Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Handen vouwen

Vorige week zag ik in een museum een aantal bijbelse taferelen en ineens viel me iets op: ik vouw mijn handen anders dan zoals ik het op de schilderijen zag! Als ik mijn handen vouw, dan zit mijn rechterduim boven (en mijn linkerpink dus onder). Ik heb geprobeerd om het andersom te doen, maar dat voelt echt heel erg gek.
Ik vraag me af: is dat omdat ik rechtshandig ben? Maar dan zouden de mensen op de schilderijen allemaal (of bijna allemaal, want ik heb ze niet allemaal bestudeerd) linkshandig zijn en dat klinkt niet logisch.

Dus: hoe doen jullie het? En zijn jullie links- of rechtshandig?

Peiling

Als ik mijn handen vouw, dan zit mijn
141 stemmen
35%
9%
46%
10%

Je bedoelt je handen kruislings op elkaar leggen en dan dichtvouwen? Rechterduim boven dan, en ik ben rechts.

Er zijn nog maar vijf stemmen, dus een beetje te vroeg voor conclusies, maar blijkbaar bidden linkshandigen niet. 😁

Schemerlampje schreef op 18-10-2021 om 17:12:

Er zijn nog maar vijf stemmen, dus een beetje te vroeg voor conclusies, maar blijkbaar bidden linkshandigen niet. 😁

Edit: mijn zeer voorbarige conclusie is al onderuit gehaald. Wist ik ook wel, ik heb linkshandige familie en die bidden ook. Ik weet alleen niet met welke duim boven.🙂

Schemerlampje schreef op 18-10-2021 om 17:12:

Er zijn nog maar vijf stemmen, dus een beetje te vroeg voor conclusies, maar blijkbaar bidden linkshandigen niet. 😁

Bidden doen de meesten toch gewoon met handpalmen tegen elkaar? 

Athan

Athan

18-10-2021 om 17:16 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 18-10-2021 om 17:11:

Je bedoelt je handen kruislings op elkaar leggen en dan dichtvouwen? Rechterduim boven dan, en ik ben rechts.

Ja, dat bedoel ik. Zoals bij bidden inderdaad. Wat ik overigens nooit doe, want ik ben niet gelovig.

Athan

Athan

18-10-2021 om 17:16 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 18-10-2021 om 17:15:

[..]

Bidden doen de meesten toch gewoon met handpalmen tegen elkaar?

Nee toch?

MMcGonagall schreef op 18-10-2021 om 17:15:

[..]

Bidden doen de meesten toch gewoon met handpalmen tegen elkaar?

Nee hoor, de meeste mensen bidden met de vingers door elkaar. In ieder geval in mijn protestantse kringen.

rechtshandig, niet gelovig, linkerduim op rechterduim.

Bedenk wel dat die kunst waarschijnlijk is gemaakt in een tijd dat de kerk nog zwaar de touwtjes in handen had en linkshandig zijn "zondig" was. 
Geboren halverwege de jaren 60 heb ik begin jaren 70 mijn eerste heilige communie gedaan. Daar werd er in de voorbereiding op gehamerd dat je in te bidden zo je handen moest vouwen als jij op die schilderijen zag. Als linkshandige deed ik het toch andersom en in de grote groep viel dat niet op. 
De hostie werd (met je rechterhand onder een tot kommetje gebogen linkerhand) op je linkerhand gelegd, zodat je hem met rechts kon pakken en in je mond stoppen, dat werd met oefenen wel gecontroleerd door de pastoor. 
Tot in de jaren 70 was schrijven met de linkerhand op veel scholen met een christelijke signatuur streng verboden. 
Ik denk dat die kunstenaars de personen zo schilderden om aan het kerkelijk ideaal te voldoen.  Andersom gevouwen handen leverden waarschijnlijk minder (geldelijke) waardering op. 

Linkerduim boven en ik ben rechtshandig, alleen wel aangeleerd rechtshandig, omdat mijn moeder het destijds heel erg onhandig vond als ik linkshandig zou zijn.

Ik heb de linkerduim  boven, ben rechtshandig, en in de jaren 70 mijn communie gedaan. Andersom voelt raar. 
Maar, aanvullende vraag, wijlen mijn schoonvader zat altijd zo, maar dan draaiden zijn duimen om elkaar. Was dat omdat hij van oorsprong linkshandig was, maar op School rechts heeft leren schrijven? Dat zijn duimen het ook niet weten?

En als dat zo is, wat is dan het excuus dat man dit tegenwoordig ook doet, terwijl die helemaal rechtshandig en-benig is?

Athan

Athan

18-10-2021 om 17:34 Topicstarter

Bakblik schreef op 18-10-2021 om 17:24:

Bedenk wel dat die kunst waarschijnlijk is gemaakt in een tijd dat de kerk nog zwaar de touwtjes in handen had en linkshandig zijn "zondig" was.
Geboren halverwege de jaren 60 heb ik begin jaren 70 mijn eerste heilige communie gedaan. Daar werd er in de voorbereiding op gehamerd dat je in te bidden zo je handen moest vouwen als jij op die schilderijen zag. Als linkshandige deed ik het toch andersom en in de grote groep viel dat niet op.
De hostie werd (met je rechterhand onder een tot kommetje gebogen linkerhand) op je linkerhand gelegd, zodat je hem met rechts kon pakken en in je mond stoppen, dat werd met oefenen wel gecontroleerd door de pastoor.
Tot in de jaren 70 was schrijven met de linkerhand op veel scholen met een christelijke signatuur streng verboden.
Ik denk dat die kunstenaars de personen zo schilderden om aan het kerkelijk ideaal te voldoen. Andersom gevouwen handen leverden waarschijnlijk minder (geldelijke) waardering op.

Interessant, ik heb nooit geweten dat er dus echt een regel over was! Ik heb zelf in dezelfde tijd als jij op een - zeer - streng protestantse school gezeten, maar kan me niet herinneren dat er werd voorgeschreven hoe je je handen moest vouwen. En dat was waarschijnlijk ook niet zo, want anders zou ik het dus precies andersom geleerd hebben. Tenzij het een van die gekke verschillen is tussen katholieken en protestanten. (Zoals dat je je trouwring aan de andere hand draagt.)

is dat op schilderijen niet zo, omdat het vanuit het perspectief van de schilder is?

Hun rechts is zijn links

Athan

Athan

18-10-2021 om 17:38 Topicstarter

Lollypopje schreef op 18-10-2021 om 17:34:

is dat op schilderijen niet zo, omdat het vanuit het perspectief van de schilder is?

Hun rechts is zijn links

Dat zou op zich kunnen, maar dan zou je dat ook in andere dingen moeten zien, bijvoorbeeld knoopsluitingen of zo.

Kind en ik rechtshandig, partner linkshandig.
Alledrie linkerduim boven en rechterpink onder.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.