-09-2022 om 15:45:
[..]
Je weet hoe slecht het is voor het milieu?
Elke vorm van verwarmen is meer of minder milieuvervuilend. Ik ben niet vromer dan de Paus; ik weet dat het niet zo goed voor het milieu is en toch gaat de houtkachel zo nu en dan aan. Die paar keer per jaar dat onze houtkachel brandt is vast enorm slecht voor het milieu, maar ik heb niet de illusie dat de wereld erop vooruit gaat als hij helemaal nooit meer aangaat. Ik rijd ook auto en spoel het toilet na elk gebruik door en als het regent gaat de wasdroger aan.
En heus, ik hou wel rekening met het milieu. Behoorlijk zelfs.
Ysenda
20-09-2022 om 16:06
Duufje schreef op 20-09-2022 om 15:56:
[..]
Elke vorm van verwarmen is meer of minder milieuvervuilend. Ik ben niet vromer dan de Paus; ik weet dat het niet zo goed voor het milieu is en toch gaat de houtkachel zo nu en dan aan. Die paar keer per jaar dat onze houtkachel brandt is vast enorm slecht voor het milieu, maar ik heb niet de illusie dat de wereld erop vooruit gaat als hij helemaal nooit meer aangaat. Ik rijd ook auto en spoel het toilet na elk gebruik door en als het regent gaat de wasdroger aan.
het vervelende van houtstook is de rook en fijnstof. Dat is heel beperkend voor een flink aantal mensen.
Zeker bij van dat rustige herfstweer als de rookgassen en het stof niet weg kan naar hogere luchtlagen.
Ik blijf meestal maar zo veel mogelijk binnen op dat soort dagen, en dat betekend helaas dat ik me dan ook ziek moet melden op mijn werk af en toe.
Krisper2
20-09-2022 om 16:06
Moxxie schreef op 20-09-2022 om 15:51:
[..]
Ik vind 23 graden ook een lekker temperatuurtje maar mensen reageren altijd zo gek als ik dat zeg 😂.
😂 Ja herkenbaar, en ik vind het zo gek dat anderen 19 graden prettig vinden brrrrrr
Mijn buurvrouw is ook zo'n koukleum en heeft de thermostaat ook echt op 23 staan.
Ysenda
20-09-2022 om 16:08
Krisper2 schreef op 20-09-2022 om 16:06:
[..]
😂 Ja herkenbaar, en ik vind het zo gek dat anderen 19 graden prettig vinden brrrrrr
Mijn buurvrouw is ook zo'n koukleum en heeft de thermostaat ook echt op 23 staan.
de thermostaat op 23 wil nog niet zeggen dat het dan 23 is. Het hebben van een goede thermometer er in de buurt kan een ander beeld geven.
Krisper2
20-09-2022 om 16:12
Ysenda schreef op 20-09-2022 om 16:08:
[..]
de thermostaat op 23 wil nog niet zeggen dat het dan 23 is. Het hebben van een goede thermometer er in de buurt kan een ander beeld geven.
Is het zo ongeloofwaardig dat iemand het graag 23 graden in huis heeft?
Due-scimmie
20-09-2022 om 16:20
Krisper2 schreef op 20-09-2022 om 16:12:
[..]
![]()
Dat zegt ze toch niet. Het is nu eenmaal zo dat thermostaten ook gewoon af kunnen wijken.
Dolfje
20-09-2022 om 16:20
Krisper2 schreef op 20-09-2022 om 16:12:
[..]
![]()
Voor mij niet
ik weet niet beter dan dat het vroeger bij mijn oma ook minstens dat was. En hier is het ook snel warm. Bezoek vindt het hier vaak te warm en ik vind het bij bijna al onze vrienden en familie vaak te koud.
Envelop
20-09-2022 om 16:22
Rondstruiner schreef op 20-09-2022 om 14:09:
[..]
Misschien is het bij jou ook gewoon wat kouder? Aan de kust was het vannacht 12 graden, terwijl het in het oosten rond de 5/6 graden was op sommige plekken. Dat scheelt nogal.
We wonen in Arnhem, dat is juist het Oosten
Ik ga er nog eens een andere meter naast houden kijken wat die zegt.
MoederBarberin
20-09-2022 om 16:59
Duufje schreef op 20-09-2022 om 15:56:
[..]
Hier gaat de kachel ook nog wel eens aan.
Onze vloerverwarming moet marmeren tegels opwarmen en dat duurt echt wel een paar uur. Dat betekent vaak lang stoken in de ochtend en zodra de tegels op temperatuur zijn slaat de verwarming af, omdat de zon op het raam komt, waardoor de tegels weer afkoelen en het hele riedeltje de volgende ochtend weer opnieuw start. Op die manier stoken we ons dagelijks suf zonder er profijt van te hebben. Verwarming gaat hier dus pas aan als het in huis structureel onder de 18 graden is.
En voor dat zover is zitten we al aardig ver in de herfst/winter, maar er zullen voor die tijd al wel koude avonden tussen zitten waarbij we het toch wel warm willen hebben en dus de kachel aan gaat. Dat is nog steeds minder belastend dat de verwarming gebruiken zoals in alinea 1 en we proberen zo schoon mogelijk te stoken. Wij gebruiken houtbriketten, die hebben vrijwel geen uitstoot van fijnstof.
Moxxie
20-09-2022 om 17:07
Ik hoor net dat er in het binnenland vannacht al kans is op vorst aan de grond
. Alsjeblieft zeg, dit jaar even geen strenge winter hoor, dat kunnen we niet hebben nu.
Fenyw
20-09-2022 om 17:25
DeOnbekende schreef op 20-09-2022 om 13:43:
[..]
Dat is heel vervelend, maar je kunt toch niet verwachten dat God en z'n ouwe moer rekening gaan houden met jouw nogal uitzonderlijke situatie?
Dat vraag ik ook helemaal niet. Ik reageer op de vraag of iemand met longproblemen ondanks medicatie last heeft van stoken.
redbulletje
20-09-2022 om 17:31
Rondstruiner schreef op 20-09-2022 om 14:07:
[..]
Dat smerige houtstoken is voor iedereens gezondheid slecht hoor, en enorm vervuilend.
Dat is op dit moment niet relevant. Ik heb ook astma maar ik vind dat iedereen die kan stoken dat vooral moet doen in deze tijd waarin we genaaid worden met de energieprijzen.
FaithfulDuck87
20-09-2022 om 17:40
hier nog niet aan gehad en het is nu 21,3 graden in de kamer. Zonnetje de hele dag er op, dus niet nodig
HAHA!wait..what
20-09-2022 om 18:12
Hier staat de thermostaat standaard op 19 graden. Gisterochtend sloeg voor het eerst de verwarming aan omdat het onder de 19 graden kwam.. Ik vind deze 19 graden in huis trouwens een stuk kouder voelen dan in de winter 
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.