Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Heb je je je jeneverbesjes laten ontstelen?

Titel slaat nergens op, maar is een zin die ik me herinner uit een dictee op de lagere school.
Waar het me om gaat, is dat ik steeds vaker een komma zie opduiken tussen "je" en "je". En ik vraag me af waar dat verschijnsel vandaan komt. Mensen schrijven dus dingen als: "Ik vind ook dat je, je moet laten vaccineren."
Wat doet die komma daar? Hij geeft geen pauze aan. Het is niet de komma die tussen 2 persoonsvormen in moet. Het is geen anglicisme.
Is het jullie ook opgevallen? Weten jullie waarom hij daar ineens verschijnt? Zijn de grammaticaregels misschien veranderd en doe ik het zelf al een tijdlang verkeerd?


WickedCurlew89

WickedCurlew89

06-10-2021 om 15:55

Ik zie dat nooit zo geschreven worden.

Nee, nog niet eerder gezien. Wel raar inderdaad.
Ik denk dat er mensen zijn die wél een pauze laten vallen tussen 'je je'. Of 'm menen te horen.

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

06-10-2021 om 15:57

Die TT doet zeer aan mn ogen.

Sophia_!

Sophia_!

06-10-2021 om 15:58

staat er nou een keer 'je' teveel in de titel, of zie ik het verkeerd 🙈

gewoon een wilde gok, maar omdat bij de meeste spellingscontroles je een fout krijgt als je twee dezelfde woorden achter elkaat schrijft

Nee als je de laatste je in jouw verandert dan kan je horen dat het klopt

Sophia_! schreef op 06-10-2021 om 15:58:

staat er nou een keer 'je' teveel in de titel, of zie ik het verkeerd 🙈

Ik  moest ook drie keer kijken maar inderdaad de derde je in jouw veranderen, dan klinkt het beter.

Athan

Athan

06-10-2021 om 16:05 Topicstarter

Haha nee, de topiczin klopt grammaticaal wel, maar ik geef toe dat hij gek is. Daarom herinner ik me die zin ook nog na 45 jaar

Ik kwam het net weer op Viva tegen, in het topic "Het woord wappie schrappen?". Onder aan p.5, voor wie me niet gelooft
Maar ik zie het de laatste tijd dus wel vaker. Het zou natuurlijk kunnen dat het om slechts 1 forum(st)er gaat, in dat geval slaat dit hele topic al helemaal nergens op! 

Athan

Athan

06-10-2021 om 16:06 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 06-10-2021 om 16:05:

[..]

Ik moest ook drie keer kijken maar inderdaad de derde je in jouw veranderen, dan klinkt het beter.

Ja, ik vertaalde het destijds in Heb jij je jouw jeneverbesjes laten ontstelen.

Athan schreef op 06-10-2021 om 16:06:

[..]

Ja, ik vertaalde het destijds in Heb jij je jouw jeneverbesjes laten ontstelen.

Ja zo klinkt het helemaal goed haha.

Sophia_!

Sophia_!

06-10-2021 om 16:10

'je,je' heb ik nog niet gezien, maar het valt me wel op dat komma's erg vaak niet op goede plaatsen staan. Of juist afwezig zijn waar ze wel hadden moeten staan. Het kan verwarrende situaties opleveren 

Sophia_! schreef op 06-10-2021 om 15:58:

staat er nou een keer 'je' teveel in de titel, of zie ik het verkeerd 🙈

Ik denk ook dat er maar 2 keer je moet staan 

Mijn autocorrect doet dat, komma's zetten op plekken waar ik dat helemaal niet wil. Bloedirritant.

Athan

Athan

06-10-2021 om 16:43 Topicstarter

Hanke321 schreef op 06-10-2021 om 16:39:

Mijn autocorrect doet dat, komma's zetten op plekken waar ik dat helemaal niet wil. Bloedirritant.

Aha! Dat zou een antwoord kunnen zijn.

Athan

Athan

06-10-2021 om 16:45 Topicstarter

redbulletje schreef op 06-10-2021 om 16:37:

[..]

Ik denk ook dat er maar 2 keer je moet staan

Nee, echt niet. Het is "zich iets laten ontstelen". Als je de persoonsvorm verandert, wordt het misschien duidelijker: Heeft hij zich zijn jeneverbesjes laten ontstelen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.